jegogmeg Skrevet 18. november 2014 Skrevet 18. november 2014 Før man risikerer leverskade, nyresvikt, kreft osv? Har alt spurt legen min og han vet ikke.. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. november 2014 Skrevet 18. november 2014 Du kan gå på de uten å skades helt til du dør av noe annet. 0 Siter
jegogmeg Skrevet 18. november 2014 Forfatter Skrevet 18. november 2014 Du kan gå på de uten å skades helt til du dør av noe annet. Hvordan vet du det? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. november 2014 Skrevet 18. november 2014 Jeg leser seriøse tidsskifter daglig. 0 Siter
jegogmeg Skrevet 24. november 2014 Forfatter Skrevet 24. november 2014 (endret) Ifølge forskjellige sider som jeg har lest på så inneholder fluoxetine 94% fluoride, (mens andre steder nevner 18%).. Og fluoride er jo som kjent farlig. Det er det samme stoffet som dem bruker i rottegift blandt annet.. Endret 24. november 2014 av jegogmeg 0 Siter
Kaptein Kaos Skrevet 24. november 2014 Skrevet 24. november 2014 Ifølge forskjellige sider som jeg har lest på så inneholder fluoxetine 94% fluoride, (mens andre steder nevner 18%).. Og fluoride er jo som kjent farlig. Det er det samme stoffet som dem bruker i rottegift blandt annet.. Det du nevner, fluoride, er det engelske navnet på fluorid, som er negative ladde ioner av grunnstoffet Fluor. Fluor er et veldig giftig og reaktivt stoff. Fluoxetine er et helt eget stoff, en kan ikke si det "inneholder" fluorid. Det kan sammenlignes med å si at vanlig bordsalt inneholder Natrium og Klor (siden det kjemiske navnet er natriumklorid). Når salt løses opp i vann, går riktig nok disse ionene fra hverandre, og blir til Na+ og Cl-, men det er nok ikke tilfellet med fluoxetine. Fluoxetine brytes ned i kroppen, men det er ikke sikkert det går så langt som at F skilles ut. Uansett er det ved vanlig bruk så små doser at det ikke er farlig. Det er jo også fluorforbindelser i tannkrem. Fluortannkrem har gjort mye bra for tannhelsen. Du kan også finne fluorid i helt vanlig kildevann, i små mengder. Her er et bilde fra Wikipedia som viser molekylstrukturen for fluoxetine: Du ser det står 3 F'er der. Det betyr at hvert molekyl av fluoxetine inneholder 3 fluor-ioner, eller fluorid. Det som ikke er tegnet inn der, er hydrogen og karbon. Hvert hjørne mellom strekene har et karbon-atom. Det er altså mange flere karbon-atomer enn fluor-atomer. Fluor-atomet har 9 protoner i kjernen, mens karbon har 6. Det betyr at fluor er cirka 50% tyngre enn karbon, men når man ser at det er veldig mange flere karbon-atomer så skjønner man at størsteparten av vekten av dette molekylet skyldes annet enn fluor, og dermed er det ikke mulig at fluoxetin består av 94% fluor. 18% høres mer rimelig ut, men uansett er dette som forklart over helt uvesentlig for hvilke egenskaper fluoxetin har, siden det er et helt annet stoff enn fluor. Når atomer fra stoffer har inngått i bindinger så har de bindingene andre egenskapene enn atomene i seg selv. Til slutt vil jeg bare legge til at så og si alle ting som brukes som medisin er giftig og til og med dødelig i seg selv. Det er derfor vi har det som heter overdoser, og grunner til at vi ikke skal ta mer enn så og så mye. Det betyr ikke at stoffene ikke kan ha positive effekter i riktige doser av den grunn. Bordsalt, som nevnt over, er giftig for kroppen, men samtidig så er kroppen faktisk avhengig av bittelitt salt for å overleve. Men hvis du sprøyter sterk saltlake inn i blodet så stopper hjertet. For noen måneder siden, så var det skriverier i media om at de farmasøytiske selskapene hadde sluttet å produsere og selge stoffene som de brukte for å henrette folk i USA med (ved gift-injeksjon). Det ble rapportert at noen hadde brukt saltlake. Vedkommende døde en lang og smertefull død. Men som sagt, uten bittelitt salt, så dør også kroppen (uten at jeg har kunnskaper for å forklare hvorfor dette). 0 Siter
