ISW Skrevet 17. november 2014 Skrevet 17. november 2014 (endret) Det er noe rart jeg har tenkt på. Jeg opplever når sant skal sies at tvangstankene mine, primært om aggressive/suicidale temaer, egentlig er til stede både nå som før. Den store forskjellen er min reaksjon/attitude i forhold til disse tankene. Jeg gir på godt norsk "faen" i tankene. Ikke blir jeg redd for de heller, for det er jo selvfølgelig bare tanker, og tanker har aldri drept noen. Jeg har også nesten 100% kuttet ut tvangsgrublingen/bekymringen, altså det å engasjere seg i tankene og prøve å motbevise dem. Hvorfor skulle jeg det når det bare er tanker? Kan nesten ikke forstå at jeg gadd å bruke så mye tid på dette tullet før. Eller at jeg ble redd for tankene for den del. Jeg praktiserer heller aldri unngåelsesadferd. Det som heldigvis også har forsvunnet mer eller mindre, er denne "falske dragningen" mot å gjøre ett eller annet aggressivt og uhensiktsmessig (f.eks kjøre på en syklist, en annen bil, sparke en gammel dame, osv.) Denne forsvant helt når Zoloft ble økt til 400 mg (takk NHD) "Troen" om at det var noe galt med meg forsvant med Zeldox, det samme med tankenes "makt" over meg. Reaksjonen ovenfor tankene og tvangsgrublingen kom seg med metakognitiv terapi. Spørsmålet, som jeg stiller mest av nysgjerrighet er, er jeg "frisk" nå? Altså, er det å være frisk å ha en mer fornuftig reaksjon på tankene, eller kan jeg forvente at med noe tid selve tankene også forsvinner? Ikke at det gjør så veldig mye at disse tankene er der (ref. det jeg skrev ovenfor) men jeg er mest nysgjerrig.. Endret 17. november 2014 av issomethingwrong 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. november 2014 Skrevet 17. november 2014 I minimum seks måneder fremover kan du forvente bedring i den forstand at tankene blir fjernere og fjernere. Fall ikke for fristelsen til å prøve deg uten medisiner :-) 0 Siter
ISW Skrevet 17. november 2014 Forfatter Skrevet 17. november 2014 Tusen takk for svar! Nei, når jeg har funnet noe som fungerer, og har lite bivirkninger, så ville det være å skyte seg selv i foten å slutte med det :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.