Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Var innom legekontoret i dag for å se på siste blodprøver. Lithium var 0,9. Den har vært på 0,6 og 0,8 tidligere på samme dose. FT4 var på 7. Sist var den på 10. Jeg har ikke hørt noe fra legen, så jeg går ut i fra at det ikke er alarmerende lavt. Men det er ingen tvil om at medisinene også kan gjøre skade. Jeg har aldri sett på lavt stoffskifte som en stor krise. Men når jeg vet at jeg har valgt dette selv, så er det tøft. Her kommer det også inn om bivirkningene er større enn virkning. Dere som mener jeg ikke kan vurdere medisinsk behandling. Dere som mener jeg ikke følger legenes behandlingsopplegg. Mener dere at det er galt å tenke selv? Hvis jeg blir sykere av medisiner, skal jeg bare fortsett likt selv om det er mange måneder til jeg skal til behandler, eller skal jeg få vurdere fordeler og ulemper selv. Dette er mitt liv. Det er jeg som skal leve med eventuelle bivirkninger. Jeg er i stand til å vurdere fordeler og ulemper. Jeg har spurt om råd her for å ha mer grunnlag i vurderingene. Men jeg er fremdeles en oppegående person som ønsker å påvirke livet mitt til å bli best mulig. Jeg overlater ikke alt til andre. At lithium har variert fra 0,6-0,9 på samme dose har ikke legene fått med seg før jeg gjør dem obs på det. De kan anbefale ut fra en tidligere prøve uten å se på hvilke dose jeg da gikk på. Det å velge selv, følge med selv, trenger ikke å bety at du ikke følger legenes anbefalinger. Jeg ser på lege og pasientrollen som kommunikasjon. Der vi i fellesskap kan vurdere hva som er best. Det er også de rollene jeg alltid har opplevd vi har også. 0 Siter
missmas Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Det litium behandler er så alvorlig at lavt stoffskifte blir en akseptabel bivirkning siden den kan medisineres den også... 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Det litium behandler er så alvorlig at lavt stoffskifte blir en akseptabel bivirkning siden den kan medisineres den også... Jeg så også slik på det når jeg hadde god effekt. Er mer usikker nå. 0 Siter
missmas Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 At stoffskiftet synker på litium uten at det trenger behandles, er det en grunn til at man øker i vekt? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Referanseområdet på FT4 starter hos de fleste laboratorier på 11, så stoffskiftet ditt bør nok nå anses som for lavt. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om det andre du skriver, bortsett fra at jeg selv aldri hadde tatt medisiner som ødela stoffskiftet mitt om det ikke gagnet meg max på annen måte. Anonymous poster hash: ec7c0...0dd 0 Siter
missmas Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Referanseområdet på FT4 starter hos de fleste laboratorier på 11, så stoffskiftet ditt bør nok nå anses som for lavt. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om det andre du skriver, bortsett fra at jeg selv aldri hadde tatt medisiner som ødela stoffskiftet mitt om det ikke gagnet meg max på annen måte. Anonymous poster hash: ec7c0...0dd Hva med meg som er dypt i suicidal smerte eller manisk psykotisk uten litium? Har jo ikke noe annet alternativ 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Hva med meg som er dypt i suicidal smerte eller manisk psykotisk uten litium? Har jo ikke noe annet alternativ Da gagner det deg vel å ta Lithium slik jeg skriver. Anonymous poster hash: ec7c0...0dd 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Referanseområdet på FT4 starter hos de fleste laboratorier på 11, så stoffskiftet ditt bør nok nå anses som for lavt. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om det andre du skriver, bortsett fra at jeg selv aldri hadde tatt medisiner som ødela stoffskiftet mitt om det ikke gagnet meg max på annen måte. Anonymous poster hash: ec7c0...0dd Fant svaret på TSH, og det lå på 1,9. Trodde den skulle være høy ved lavt stoffskifte. Uansett så reduserer jeg lithium nå, så få de andre her mene hva de vil. Dette er tross alt bivirkninger jeg må leve med resten av livet. 0 Siter
