Gå til innhold

Høysensitivitet - noen som kjenner seg igjen?

Anbefalte innlegg

Beautiful_Creatures
Skrevet

Jeg leser med stor interesse Elaine N. Arons bok "Særlig Sensitiv" om dagen, og må si jeg kjenner meg ekstremt mye igjen i det hun skriver. Det er som å beskrive mye av min barndom, og også mye av ungdom/voksenlivet.

Jeg ser av tidligere diskusjoner her på DOL at det er svært ulike meninger om dette, og at mange her mener dette er bare tull, eller at det dreier seg om nevrotiske mennnesker. Jeg føler dette passer på meg som "hånd i hanske" på mange måter, og det forklarer for meg mye tidligere opplevelser jeg har hatt gjennom hendelser i livet. Jeg vil ikke kalle meg selv "nevrotisk", men ja, jeg har MYE angst og jeg sliter endel. 

I boken jeg leser kjenner jeg også igjen endel av de tingene som skrives om som ting jeg alltid har lagt i kategorien "adhd" for min egen del, men begynner og tenke at kanskje dette er mer komplekst.

Jeg har kjøpt noen bøker i det siste for å forsøke litt "selvhjelp" og dette er en av dem. 

Er det flere enn meg som kjenner seg mye igjen i dette, og som føler det forklarer en del av ting de sliter med. Eller hva tenker dere der ut generelt om dette begrepet. Er klar over at dette er et forholdsvis nytt begrep, ihvertfall slik det blir omtalt nå, men jeg må innrømme at jeg synes dette er veldig interessant.

Her er en link jeg tilfeldigvis kom overher fra DOL:

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/article846257.ece

Skrevet

Her er sånn jeg (føler jeg) er ift. HSP:

1) Du kjeder deg sjelden alene, og har et rikt og komplekst indre liv.

2) Er lyd-, lys- og luktømtålig. Har også generelt lav smerteterskel.

3) Trenger mer søvn enn gjennomsnittet.

4) God på å lese andre mennesker, og blir lett påvirket av andres følelser, humør, kroppsspråk og smerter.

5) Er ofte samvittighetsfull og grundig i det du gjør. Opptatt av å ikke gjøre feil.

6) Blir lettere overstimulert (sliten, stressa, handlingslammet) fordi du sanser mer enn andre.

7) Føler deg ofte annerledes enn andre, og kan ha lav selvtillit hvis du har opplevd følsomheten din som noe negativt i oppveksten.

8) Behov for å trekke deg tilbake etter travle dager eller overveldende opplevelser. Da vil du vil være alene, skjermet for stimuli.

9) Særlig følsom overfor effektene av sukker, koffein og alkohol. Mange sensitive mister fokus og blir irriterte når de er sultne.

10) Kunst, musikk, film og andre uttrykksformer kan bevege deg sterkt - på godt og vondt.

For å være ærlig så tror jeg det er helt random. Er vel ikke vanskelig å få et "syndrom" til å passe om man ikke trenger å tilfredsstille alle kravene?
Skrevet

For å være ærlig så tror jeg det er helt random. Er vel ikke vanskelig å få et "syndrom" til å passe om man ikke trenger å tilfredsstille alle kravene?

Du er inne på noe der. Dette passer nå for meg (noe sånt):

2) Er lyd-, lys- og luktømtålig. Har også generelt lav smerteterskel.

3) Trenger mer søvn enn gjennomsnittet.

4) God på å lese andre mennesker, og blir lett påvirket av andres følelser, humør, kroppsspråk og smerter.

5) Er ofte samvittighetsfull og grundig i det du gjør. Opptatt av å ikke gjøre feil.

6) Blir lettere overstimulert (sliten, stressa, handlingslammet) fordi du sanser mer enn andre.

7) Føler deg ofte annerledes enn andre, og kan ha lav selvtillit hvis du har opplevd følsomheten din som noe negativt i oppveksten.

8) Behov for å trekke deg tilbake etter travle dager eller overveldende opplevelser. Da vil du vil være alene, skjermet for stimuli.

9) Særlig følsom overfor effektene av sukker, koffein og alkohol. Mange sensitive mister fokus og blir irriterte når de er sultne.

