Gå til innhold

Asperger syndrom og eksekutive funksjonsvansker: konsekvenser for behandling

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Ja interessant artikkel, skal lese bedre. Før psykiateren forrige uke forklarte for meg hvor alvorlig eksekutive funksjonsvansker er i forhold til mitt barn, var det kun en fagterm som betydde lite for meg, psykiaterens forklaring gjorde det mer forståelig, og jeg forstod alvoret!!

Utdrag fra teksten i linken: Barn med autismespektertilstander skårer svakere på tester som måler evne til planlegging, enn kontrollgrupper bestående av barn med normal utvikling og barn med dysleksi, ADHD og Tourette syndrom. 

Dette er nettopp noe jeg selv erfarer og ser realiteten av i praksis når jeg møter mennesker med autisme ca hver 3 uke i 1,5 time.

Man ser at de strever, man hører det når de snakker av og til, det kommer triste ord ut, ord om, ufrivillig ensomhet, ord om hvor vanskelige de mellommenneskelige relasjoner er, ord om hvor slitne de er, om hjelpen de trenger, men ikke får, eller mine ord, om "hva er en venn?" osv...

Jeg prøver bidra med det jeg kan, min erfaring, slik er nok gruppene viktige for mange, da er vi sosiale og får "venner" eller noe å tenke på.

Det er likevel de bestfungerende som kommer til slike sosiale treff.

Endret av Madelenemie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...