Gå til innhold

Nok en møkkadag

Anbefalte innlegg

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Hei!

Hvis du leser en bok om meteorolog, så vil du forstå bedre.

Vil du ha en anbefaling?

Jeg håper du vet hva som står bak, regn, skyer, høytrykk og lavtrykk da! ?

Var nok ikke akkurat meterologi jeg snakket om her... (selv om jeg interesserer meg for det).

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BrukerErHeltAnonym

15

• ISW

6

• DoleMari

5

• Madelenemie

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Iblant lurer jeg litt på hva meningen med å lage sånne "hva er vitsen med å leve"-tråder egentlig er.

De aller fleste skjønner heldigvis at det er en dårlig ide å ta livet sitt. Da gjenstår det liksom bare ett alternativ, og det er å gjøre mest mulig ut av livet.

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Iblant lurer jeg litt på hva meningen med å lage sånne "hva er vitsen med å leve"-tråder egentlig er.

De aller fleste skjønner heldigvis at det er en dårlig ide å ta livet sitt. Da gjenstår det liksom bare ett alternativ, og det er å gjøre mest mulig ut av livet.

Er dine tråder noe "bedre"? Dessuten er det ingen som har snakket om å "ta livet sitt"...

Skrevet

Nok en grå, tåkete og regntung møkkadag som snart heldisvis får mot slutten. Hva er poenget?

Det er mange som lider av "høstdepresjon".

Google litt og da vil du finne en del informasjon om hvordan du kan bedre din egen hverdag.

Ha en fin kveld!

Skrevet

Er dine tråder noe "bedre"? Dessuten er det ingen som har snakket om å "ta livet sitt"...

Det er noe med det å dra seg ut av sofaen og skape en mening med livet sitt, i stedet for å bare si at alt er så jævlig.

Jeg foreslo å få hjelp hos en psykolog. Det gadd du ikke.

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Det er noe med det å dra seg ut av sofaen og skape en mening med livet sitt, i stedet for å bare si at alt er så jævlig.

Jeg foreslo å få hjelp hos en psykolog. Det gadd du ikke.

Hvor har jeg skrevet har jeg ikke "gadd"?

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Det er mange som lider av "høstdepresjon".

Dette er ingen "høstdepresjon" (selv om det ofte blir verre om høsten). Har gått på AD i 11 år. Det hjelper hverken mot angst eller depresjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, en skulle heller vært i Kobani. Sol og 22 grader :-)

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Nei, en skulle heller vært i Kobani. Sol og 22 grader :-)

De folkene ser i hvertfall en mening med tilværelsen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

De folkene ser i hvertfall en mening med tilværelsen.

Ja, helt klart. MIsunnelsesverdig. Det er urettferdig.

I tillegg har de godvær.

Skrevet (endret)

Jeg synes det er paradoksalt at man i krig, konsentrasjonsleire, osv. kan se en mening med tilværelsen, men at det skal være så vanskelig for mange på DOL. Skjønner at angst og depresjon kan gjøre det slik, men jeg tror egentlig det er enklere enn man tror.

Gjør noe! Les bøker, gå tur, jogg, få en hobby, gjør lønnet eller veldedig arbeid, sett deg et mål, spis god mat, snakk med venner, vær tilstede her og nå, gjør hva som helst annet enn å se i veggen.

Gjør du livet ditt tomt, så blir livet tomt. Uansett om man er syk eller frisk.

Endret av issomethingwrong
Skrevet (endret)

Kanskje når noen sier "livet har ikke mening" at de egentlig har depresjon eller andre psykiske lidelser. Kanskje det er slik de setter ord på det.

Hvor god man er til å sette ord på følelser, og hvor mye man faktisk ønsker å dele på internett, er uavhengige hendelser (ift. psykisk sykdom).

Så det så.

Endret av skrevet
Skrevet

Det er en myte at man er mindre deprimert under vanskelige forhold. Folk i krigssoner ser IKKE en logisk, dypere og tilfredstillende mening i hverdagen sin, som gjør dem lykkelige. De tilbringer dagene sine i frykt, og svært mange blir traumatisert for resten av livet, hvis de skulle være så heldige å leve.

I Malawi finns det én psykiater. Hvor stor tror dere er forekomsten av diagnosen depresjon og selvmordstanker er, når man skal lage statistikk og sammenligne med f.eks. Norge? (Selvmord er forøvrig ulovlig der, og ekstremt stigmatiserende for familien, så du finner ikke mange i dødsårsaksstatistikken heller).

Hvorfor tror dere de finner livet så mye mer meningsfullt enn oss? Enhver som har mistet noen av sine nærmeste vet hvor utrolig meningsløst det føles. Hvorfor tror dere at å miste mange er så givende for andre?

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Jeg synes det er paradoksalt at man i krig, konsentrasjonsleire, osv. kan se en mening med tilværelsen, men at det skal være så vanskelig for mange på DOL. Skjønner at angst og depresjon kan gjøre det slik, men jeg tror egentlig det er enklere enn man tror.

Ja, jøss det er så enkelt. Det er vel derfor du hiver i deg en pillecoctail nok til en hest.

Gjør noe! Les bøker,

Prøver, men klarer ikke mer enn noen sider av gangen pga dårlig hukommelse og mangel på konsentrasjon.

gå tur, jogg, 

Har gått nesten 3 timers tur i dag. Det gjør jeg stort sett hver dag.

få en hobby,

Har flere hobbyer, men de gir ingen glede lenger.

gjør lønnet eller veldedig arbeid, 

Ikke lett når man har sånn angst at man nesten ikke tørr gå ut i frykt for å møte naboer eller kjente man kan risikere å komme i snakk med.

sett deg et mål, 

Aha, det er så enkelt!

spis god mat, 

Er overvektig og må passe på kaloriinntaket.

snakk med venner, 

Har ingen venner.

vær tilstede her og nå, gjør hva som helst annet enn å se i veggen. 

Forsøker å gjøre noe hele tiden jeg, men når jeg faller ut hele tiden pga konsentrasjonsproblemer (skyldes årelangt forbruk av SSRI, mistenker jeg) og ingen ting gir glede føles det helt meningsløst.

Skrevet

Det er en myte at man er mindre deprimert under vanskelige forhold. Folk i krigssoner ser IKKE en logisk, dypere og tilfredstillende mening i hverdagen sin, som gjør dem lykkelige. De tilbringer dagene sine i frykt, og svært mange blir traumatisert for resten av livet, hvis de skulle være så heldige å leve.

I Malawi finns det én psykiater. Hvor stor tror dere er forekomsten av diagnosen depresjon og selvmordstanker er, når man skal lage statistikk og sammenligne med f.eks. Norge? (Selvmord er forøvrig ulovlig der, og ekstremt stigmatiserende for familien, så du finner ikke mange i dødsårsaksstatistikken heller).

Hvorfor tror dere de finner livet så mye mer meningsfullt enn oss? Enhver som har mistet noen av sine nærmeste vet hvor utrolig meningsløst det føles. Hvorfor tror dere at å miste mange er så givende for andre?

Bra sagt.

De eneste som finner mening i en krig er voldselskere...

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Ja, helt klart. MIsunnelsesverdig. Det er urettferdig.

I tillegg har de godvær.

Det er ikke nødvendig å være frekk og spydig.

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Kanskje når noen sier "livet har ikke mening" at de egentlig har depresjon eller andre psykiske lidelser. Kanskje det er slik de setter ord på det.

Hvor god man er til å sette ord på følelser, og hvor mye man faktisk ønsker å dele på internett, er uavhengige hendelser (ift. psykisk sykdom).

Så det så.

Det har du helt rett i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...