skrev Skrevet 24. november 2014 Skrevet 24. november 2014 synd dere har skrudd av funksjonen hvor man kan gi innlegg +1 dette var et veldig bra svar av kapteinen +1 ! 0 Siter
ISW Skrevet 24. november 2014 Skrevet 24. november 2014 (endret) Man kan ikke se på grunnstoffene og deres toksisitet alene når man skal se om et stoff er giftig eller ikke. Kort oppsummert: Fluoksetin nedbrytes til andre stoffer i kroppen, der denne fluorgruppen "henger sammen" med resten av stoffet og skilles ut. Fluoret frigjøres ikke og skaper toksisitet. Dessuten er det ikke stoffet alene som er giftig, det er bindingen med andre stoffer. For å bruke et eksempel: Hverken nitrogen eller karbon er giftige stoffer, men cyanid (som bare består av nitrogen og karbon) er meget giftig. Årsaken er at akkurat dette stoffet binder seg til (har affinitet til) hemoglobin i blodet og fortrenger oksygen slik at man kveles. På samme måte er brom et meget giftig stoff, men bromhexin er et ufarlig stoff som brukes slimløsende (selv om det inneholder brom). Klorgass er giftig fordi det bindes til hydrogen og lager saltsyre (hydrogenklorid). Men daglig inntar du flere gram klor gjennom saltet du spiser, og det er helt nødvendig for kroppen med klor (også for nervesystemet. Måten benzopreparater virker på er å slippe mer klor inn i cellene). Årsaken til at fluor som ikke er bundet til andre stoffer er giftig, er at stoffet har sterk binding til kalsium i kroppen, som gjør at mengden fritt kalsium i blodet blir for lav. Når fluoret allerede er bundet til andre stoffer slik som tilfellet er med fluoksetin, så binder det seg ikke til kalsium og skaper ikke toksisitet. Endret 24. november 2014 av issomethingwrong 0 Siter
Kaptein Kaos Skrevet 24. november 2014 Skrevet 24. november 2014 . Hvordan vet du at fluoxetin til slutt ikke løses opp til F-? Jeg prøvde å finne et kart over metabolismen, men fant bare "inaktive metabolitter". Fluoxetin er en gift. Akkurat som alle andre medisiner. Det har med dose å gjøre. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 24. november 2014 Skrevet 24. november 2014 Hvordan vet du at fluoxetin til slutt ikke løses opp til F-? Jeg prøvde å finne et kart over metabolismen, men fant bare "inaktive metabolitter". Fluoxetin er en gift. Akkurat som alle andre medisiner. Det har med dose å gjøre. Så medisin er gift? 0 Siter
skrev Skrevet 24. november 2014 Skrevet 24. november 2014 Spørs hvordan du definerer gift det 0 Siter
Kaptein Kaos Skrevet 24. november 2014 Skrevet 24. november 2014 Så medisin er gift? Ja, mange medisiner er dødelige om man f.eks. tar 10 gram... Spørs hvordan du definerer gift det Ja det kan man jo selvsagt diskutere, men faktum er jo at det skal relativt små doser til for dødelighet. Når daglige doser er f.eks. 10 mg, så er det ofte veldig giftig om man f.eks. tar 1 gram... må jo huske at tablettene man tar inneholder bare en liten prosent av virkestoffet. Kanskje det er 5 gram i en teskje. 0 Siter
ISW Skrevet 24. november 2014 Skrevet 24. november 2014 Hvordan vet du at fluoxetin til slutt ikke løses opp til F-? Jeg prøvde å finne et kart over metabolismen, men fant bare "inaktive metabolitter". Fluoxetin er en gift. Akkurat som alle andre medisiner. Det har med dose å gjøre. Fluoksetin metaboliseres ved demetylering (det vil si at en CH3-gruppe plukkes vekk) og skilles deretter ut. Det frigjøres ikke fluorioner. 0 Siter
ISW Skrevet 24. november 2014 Skrevet 24. november 2014 Så medisin er gift? Alle stoffer er gift, det kommer bare an på inntatt mengde. Du kan dø av å spise kål. Sannsynligvis er 7-8 kg inntatt på en gang tilstrekkelig. 0 Siter
