Gå til innhold

Burde jeg øke dose ( cipralex)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør her, fordi jeg var hos legen for bare litt siden, og da var jeg relativt fin. 

Spørsmålet er, jeg har nå gått på cipralex i nøyaktig 6 uker. Femte uken, hadde jeg tydelig tegn til bedring. Men nå se det ut til at jeg har gått et par skritt tilbake. Jeg er relativt stabil, i forhold til tidligere, men føler meg forsatt til tider ganske dårlig. ( er deprimert. ) Går på 10mg, som jo har funket på meg en annen periode før. Men burde jeg øke dosen etter 6 uker når jeg ennå er "såpass" dårlig? Eller burde jeg gi det ennå mer tid til stabilisering? (Jeg tenker på da til 15 mg evt. )

Noen erfaringer? 

Skrevet

Du må huske på at selv med Cipralex så er veien ut av angst/depresjon ganske turbulent. Du vil føle deg bra i perioder, etterfulgt av dårlige perioder (som igjen etterfølges av gode perioder).

Jeg kan ikke svare deg på om du bør øke dosen eller ikke, men det at du har dårlige perioder er IKKE et tegn på at medisinen ikke virker. Det kan være at du ville hatt enda dårligere perioder uten medisin.

Har du forresten tatt blodprøve av serumkonsentrasjonen?

Skrevet

Ja, kanskje jeg forventer litt mye av dem. Bare følte forrige uke at jeg ikke ble "tillatt" å tenke så mye negative tanker. Akkurat som tankene ble kuttet før de rakk å utvikle seg. Men kjenner ikke helt på det denne uken. Kjenner litt mer indre uro igjen. 

Jeg tok en slik blodprøve for noen år siden, da jeg gikk på dem sist. Da var jeg på det nederste nivået av opptak i blodet. Så da fikk jeg beskjed om at jeg godt kunne øke, men at jeg ikke trengte det hvis de fungerte med 10mg. Og det følte jeg de gjorde, den gang. Men dette er jo som sagt et par år siden.  

Skrevet

Jeg begynte på Cipralex i november i fjor.  Ble raskt bedre, men hadde noen tilbakefall med tunge morgener og tvangstanker av og til helt frem til det gradvis ble helt bra ca. februar/mars.  Siden har jeg vært helt stabil og tør aldri slutte ;-)

Bare for å gi deg et sammenligningsgrunnlag.  

Skrevet

Jeg begynte på Cipralex i november i fjor.  Ble raskt bedre, men hadde noen tilbakefall med tunge morgener og tvangstanker av og til helt frem til det gradvis ble helt bra ca. februar/mars.  Siden har jeg vært helt stabil og tør aldri slutte ;-)

Bare for å gi deg et sammenligningsgrunnlag.  

Setter pris på delt erfaring. :) Selv om medisiner kan være individuelt. Men da ser jeg at jeg kanskje burde gi det litt mer tid.. Men du trengte aldri øke dosen da antar jeg? Men holdt deg på samme, selv med tilbakefall? 

Skrevet

Setter pris på delt erfaring. :) Selv om medisiner kan være individuelt. Men da ser jeg at jeg kanskje burde gi det litt mer tid.. Men du trengte aldri øke dosen da antar jeg? Men holdt deg på samme, selv med tilbakefall?

Har brukt samme dose (10 mg.) hele tiden ja. Ikke gjort noen endringer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...