Gå til innhold

Diagnose NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du har en pasient som har blitt angstpreget og hypersensitiv etter utspekulert mobbing i oppveksten (inkl. vold og sosial destruksjon), og i voksen alder blir mer preget enn andre i møte med situasjoner/personer som minner om tidligere opplevelser, --> fortvilelse, uro, engstelse og sinne som manifesterer seg som behov for å sette seg i respekt og forsøkes løst rasjonelt. 

Rollen i familien var syndebukk, mor var umoden, men hadde konstant tilgang på kjærlighet og trygghet hos et annet familiemedlem, som man var rolig og harmonisk med. Har flere sunne vennskap som har vart i 15 år. 

Det oppleves ingen nevneverdig tomhetsfølelse eller forvirring rundt identitet/mål/verdier. Selvfølelsen kan svinge når gamle sår trigges. Tidligere selvskading i form av sulting, overspising og i overkant mye alkohol. Har hatt noen destruktive partnere som slår, kontrollerer eller er utro, men det føles feil og har brutt tidlig. Hopper ikke lett inn i noe nytt. Ingen promiskuøse tendenser. Lever sunt. Ingen utpreget impulsivitet. Konfliktsky, '"spiser" heller kritikk enn å fly i taket. 

Tenker du EUPF? 

Anonymous poster hash: b2149...68b
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, jeg tenker ikke umiddelbart eupf på grunnlag av det du beskriver.

Jeg tenker på en diagnose vi mangler i icd-10, og som ligger nært opp til kompleks ptsd.

Jeg tenker på vedkommende som relasjonsskadd. Så ville jeg behandlet det. Så skulle jeg nok klart å finne noe fra diagnoselista som jeg kunne ført inn der slikt må føres inn.

Skrevet

Nei, jeg tenker ikke umiddelbart eupf på grunnlag av det du beskriver.

Jeg tenker på en diagnose vi mangler i icd-10, og som ligger nært opp til kompleks ptsd.

Jeg tenker på vedkommende som relasjonsskadd. Så ville jeg behandlet det. Så skulle jeg nok klart å finne noe fra diagnoselista som jeg kunne ført inn der slikt må føres inn.

Dette ble for 10 år siden forsøkt behandlet av en noe spesiell (og fremmedspråkelig) LIS-lege i 50-årene, med mange misforståelser og harde konfrontasjoner som gjorde tilstanden mye verre. H*n mente det var EUPF, og alt man sa ble tolket som det.

Hvordan ville din fremgangsmåte vært? 

Mener du det burde komme enda en diagnose i ICD-10 iht slike problemstillingen, og hvordan ville du utforme det (+ retningslinjer) hvis du fikk bestemme? 

Anonymous poster hash: b2149...68b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...