missmas Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Fant svaret på TSH, og det lå på 1,9. Trodde den skulle være høy ved lavt stoffskifte. Uansett så reduserer jeg lithium nå, så få de andre her mene hva de vil. Dette er tross alt bivirkninger jeg må leve med resten av livet. Lykke til Skulle ønske jeg og kunne seponere men vet det ikke går :/ 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Lykke til Skulle ønske jeg og kunne seponere men vet det ikke går :/ Jeg bare reduserer nå. Men kommer til å ta en skikkelig prat med behandler om jeg kan unngå hypothyreose hvis jeg seponerer helt. Så lenge du har bra effekt så er det ikke verdt å seponere. Dette er en bivirkning jeg lettere hadde godtatt hvis jeg visste jeg hadde skikkelig effekt. Men i senere tid så har jeg blitt usikker på det. 0 Siter
missmas Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Jeg bare reduserer nå. Men kommer til å ta en skikkelig prat med behandler om jeg kan unngå hypothyreose hvis jeg seponerer helt. Så lenge du har bra effekt så er det ikke verdt å seponere. Dette er en bivirkning jeg lettere hadde godtatt hvis jeg visste jeg hadde skikkelig effekt. Men i senere tid så har jeg blitt usikker på det. Åssen klarer du holde ut uten god effekt? 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Åssen klarer du holde ut uten god effekt? Hvilke valg har jeg? 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Du er sterk Jeg er ikke sterk. Men må bare prøve å gjøre så godt jeg kan. 0 Siter
missmas Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Jeg er ikke sterk. Men må bare prøve å gjøre så godt jeg kan. Du skriver konstruktivt og prøver finne løsninger isteden for å bare hyle ut din smerte som jeg ville gjort så jo jeg synes du er sterk 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Du skriver konstruktivt og prøver finne løsninger isteden for å bare hyle ut din smerte som jeg ville gjort så jo jeg synes du er sterk Det er nok ikke alle på dol som er enig i det. Men takk. Det gjorde godt å høre akkurat nå. 0 Siter
frosken Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Var innom legekontoret i dag for å se på siste blodprøver. Lithium var 0,9. Den har vært på 0,6 og 0,8 tidligere på samme dose. FT4 var på 7. Sist var den på 10. Jeg har ikke hørt noe fra legen, så jeg går ut i fra at det ikke er alarmerende lavt. Men det er ingen tvil om at medisinene også kan gjøre skade. Jeg har aldri sett på lavt stoffskifte som en stor krise. Men når jeg vet at jeg har valgt dette selv, så er det tøft. Her kommer det også inn om bivirkningene er større enn virkning. Dere som mener jeg ikke kan vurdere medisinsk behandling. Dere som mener jeg ikke følger legenes behandlingsopplegg. Mener dere at det er galt å tenke selv? Hvis jeg blir sykere av medisiner, skal jeg bare fortsett likt selv om det er mange måneder til jeg skal til behandler, eller skal jeg få vurdere fordeler og ulemper selv. Dette er mitt liv. Det er jeg som skal leve med eventuelle bivirkninger. Jeg er i stand til å vurdere fordeler og ulemper. Jeg har spurt om råd her for å ha mer grunnlag i vurderingene. Men jeg er fremdeles en oppegående person som ønsker å påvirke livet mitt til å bli best mulig. Jeg overlater ikke alt til andre. At lithium har variert fra 0,6-0,9 på samme dose har ikke legene fått med seg før jeg gjør dem obs på det. De kan anbefale ut fra en tidligere prøve uten å se på hvilke dose jeg da gikk på. Det å velge selv, følge med selv, trenger ikke å bety at du ikke følger legenes anbefalinger. Jeg ser på lege og pasientrollen som kommunikasjon. Der vi i fellesskap kan vurdere hva som er best. Det er også de rollene jeg alltid har opplevd vi har også. Jeg synes det er konstruktivt at du selv aktivt følger med og vurderer både virkning og bivirkninger. Det jeg imidlertid ikke synes er konstruktivt er at du gjør endringer uten først å gjøre et forsøk på å få tak i din psykiater. Det virker som om du synes det er vanskeligere å risikere at han synes du er