Gå til innhold

Medfødt personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Dette ble diskutert i en annen tråd i dag.) Kan en personlighetsforstyrrelse være medfødt?

Anonymous poster hash: fe825...bdc
Skrevet

(Dette ble diskutert i en annen tråd i dag.) Kan en personlighetsforstyrrelse være medfødt?

Har aldri hørt elller lest at FP er medfødt, men at det kan være elementer fra fødselen som kan medvirke til en PF

Skrevet

Har aldri hørt elller lest at FP er medfødt

Hvorfor er det slik mens f.eks. seksuell legning visstnok skal være 100% medfødt?

Anonymous poster hash: b32eb...df7

Skrevet (endret)

Hvorfor er det slik mens f.eks. seksuell legning visstnok skal være 100% medfødt?

Det var i gamle dager, nå vet vi at vår seksualitet kan være langt mer flytende.

Endret av XbellaX
Skrevet

Veldig bra spørsmål. :) Jeg er av dem som ikke er overbevist om at seksuell legning er 100% medfødt. Antar at vi alle i utgangspunktet er heterofile basert på gener. At avvik er betinget av miljø (oppvekst, overgrepshendelse osv) og hormoner. Hvis ikke har man et problem med å forklare at homofili er arvelig, mens pyromani, pedofili, zoofili, nekrofili osv. ikke er arvelig.

Anonymous poster hash: b911c...085

Skrevet

Personlighetsforstyrrelser har både en arvelig og en miljømessig komponent. Som det meste annet er det en kombinasjon, ikke enten eller.

Påstanden om at seksuell legning er 100% medfødt er politisk/ideologisk motivert. Det fins ikke hold i forskning for å si det. 

Skrevet

Veldig bra spørsmål. :) Jeg er av dem som ikke er overbevist om at seksuell legning er 100% medfødt. Antar at vi alle i utgangspunktet er heterofile basert på gener. At avvik er betinget av miljø (oppvekst, overgrepshendelse osv) og hormoner. Hvis ikke har man et problem med å forklare at homofili er arvelig, mens pyromani, pedofili, zoofili, nekrofili osv. ikke er arvelig.

kleptomani og pyromaner, er det også  medfødt ? Hvorfor skal homofili ses som arvelig, eller medfødt, mens pedofil ikke er medfødt ? Er det snakk om skaden av å være pedofil, derfor kan det ikke være medfødt ? Hvis jeg hadde en trang til å stjele, men visste at det var galt, så måtte jeg jo forandre meg, ja  innstillingen til det å stjele. Da måtte jeg unngå situasjoner som kunne lett bli fristet til å stjele, selv om tendensen ville være der. Er det rett å praktisere ting fordi man  har en legning, eller en tendens ? 

Mange spørsmål, men ville bare lufte dem litt.

Skrevet

kleptomani og pyromaner, er det også  medfødt ? Hvorfor skal homofili ses som arvelig, eller medfødt, mens pedofil ikke er medfødt ? Er det snakk om skaden av å være pedofil, derfor kan det ikke være medfødt ? Hvis jeg hadde en trang til å stjele, men visste at det var galt, så måtte jeg jo forandre meg, ja  innstillingen til det å stjele. Da måtte jeg unngå situasjoner som kunne lett bli fristet til å stjele, selv om tendensen ville være der. Er det rett å praktisere ting fordi man  har en legning, eller en tendens ? 

Mange spørsmål, men ville bare lufte dem litt.

Misforstod du meg litt? Vi er enige. Synes du lufter fornuftige tanker.

Skrevet

Personlighetsforstyrrelser har både en arvelig og en miljømessig komponent. Som det meste annet er det en kombinasjon, ikke enten eller.

Påstanden om at seksuell legning er 100% medfødt er politisk/ideologisk motivert. Det fins ikke hold i forskning for å si det. 

Bra!

"politisk/ideologisk motivert" - nettopp. Og hvorfor? Jeg tror at påstanden om 100% arvelighet kun er et påskudd for at vedkommende lettere skal å gå fri fra eventuell kritikk. Da blir det underforstått: "Vi kan ikke noe for det, og kan ikke gjøre noe annet."

Skrevet

Misforstod du meg litt? Vi er enige. Synes du lufter fornuftige tanker.

Du misforsto meg ikke, ville bare stille noen oppfølgende spørsmål rundt dette.

Skrevet

Bra! "politisk/ideologisk motivert" - nettopp. Og hvorfor? Jeg tror at påstanden om 100% arvelighet kun er et påskudd for at vedkommende lettere skal å gå fri fra eventuell kritikk. Da blir det underforstått: "Vi kan ikke noe for det, og kan ikke gjøre noe annet." Anonymous poster hash: b911c...085

Anbefaler serien Hjernevask.

Skrevet

Hvilke miljøer er det som pusher folk i homofil retning da? Virker være like mye homofil legning i muslimske land med 100% forbud og null "reklame" for homofile også da ?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En personlighetsforstyrrelse kan ikke være medfødt.

Derimot kan en person være født med en personighet som øker sannsynligheten for å havne ut med en personlighetsforstyrrelse.

Skrevet

En personlighetsforstyrrelse kan ikke være medfødt.

Derimot kan en person være født med en personighet som øker sannsynligheten for å havne ut med en personlighetsforstyrrelse.

Akkurat.

Bruker "Skrev" har det grønne merket "ekspertsvar", men ikke deg! Så er nå dette Psykiatrisk Forum.....*sukk*

Minner om en historie fra kong Haakons tid. Han besøkte en psykiatrisk institusjon. Det hadde seg slik at en av pasientene inbilte seg at han virkelig var kong Haakon. Da den virkelige kongen gikk rundt og hilste på pasienene, kan han også til denne pasienten. "Jaså", sa pasienten etter at kongen hadde presentert seg, "den vrangforestillingen skal vi nok få plukket av deg!" :D

Skrevet

Akkurat.

Bruker "Skrev" har det grønne merket "ekspertsvar", men ikke deg! Så er nå dette Psykiatrisk Forum.....*sukk*

LOL.

Skrevet

Det er blitt vanlig, det går kjapt å merke med grønt noens svar, også slipper man tenke, bare plukke ut.

De fleste er eksperter på dette forumet med jevne mellomrom.

Det kreves ikke mye, bare lettvint livssyn

Anonymous poster hash: 89e55...3ff

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...