Gå til innhold

NHD: seroxat eller zoloft, andre med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal over fra Aurorix til et Ssri neste uke, og valget står mellom seroxat og zoloft.

jeg er livredd den sjeldne bivirkningen qt- forlengelse, det er grunnen til at det står mellom disse.

Har lest at seroxat gir ingen påvirkning og Zoloft svært liten kontra f. eks cipralex.

Det jeg skal bruke det for er panikklidelse med agorafobi. Ingen depresjon.

Hvilken av disse ville du anbefalt for denne lidelsen?

Er også veldig redd for vektøkning som jeg har hørt er veldig vanlig med seroxat, er det noen som ikke har gått opp i vekt av denne?

Skrevet

Hei.

Du får ikke QT-forlengelse verken av Seroxat eller Zoloft.

For å ta tallene i dette, på 400 mg Zoloft har QT-intervallet mitt blitt stående helt rolig. Jeg hadde et QTc-intervall på 391 msek før jeg startet med Zoloft, og nå har jeg 396 msek. Den minimale endringen skyldes at jeg også står på Zeldox.

Medikamenter i psykiatrien som kan gi en viss QT-forlengelse er enkelte tricykliske antidepressiva, samt enkelte antipsykotika. Hvis QT-intervallet ditt normalt er under 470 msek, kan du egentlig glemme hele denne problemstillingen.

Selv Cipralex er trygt når det gjelder QT-intervall. En dose på 10 mg forlenger QT-intervallet i gjennomsnitt 4,3 msek, hvilket er helt ubetydelig.

Skrevet

Hva med Cipralex? Betydelig snillere med bivirkninger enn de fleste andre SSRI, hvertfall Seroxat.

Anonymous poster hash: 621a5...cbc
Skrevet

Hva med Cipralex? Betydelig snillere med bivirkninger enn de fleste andre SSRI, hvertfall Seroxat.

Anonymous poster hash: 621a5...cbc

TS er jo redd for Cipralex pga denne bivirkningen :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om du velger Seroxat eller Zoloft er likegyldig. Ingen av dem er klart bedre enn den andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...