frosken Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Da går jeg ut i fra at stoffskiftet ikke har noe med de plagene jeg har slitt med i senere tid. For hvis de det hadde, så ville jeg vel fått beskjed. Dette er du nødt til å diskutere i detalj med legen. Det kan hende at legen som har sett over prøvesvarene, ville ha tatt mer tak i det om han også visste om hvordan du har hatt det de siste månedene. 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Dette er du nødt til å diskutere i detalj med legen. Det kan hende at legen som har sett over prøvesvarene, ville ha tatt mer tak i det om han også visste om hvordan du har hatt det de siste månedene. Legen skal jeg til om 3 mnd. så jeg prøver å finne ut litt selv. Jeg prøvde å si hvordan jeg hadde hatt det. Legen sa jeg bare kunne redusere lithium når jeg var der. 0 Siter
frosken Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Legen skal jeg til om 3 mnd. så jeg prøver å finne ut litt selv. Jeg prøvde å si hvordan jeg hadde hatt det. Legen sa jeg bare kunne redusere lithium når jeg var der. Snakker du om psykiateren eller fastlegen nå? 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 (endret) Snakker du om psykiateren eller fastlegen nå? Fastlegen. Jeg er der hver 3.mnd for å ta blodprøver. Har ikke vært hos psykiateren ennå. Endret 13. november 2014 av eller 0 Siter
frosken Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Fastlegen. Jeg er der hver 3.mnd for å ta blodprøver. Har ikke vært hos psykiateren ennå. Merker at jeg blir ganske forvirret over fastlegen din hvis han sier at du bare kan dosere litiumen etter eget forgodtbefinnende. Eller dersom psykiateren har fastsatt et klart målområde for serumkonsentrasjonen og du nå ligger over den, så er det sikkert greit å justere for å oppnå ønsket konsentrasjon - men da bør jo endringen i så fall kontrolleres med nye blodprøver før det går tre måneder igjen. 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 (endret) Merker at jeg blir ganske forvirret over fastlegen din hvis han sier at du bare kan dosere litiumen etter eget forgodtbefinnende. Eller dersom psykiateren har fastsatt et klart målområde for serumkonsentrasjonen og du nå ligger over den, så er det sikkert greit å justere for å oppnå ønsket konsentrasjon - men da bør jo endringen i så fall kontrolleres med nye blodprøver før det går tre måneder igjen. Psykiateren har ikke fastsatt et klart målområde. Vi drøfter hva jeg skal fortsette med når jeg har time hvis det er behov for endring. Legen får beskjed om endring gjennom meg. Jeg mener det er greit at jeg gjennom fastlegen skal kunne redusere. Men når han verken hadde tid eller interesse for å høre hvordan det gikk med meg, så var jeg skeptisk. Jeg hadde inntrykk av at vurderingen kun gikk ut på at det er mye bivirkninger med lithium. Da tror jeg faktisk at det er vurderinger jeg gjør bedre selv, selv om flesteparten her på dol er uenig med meg. Endret 13. november 2014 av eller 0 Siter
frosken Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 For meg virker det rart å redusere litium i en periode hvor du opplever deg selv som ustabil og er under mye ytre press. 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 (endret) For meg virker det rart å redusere litium i en periode hvor du opplever deg selv som ustabil og er under mye ytre press. Med riktig vurdering kan det være riktig. Men ikke bare basert på mye bivirkninger. Jeg mener det krever litt mer vurdering. Endret 13. november 2014 av eller 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Noen ganger lurer jeg på om du ikke synes det er slitsomt og stressende å "aldri" slå deg til ro når det kommer til medisiner..? Du må liksom endre på noe stadig vekk.. Og slik har det vel vært i flere år? Bare noen tanker altså., vil deg bare vel. Jeg håper du snart klarer å finne en løsning som passer for deg. Det er trist å se at du sliter sånn 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Noen ganger lurer jeg på om du ikke synes det er slitsomt og stressende å "aldri" slå deg til ro når det kommer til medisiner..? Du må liksom endre på noe stadig vekk.. Og slik har det vel vært i flere år? Bare noen tanker altså., vil deg bare vel. Jeg håper du snart klarer å finne en løsning som passer for deg. Det er trist å se at du sliter sånn Jeg våget ikke å endre på noenting den tiden jeg var stabil. Selv om både jeg og behandler var klar over at jeg sannsynligvis brukte mer enn jeg trengte. Men slik jeg har vært nå orker jeg ikke å ha det. 