Kaptein Kaos Skrevet 24. november 2014 Skrevet 24. november 2014 (endret) Fluoksetin metaboliseres ved demetylering (det vil si at en CH3-gruppe plukkes vekk) og skilles deretter ut. Det frigjøres ikke fluorioner. Dette er ikke riktig (det første). Fluoxetine metaboliseres (ved demetylering) til norfluoxetine, men begge disse stoffene metaboliseres videre: http://www.drugbank.ca/drugs/DB00472 Et av stoffene er para-Trifluoromethylphenol, som metaboliseres videre til hippuric acid (finner ikke norsk navn). Som du kan se på lenken inneholder para-Trifluoromethylphenol fluor, mens hippuric acid ikke gjør det. Strukturen for para-Trifluoromethylphenol: Strukturen for hippuric acid: Dette er ikke nok informasjon til å fastslå at F- frigjøres, men jeg finner altså ikke informasjon som bekrefter at det ikke skjer. Kanskje du kan hjelpe meg med det? Endret 24. november 2014 av Kaptein Kaos 0 Siter
ISW Skrevet 24. november 2014 Skrevet 24. november 2014 (endret) Kanskje du kan hjelpe meg med det? Det ser ut som stoffet spaltes ved -oxetine - bindingen (oksygenatomet i midten), og den ene delen blir til trifluormetylfenol og den andre delen til "hippuric acid". Altså ikke at trifluormetylfenol metaboliseres til denne syren. Jeg tror ikke du kommer nærmere svaret før du finner ut hvordan trifluormetylfenol metaboliseres. For min egen del tror jeg at jeg setter strek her og går tilbake til å jobbe Edit: Det norske navnet er visst hippursyre Endret 24. november 2014 av issomethingwrong 0 Siter
Kaptein Kaos Skrevet 24. november 2014 Skrevet 24. november 2014 Det ser ut som stoffet spaltes ved -oxetine - bindingen (oksygenatomet i midten), og den ene delen blir til trifluormetylfenol og den andre delen til "hippuric acid". Altså ikke at trifluormetylfenol metaboliseres til denne syren. Ja, det har du visst rett i. Men det hadde jo vært interessant å se hva som skjer (om noe skjer) med para-Trifluoromethylphenol, Fluoxetine glucuronide, Norfluoxetine glucuronide, Norfluoxetin-alkohol og Norfluoxetin-syre, som er metabolitter av Fluoxetin og Norfluoxetin som inneholder fluor. Jeg tror ikke du kommer nærmere svaret før du finner ut hvordan trifluormetylfenol metaboliseres. For min egen del tror jeg at jeg setter strek her og går tilbake til å jobbe Ja noen må jo det og. Du får ta det en annen gang da vettu, siden du har kommet med en påstanden din om F-. 0 Siter
Kaptein Kaos Skrevet 24. november 2014 Skrevet 24. november 2014 Uansett er det helt ufarlig. Fluoxetin inneholder 17 karbon-atomer, 18 hydrogen-atomer, 3 fluor-atomer, 1 nirogen-atom og 1 oksygen-atom. Hvilket betyr at massen til fluor-atomene utgjør cirka 27/155 = 17,4% av massen til fluoxetin. En daglig dose med fluoxetin er 20 mg. Hvis de 3 fluor-atomene spaltes til F-, så utgjør dette cirka 3,48 mg.Når man legger til at Forskrift for vannforsyning og drikkevann opererer med godkjenning av fluorid på 1,5 mg per liter vann, skulle man tro det ikke er vesentlig. Det tilsvarer jo 2,3 liter vann med maks innhold av fluor.U.S. Department of Agriculture mener at 10 mg per dag er høyeste inntak som sannsynligvis ikke utgjør noen helserisiko.Men, men, _hvis_ det frigjøres 3 F-, så får man i seg 3,48 mg fluorid hver dag med en dagsdose på 20 mg. Har man allerede for mye fluor i kosten så er det nok ikke det beste, spesielt ikke om man øker doser ut over det som Felleskatalogen opplyser om.(Nå tar jeg ikke hensyn til graden av opptak - sannsynligvis går en viss prosent rett gjennom.)Når dette er sagt, så tviler jeg på at det frigjøres F-, men jeg har altså ikke funnet noen kilder for dette. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 Skrevet 24. november 2014 Fluoxetin inneholder 17 karbon-atomer, 18 hydrogen-atomer, 3 fluor-atomer, 1 nirogen-atom og 1 oksygen-atom. Kilde? Anonymous poster hash: 74dc2...a22 0 Siter
Kaptein Kaos Skrevet 24. november 2014 Skrevet 24. november 2014 Kilde?Anonymous poster hash: 74dc2...a22 Det står under "chemical data" i den boksen til høyre her: http://en.wikipedia.org/wiki/Fluoxetine 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.