Blomsterfluen Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Eller kan psykose utløses av andre ting uten depresjon og uten fødselspsykose også? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Eller kan psykose utløses av andre ting uten depresjon og uten fødselspsykose også? vet ikke. men har du født barn Anonymous poster hash: 42b90...259 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 13. november 2014 Forfatter Skrevet 13. november 2014 vet ikke. men har du født barn Anonymous poster hash: 42b90...259 Jeg har ikke født barn. Jeg er heller ikke gravid. Jeg fikk beskjed om at jeg var svært psykotisk når jeg ble skrevet ut av psykiatrien i 2013. Men saken er at jeg var overhodet ikke deprimert. Jeg var det stikk motsatte. Er det normalt? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Jeg har ikke født barn. Jeg er heller ikke gravid. Jeg fikk beskjed om at jeg var svært psykotisk når jeg ble skrevet ut av psykiatrien i 2013. Men saken er at jeg var overhodet ikke deprimert. Jeg var det stikk motsatte. Er det normalt? Nei Anonymous poster hash: 42b90...259 0 Siter
ISW Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Psykose kan komme både med eller uten depresjon. Det vil si, deprimerte kan bli psykotiske men det kan også de som ikke er deprimerte. 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 13. november 2014 Forfatter Skrevet 13. november 2014 Nei Anonymous poster hash: 42b90...259 Ok. Da må psykiateren jeg går til være rar i hodet for han sa nemlig at noen med psykose kan være stikk motsatt av deprimert, men nesten oppi skyene. Jeg bare lurte her på fprum om han psykiateren er en tullepsykiater som lyger om at han er spesialist og lyger om at jeg var psykotisk. Det var derfor jeg lurte på om det var normalt å ikke være deprimert for å kunne få psykose. Er det sån at man absolutt må ha depresjon for å i det heletatt kunne få diagnosen psykose? 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 13. november 2014 Forfatter Skrevet 13. november 2014 Psykose kan komme både med eller uten depresjon. Det vil si, deprimerte kan bli psykotiske men det kan også de som ikke er deprimerte. Ok. Tusen takk for info. På et annet mediaside sa en person at psykose er et symptom på depresjon. Det personen skreiv der må vel bare være tull? 0 Siter
missmas Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Jeg hadde manisk psykose Dvs var det motsatte av deprimert 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. november 2014 Skrevet 14. november 2014 Nei, det er ikke slik at psykose utløses av depresjon. Noe annet er det at en depresjon kan bli så alvorlig at det også kommer psykotiske symptomer. 0 Siter
DoleMari Skrevet 15. november 2014 Skrevet 15. november 2014 Nei, det er ikke slik at psykose utløses av depresjon. Noe annet er det at en depresjon kan bli så alvorlig at det også kommer psykotiske symptomer. Hva er det egentlig som utløsert psykose? Har lest et sted at med dårlig integrert selvbilde ( eller noe sånn) er man sårbar for psykose. Kan man f.eks. få psykotiske symptomer av sterk redsel/katastrofetanker både med trykk utenfra, lite søvn og mat over f.eks. uke? Eller dette kun for sårbarehet for å få det?? Jeg lurer å om jeg var i ferd på med "tippe" litt over en periode, men var klar over det selv. 0 Siter
ISW Skrevet 16. november 2014 Skrevet 16. november 2014 Hva er det egentlig som utløsert psykose? Har lest et sted at med dårlig integrert selvbilde ( eller noe sånn) er man sårbar for psykose. Kan man f.eks. få psykotiske symptomer av sterk redsel/katastrofetanker både med trykk utenfra, lite søvn og mat over f.eks. uke? Eller dette kun for sårbarehet for å få det?? Jeg lurer å om jeg var i ferd på med "tippe" litt over en periode, men var klar over det selv. Frykt for psykose er et svært vanlig tema for de som sliter med angst. Det handler om frykt for å miste kontroll eller "bli gal". Men angst fører svært sjelden til psykose. Tvert imot blir man mer skjerpet av angst. Det er egentlig det motsatte av å bli gal. Ta dette helt med ro. Det er ikke større sjanse for deg for å bli psykotisk enn det er for alle andre. Når noen er så alvorlig deprimerte at de blir psykotiske er det vanligvis vrangforestillinger om depressive tema (f.eks en overbevisning om at de blir straffet med depresjon pga noe galt de angivelig har gjort). Rent teoretisk kan nok det samme skje i tilfellet angst (f.eks at du blir overbevist om at hjertet svikter eller at du har kreft eller at flyet vil styrte) - men de aller fleste skjønner at angstforestillingene er urimelige eller irrasjonelle. Dette er skrevet etter noen pils - så ta det jeg skriver med en klype salt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 Skrevet 16. november 2014 Frykt for psykose er et svært vanlig tema for de som sliter med angst. Det handler om frykt for å miste kontroll eller "bli gal". Men angst fører svært sjelden til psykose. Tvert imot blir man mer skjerpet av angst.. Hva? Jeg blir fjern og rar av angst, det stikk mosatte av skjerpet. Og jeg har aldri vært redd for å miste kontroll eller bli gal. Kanskje jeg ikke har angst? Med hvad da?Anonymous poster hash: d81d6...e8e 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.