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Jeg forstår veldig godt at du ikke orker å ha det slik og at du har det vondt. Derfor håper jeg du/dere snart finner en god løsning. 0 Siter
ISW Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Ville bare si; TSH trenger ikke være høy ved lavt stoffskifte. Det kan finnes årsaker til lavt stoffskifte der det ikke skilles ut TSH når T4 er lav. Det er T4 (og eventuelt T3) som forteller hva stoffskiftet ditt i realiteten er. Det er vel ikke helt utenkelig at din nåværende depresjon kan skyldes stoffskiftet? 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Ville bare si; TSH trenger ikke være høy ved lavt stoffskifte. Det kan finnes årsaker til lavt stoffskifte der det ikke skilles ut TSH når T4 er lav. Det er T4 (og eventuelt T3) som forteller hva stoffskiftet ditt i realiteten er. Det er vel ikke helt utenkelig at din nåværende depresjon kan skyldes stoffskiftet? Jeg begynner å kjenne på et lite håp om at det kanskje ikke er lithium som har sluttet å gi effekt, men at det er stoffskiftet på veg nedover som har gitt meg mange av disse psykiske problemene og andre symtomer. Det er lov å håpe. Det har gått nedover over lang tid. 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Du fikk vel meds mot stoffskiftet, gjorde du ikke? Hva med å prøve ut det mer? Da ser du jo om det er slik? Beklager hvis jeg er på bærtur. Begynner å nærme meg ting jeg har liten peil på, så jeg tenker bare høyt nå.. 0 Siter
Gjest Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Du fikk vel meds mot stoffskiftet, gjorde du ikke? Hva med å prøve ut det mer? Da ser du jo om det er slik? Beklager hvis jeg er på bærtur. Begynner å nærme meg ting jeg har liten peil på, så jeg tenker bare høyt nå.. Jeg forstår det slik at den påvirket F3. F3 var innenfor normalen. Så jeg tror ikke det har noen hensikt å øke på den. 0 Siter
Gjest Skrevet 14. november 2014 Skrevet 14. november 2014 Jeg forstår det slik at den påvirket F3. F3 var innenfor normalen. Så jeg tror ikke det har noen hensikt å øke på den. Ok. Men har du snakket med lege om det? Det virker som du i liten grad lar legen hjelpe deg og at du vil styre medisineringen din selv. Og er du 100 % åpen om dine plager til legen? 0 Siter
Gjest Skrevet 14. november 2014 Skrevet 14. november 2014 Ok. Men har du snakket med lege om det? Det virker som du i liten grad lar legen hjelpe deg og at du vil styre medisineringen din selv. Og er du 100 % åpen om dine plager til legen? Hvordan kan jeg være 100 prosent åpen når han ikke har tid til å høre? 0 Siter
Gjest Skrevet 14. november 2014 Skrevet 14. november 2014 (endret) Hvordan kan jeg være 100 prosent åpen når han ikke har tid til å høre? Har du prøvd med dobbelt-time der du har fokus på kun ett tema? Ps. Dette er ikke kritikk av deg, håper du ikke ser det slik. Endret 14. november 2014 av hww 0 Siter
Gjest Skrevet 14. november 2014 Skrevet 14. november 2014 Det har vært fælt å se på at du har blitt bare dårligere og dårligere. Det er også fortvilende og frustrerende å vite at du ikke åpner deg helt til din fastlege og psykiater. Så lenge de ikke vet hvor ille du har det, kan de heller ikke gi deg den hjelpen du trenger og fortjener. 0 Siter
Gjest Skrevet 14. november 2014 Skrevet 14. november 2014 Har du prøvd med dobbelt-time der du har fokus på kun ett tema? Ps. Dette er ikke kritikk av deg, håper du ikke ser det slik. Jeg orker ikke mer akkurat nå. Litt imøtekommelse forventer jeg når jeg prøver å ta opp et så vanskelig tema. Men det er ikke alle leger som klarer det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.