10) Kunst, musikk, film og andre uttrykksformer kan bevege deg sterkt - på godt og vondt.
Skrevet (endret)

Stemmer det? Det virker nå som om du ble ganske beveget av Ihsahn og Samoth sine gitarriff. Noe sånt. 

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Endret av slabbedask
Skrevet

Hei!

2) Er lyd-, lys- og luktømtålig. Har også generelt lav smerteterskel.

3) Trenger mer søvn enn gjennomsnittet.

6) Blir lettere overstimulert (sliten, stressa, handlingslammet) fordi du sanser mer enn andre.

7) Føler deg ofte annerledes enn andre, og kan ha lav selvtillit hvis du har opplevd følsomheten din som noe negativt i oppveksten.(?)

10) Kunst, musikk, og film andre uttrykksformer kan bevege deg sterkt - på godt og vondt.

Anonymous poster hash: 62762...2c6
Skrevet

Doldamer liker ikke særlig sensitiv. Si heller at du tror du har asperger.

Anonymous poster hash: 52981...fb1
Skrevet

Hmmm... visste ikke helt at det forelå så klare preferanser?

Skrevet

Problemet med høysensitiv er at de aller fleste vil kjenne seg igjen i det, så er plutselig alle høysensitiv? Da er det vel heller bare normalt?

Skrevet

Ja kjenner meg veldig igjen. Har visst en stund at jeg er høysensitiv. Og det er ingen sykdom eller lidelse. Det er et karaktertrekk som noen har.

Antennene til høysensitive tar inn mye mer enn folk flest, derfor registrerer de mer enn ellers.

Dette gjør at man blir lettere sliten og trenger å være alene for å hente seg inn igjen. Har vært slik hele livet vet jeg.

Men har lest en bok om høysensitiv, og det står at det er en gave og stor ressurs til de som har det. Så lenge man kan klare å takle det på en god måte.

Skrevet

Jeg leser med stor interesse Elaine N. Arons bok "Særlig Sensitiv" om dagen, og må si jeg kjenner meg ekstremt mye igjen i det hun skriver. Det er som å beskrive mye av min barndom, og også mye av ungdom/voksenlivet.

Jeg ser av tidligere diskusjoner her på DOL at det er svært ulike meninger om dette, og at mange her mener dette er bare tull, eller at det dreier seg om nevrotiske mennnesker. Jeg føler dette passer på meg som "hånd i hanske" på mange måter, og det forklarer for meg mye tidligere opplevelser jeg har hatt gjennom hendelser i livet. Jeg vil ikke kalle meg selv "nevrotisk", men ja, jeg har MYE angst og jeg sliter endel. 

I boken jeg leser kjenner jeg også igjen endel av de tingene som skrives om som ting jeg alltid har lagt i kategorien "adhd" for min egen del, men begynner og tenke at kanskje dette er mer komplekst.

Jeg har kjøpt noen bøker i det siste for å forsøke litt "selvhjelp" og dette er en av dem. 

Er det flere enn meg som kjenner seg mye igjen i dette, og som føler det forklarer en del av ting de sliter med. Eller hva tenker dere der ut generelt om dette begrepet. Er klar over at dette er et forholdsvis nytt begrep, ihvertfall slik det blir omtalt nå, men jeg må innrømme at jeg synes dette er veldig interessant.

Her er en link jeg tilfeldigvis kom overher fra DOL:

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/article846257.ece

Jeg må si ja til alle punktene. Ene datteren min likeså.

Skrevet

Jeg vet ikke hva andre doldamer mener, men jeg har ikke noe imot særlig sensitiv. Det jeg har et problem med er at jeg har sett så mange som omtrent skal tvinge omgivelsene til å tilpasse seg dem som om det var en alvorlig diagnose. Det er jo kjempevanlig og sånn har sikkert en god del av befolkningen vært til alle tider. Man må bare prøve å ordne seg på en måte som gjør at man får roen man trenger og legge opp til et løp(jobb, familie, aktiviteter osv) man takler. Jeg kjenner meg igjen i alt unntatt punkt 7 og 9, og så har jeg ikke lav smerteterskel heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...