Gå til innhold

Riktige reaksjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg er ei jente på 23 som har et par spørsmål. For rundt 3-4 måneder siden ble jeg utsatt for et ufrivillig samleie av en god venn. Det skjedde etter en kveld på byen, noe jeg har forstått at det ofte gjør. Han var ikke spesielt voldelig, men holdt meg jo fast og var ikke akkurat forsiktig heller. Etterpå følte jeg meg ikke spesielt traumatisert, men mer krenket, trist og sint (?). 

Noen dager senere bestemte jeg meg for å ta en tur til helsestasjonen, mest fordi jeg var engstelig for graviditet og kjønnssykdommer, og der kom vi inn på temaet som hadde hendt noen dager i forveien. Personalet anbefalte et overgrepsmottak, og selv om jeg i starten var motvillig til å dra, bestemte jeg meg til slutt for å reise. Det kunne jo være at mine reaksjoner ikke hadde kommet for fullt enda? 

På dette mottaket skjedde det en hel masse og jeg fikk flere hefter som jeg kunne lese på hjemme. I disse heftene står det om ulike etter-reaksjoner, som søvnløshet, konsentrasjonsvansker etc. og jeg begynner å bli litt bekymret. Det er mange av disse reaksjonene jeg ikke har hatt og jeg føler meg ikke så veldig traumatisert heller. 

Spørsmålet mitt er vel egentlig om det er noe alvorlig galt med meg? Burde dette vært mye verre for meg? Er det et tegn på at jeg kanskje er en psykopat? 

Anonymous poster hash: 845aa...96c
Skrevet

Er ikke spesielt traumatisert jeg heller og er ikke psykopat. Men jeg fryktet jo ikke for livet mitt heller

Skrevet

Hei, 

Jeg er ei jente på 23 som har et par spørsmål. For rundt 3-4 måneder siden ble jeg utsatt for et ufrivillig samleie av en god venn. Det skjedde etter en kveld på byen, noe jeg har forstått at det ofte gjør. Han var ikke spesielt voldelig, men holdt meg jo fast og var ikke akkurat forsiktig heller. Etterpå følte jeg meg ikke spesielt traumatisert, men mer krenket, trist og sint (?). 

Noen dager senere bestemte jeg meg for å ta en tur til helsestasjonen, mest fordi jeg var engstelig for graviditet og kjønnssykdommer, og der kom vi inn på temaet som hadde hendt noen dager i forveien. Personalet anbefalte et overgrepsmottak, og selv om jeg i starten var motvillig til å dra, bestemte jeg meg til slutt for å reise. Det kunne jo være at mine reaksjoner ikke hadde kommet for fullt enda? 

På dette mottaket skjedde det en hel masse og jeg fikk flere hefter som jeg kunne lese på hjemme. I disse heftene står det om ulike etter-reaksjoner, som søvnløshet, konsentrasjonsvansker etc. og jeg begynner å bli litt bekymret. Det er mange av disse reaksjonene jeg ikke har hatt og jeg føler meg ikke så veldig traumatisert heller. 

Spørsmålet mitt er vel egentlig om det er noe alvorlig galt med meg? Burde dette vært mye verre for meg? Er det et tegn på at jeg kanskje er en psykopat? 

Du er hverken psykopat eller noe annet. Det er ikke noe "feil" med dine reaksjoner, alle reagerer på sin måte og den ene måten er ikke mer "riktig" enn den andre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er overhode ikke noe galt med deg.

Det er det derimot med de som arbeider på mottaket siden de ikke har evne til å forstå at ikke alle hendelser oppleves likt, og at det er den subjektive opplevelsen som er det viktige.

Ta det helt med ro. Dette kommer du til å takle fint :-)

Skrevet

Jeg har opplevd noe liknende. En venn tok seg til rette og hadde samleie med meg da jeg var sovnet pga fyll.

Jeg var skamfull, sint, skuffet - og avbrøt vennskapet.

Få dager etterpå kom symptomene på kjønnsykdom, og jeg fikk påvist clamydia. Da sa legen jeg måtte si det til han, hvilket jeg gjorde. Etter det- INGEN kontakt med fyren.

Dette hendte for 25 år siden. Ikke noen traumer eller noe - og heller ingen problemer i forhold til seksuelle relasjoner etterpå. Men jeg har siden hendelsen unngått drikke meg sanseløs (og det er jo ingen krise :))  

Anonymous poster hash: a3428...c4c
Skrevet

Hei, 

Det er ikke noe galt med deg. Jeg vil heller påstå reaksjonen din er sunn, med tanke på at ubehagelige og vonde opplevelser vil skje med oss alle i løpet av livet og det er en stor fordel for deg om du ikke lar det definere livet ditt i ettertid. Du har nok en sterk psyke og det burde du være stolt over og takknemlig for :) Ikke rot det til med tanker om at du er psykopat.

For ordens skyld: Reaksjonen din betyr ikke at hva personen gjorde mot deg greit eller mindre kriminelt.

Skrevet

Jeg har også opplevd noe lignende og har tenkt som deg siden jeg ikke fikk noen traumatiske reaksjoner. Ta det helt med ro. Vær glad du reagerer som du gjør.

Skrevet

Har opplev det samme, har trodd det var noe galt med meg i årevis. Helt til jeg leste denne: forum.doktoronline.no/index.php?/topic/399569-traumer-subjektiv-opplevelse-vs-faktisk-hendelse/

Skrevet

Har opplev det samme, har trodd det var noe galt med meg i årevis. Helt til jeg leste denne: forum.doktoronline.no/index.php?/topic/399569-traumer-subjektiv-opplevelse-vs-faktisk-hendelse/

Jeg husker også den tråden. For min del har det vært en mye større påkjenning og flytte og bytte skole fra vest til øst uten noe rotfeste. Det har preget meg mye mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...