Gå til innhold

NHD- depresjon-angst-aggresjon-paranoia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er veldig bekymret for et familiemedlem og jeg har bestilt legetime til vedkommende. At h*n sliter med angst og depresjon for tiden er det ingen tvil om og dette er h*n enig i selv. Vedkommende ser det hele i sammenheng med faren som ikke har vært bra for noen av oss. Vedkommendes søsken er mye sterke psykisk og greier seg veldig bra.

Det jeg lurer på nå er om det kan være noe mer alvorlig enn angst og depresjon. Vedkommende er svært aggressiv og paranoid for tiden. Jeg kjenner ikke vedkommende igjen. H*n ser det verste i alle mennesker. Mennesker som bare er snille ser han ondskap og psykopati hos.( Hos faren er vi flere som ser det) H*n veldig på vakt og føler at folk på byen, bussen osv skuler stygt på han.

Vedkommende har hatt en tøff periode et annet sted i landet på noen få uker og etter dette var vedkommende helt nedkjørt og ikke kommet seg igjen. Men jeg merket tendensene før vedkommende  dro også. Jeg begynte allerede da å bekymre meg.Vedkommende har historier derifra som jeg nå ikke vet om jeg kan stole på. Jeg vet ikke om det er realitet eller om det er paranoide tanker. Vedkommende mener en venn gjemte sprøytespissene hans, slik at vedkommende ikke fikk tatt medisinene sine. Det var derfor h*n kom hjem igjen. H*n er oppe og går om natta og sier selv det er pga av angst.

H*n har en somatisk sykdom som gjør h*n avhengig av medisiner hele livet og uten disse medisinene , vet jeg h*n blir sliten og slapp. Kan det h*n opplever med psyken nå ha en sammenheng med flere uker uten medisiner ?

Jeg kjenner vedkommende som en snill. god og rolig person, men mer følsom og mindre robust en sine søsken. Nå kjenner jeg ikke vedkommende igjen.Jeg håper dette bare er en depresjon som kan behandles med medisiner, men jeg er redd for at de paranoide tankene som jeg opplever som alvorlig, kan være symptom på en mer alvorlig sykdom som er under utvikling.

Jeg lurer på om jeg skal skrive en mail til fastlegen før legetimen, eller om jeg skal la det være ?

Nhd, kan du si noe om dette ? Hva tror du det kan være?

Anonymous poster hash: 49ec0...9bf
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er ening i at dette høres alvorlig ut. Jeg støtter fullt ut at du skriver et brev til hans fastlege.

Skrevet

Jeg er ening i at dette høres alvorlig ut. Jeg støtter fullt ut at du skriver et brev til hans fastlege.

Tusen takk for svar. Jeg gjorde som du sa og legen ga h*n Cipralex som eneste behandling. Legen har jo taushetsplikt, så jeg som mor får ikke vite noe, men da kan jeg vel gå ut i fra at legen mente depresjon er eneste diagnose og at de paranoide/mistenksomme tankene er en del av diagnosen depresjon ?

Vedkommende virker allerede litt kvikkere i stemmen i dag bare etter å ha snakket med legen  og det er godt å se/høre.

Skrevet

Nhd, jeg skulle så gjerne hatt svar på disse tingene. Det er viktig for meg, da jeg ikke ønsker å bruke for lang tid på få resultater.

Jeg er usikker på om fastlegen har greid å se paranoiaen som jeg ser. Vil Cipralex virke på paranoien også ? Jeg misstenker ikke Schizofreni. Han er ikke helt forstyrret og høres fornuftig ut når han snakker, men paranoiaen går mer på at misstolker mennesker i rundt seg, hva de sier, hva de gjør osv. Lurer på om jeg skal informere kameratene. Skaden er allerede skjedd hos en kamerat som var en god kompis.  Han har aldri vært slik tidligere. Han har bare vært en sympatisk, rolig og snill gutt.

Det er som han har trukket ned en rullegardin og det er fryktelig å se han slik. Han mener selv at depresjonen kom brått. Det er også de siste dagene det har vært veldig merkbart. Men i etterpåklokskapen lys, tror jeg det begynte for flere uker siden. Husker at jeg stusset på enkelte ting. Synes han virket hårsår og paranoid.

Tror du det bare er en depresjon dette ? Er det vanlig å være så paranoid under depresjon?

Jeg grubler mye og anklager meg selv for at jeg ikke har reagert tidligere. Skulle så gjerne hatt svar. Hvis du mener at Cipralex er nok, kan jeg slå meg til ro med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...