brysom, enn å rote det til mht medisineringen. Sist du var hos behandler bestemte dere vel at du skulle starte med stoffskiftemedisin, og dersom stoffskiftet ditt til tross for dette har gått nedover, så tyder det vel på at du trenger endret medisinering i forhold til stoffskiftet. Når det gjelder litiumverdiene, så er det ikke alle som får stabile verdier til tross for stabil dose. Hos noen vil verdiene kunne variere en del, og da kan det være gunstig med tettere oppfølgning. For din del så har jo ikke verdiene vært verken faretruende høye eller altfor lave, så da er det sannsynligvis bare for legen å finjustere dosen litt. 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Jeg synes det er konstruktivt at du selv aktivt følger med og vurderer både virkning og bivirkninger. Det jeg imidlertid ikke synes er konstruktivt er at du gjør endringer uten først å gjøre et forsøk på å få tak i din psykiater. Det virker som om du synes det er vanskeligere å risikere at han synes du er brysom, enn å rote det til mht medisineringen. Sist du var hos behandler bestemte dere vel at du skulle starte med stoffskiftemedisin, og dersom stoffskiftet ditt til tross for dette har gått nedover, så tyder det vel på at du trenger endret medisinering i forhold til stoffskiftet. Når det gjelder litiumverdiene, så er det ikke alle som får stabile verdier til tross for stabil dose. Hos noen vil verdiene kunne variere en del, og da kan det være gunstig med tettere oppfølgning. For din del så har jo ikke verdiene vært verken faretruende høye eller altfor lave, så da er det sannsynligvis bare for legen å finjustere dosen litt. Grunnene til at jeg ikke tar kontakt før jeg gjør endringer er at det er vanskelig å få kontakt, som du skriver så liker jeg ikke å mase, og når jeg da alltid har opplevd at det er helt greit det jeg ønsker å forsøke de gangene jeg har fått kontakt så ser jeg ikke helt hensikten med å mase. Vi har ingen avtale om at jeg kan ta kontakt utenom timene. Jeg informerer alltid ved neste time. Når det gjelder lio, så gikk jeg aldri opp i dosen som jeg skulle pga muskel og leddsmerter. Jeg trodde ikke lio påvirket FT4. Jeg stusser over at TSH lå på 1,9, som er godt innenfor normalen. Er derfor usikker på om det er lavt stoffskifte. Samtidig så tenkte jeg å nevne noe spesielt for legen denne gang, men gjorde det ikke pga at det virket for dumt. Men jeg har følt tungen har vært hoven, har registrert at den er ofte utenfor tennene. Når jeg leser om symtomer så kan faktisk tungen bli forstørret. Muskelsmertene jeg fikk slik at jeg ikke gikk opp i dosen med lio. Kan kanskje skyldes stoffskiftet. Jeg sliter veldig på jobb. Har tidsfrist, blir stresset, mister konsentrasjonen og føler jeg er i ferd med å havne utfor et stup. Kan det skyldes stoffskiftet. Jeg har følt at mye har rast nedover i sener tid. Kanskje ikke alt er psykisk. Bare noen tanker. Men er det ikke vanlig av en lege å følge opp når FT4 er på 7, eller er det bare når TSH blir forhøyet? Eller er det mer vanlig å se hvordan det utvikler seg, Er det jeg som reagerer for raskt? 0 Siter
frosken Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Min fastlege reagerer aldri raskt når det gjelder stoffskiftet. Han ville sannsynligvis ha foreslått nye prøver om 2-3 måneder. Psykiateren din kan ikke gjette at du kontinuerlig har det så vanskelig som du har hatt det den siste tiden. Jeg synes ikke det er riktig å justere medisiner uten først å ha snakket med ham. 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Min fastlege reagerer aldri raskt når det gjelder stoffskiftet. Han ville sannsynligvis ha foreslått nye prøver om 2-3 måneder. Psykiateren din kan ikke gjette at du kontinuerlig har det så vanskelig som du har hatt det den siste tiden. Jeg synes ikke det er riktig å justere medisiner uten først å ha snakket med ham. Da går jeg ut i fra at stoffskiftet ikke har noe med de plagene jeg har slitt med i senere tid. For hvis de det hadde, så ville jeg vel fått beskjed. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.