lille_myyy Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Hei Jeg har fått mye større pupiller etter at jeg startet med Efexor/Venlaflaxin, er dette normalt? Hvorfor blir det slik? 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Dette er nok langt vanligere enn det som er rapportert ved bruk av Efexor og SSRI. Efexor øker mengden serotonin bl.a. i øyet, og dette påvirker muskelen som får pupillen til å utivde seg. Det er ufarlig, og som regel avtar det over tid. 0 Siter
slabbedask Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Hei Jeg har fått mye større pupiller etter at jeg startet med Efexor/Venlaflaxin, er dette normalt? Ja. Står også listet opp i Felleskatalogen: Andre bivirkninger som du bør informere legen din om, omfatter: Øyeproblemer, som uklart syn, forstørrede pupiller http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-efexor-depot-pfizer-548242 0 Siter
lille_myyy Skrevet 13. november 2014 Forfatter Skrevet 13. november 2014 Aha! Tusen takk for svar Dette er nok langt vanligere enn det som er rapportert ved bruk av Efexor og SSRI. Efexor øker mengden serotonin bl.a. i øyet, og dette påvirker muskelen som får pupillen til å utivde seg. Det er ufarlig, og som regel avtar det over tid. 0 Siter
lille_myyy Skrevet 13. november 2014 Forfatter Skrevet 13. november 2014 Bør jeg informere legen om dette da? Har heldigvis ikke merket noe med uklart syn værtfall Ja. Står også listet opp i Felleskatalogen:Andre bivirkninger som du bør informere legen din om, omfatter: Øyeproblemer, som uklart syn, forstørrede pupillerhttp://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-efexor-depot-pfizer-548242 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 13. november 2014 Skrevet 13. november 2014 Forstørrede pupiller medøfrer en teoretisk mulighet for trangvinkelglaukom, en tilstand i øyet der trykket blir for høyt. Så lenge du ikke har noen slik sykdomshistorikk, ikke har smerter i øynene eller uklart syn vil jeg ikke si at risikoen er høy. Er du bekymret kan du evt. konsultere fastlege eller optiker. 0 Siter
lille_myyy Skrevet 13. november 2014 Forfatter Skrevet 13. november 2014 Ok :-) Da tar jeg det bare opp med legen når jeg har konsultasjonstime neste uke. Tusen takk for svar, veldig hjelpsomt. Forstørrede pupiller medøfrer en teoretisk mulighet for trangvinkelglaukom, en tilstand i øyet der trykket blir for høyt. Så lenge du ikke har noen slik sykdomshistorikk, ikke har smerter i øynene eller uklart syn vil jeg ikke si at risikoen er høy. Er du bekymret kan du evt. konsultere fastlege eller optiker. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.