Gå til innhold

hvem antidepresiva skal jeg velge

Anbefalte innlegg

Problemet er at jeg ikke vet hvem antidepresiva som jeg bør velge, har nå resepter på remeron zoloft cipramil. Det virker for meg som ikke en gang legene er helt enige her. Det som er problemet mitt er at jeg er plaget en del av angst og deprisjoner, det henger vel litt som hånd i hanske. Mitt endelige spørsmål er hva det beste preparatet for denne type problemstilling. Det er også viktig hva slags bivirkninger medisinen har og at den ikke er vanedannende. Hadde satt pris på svar i fra fagpersjonel. Med venlig hilsen små frustrert Kenn :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40212-hvem-antidepresiva-skal-jeg-velge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

For det første er det kun de medisinene du tar som virker. Reseptene har ingen virkning.

Det er umulig på et generelt grunnlag å si at et AD er bedre enn et annet. For en person kan Cipramil være best, for en annen kan det være Remerom.

Først vil jeg si at Cipramil og Zoloft er så godt som identiske. De er begge SSRI med samme virkning og bivirkninger. De siste er forbigående kvalme de første 5-10 dager. Dessuten får noen seksuelle problemer i form av forsinket orgasme.

Remeron tilhører en annen gruppe. Det har ikke seksuelle bivirkninger. Det gir ofte en del trøtthet, som for noen er en fordel, for andre en ulempe. Det kan også gi noe vektøkning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...