Gå til innhold

Liker ikke diagnosen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men trenger det være schizofreni? Har aldri kjørt i psykose og føler det er nedverdigende å gå til lege for å få dispensasjon, overmakter er det her i landet. De må ha litt tiltro til folk. Må alle med psykoselidelse kjøre på dispensasjon? Nei, det spørs jo hvem man møter på.

Oj. Ingen har krav på tillit. Tillit/tiltro er noe alle må gjøre seg fortjent til.

Men du sånne regler er ikke tatt ut av lufta. Jeg ville være takknemlig for å ikke møte en syk bilist på motorveien. Det er f.eks. en stor del av de som dør i trafikken etter selvmord - de krysser midtlinjen med overlegg og kolliderer med møtende bil, ofte lastebil. Jeg skal ikke påstå at du er suicidal. Mente dette som et eksempel på hvor viktig forebyggende trafikksikkerhet er. Og da er det bedre med overdreven forsiktighet enn snillisme/ likegyldighet.

Anonymous poster hash: 30872...7b5

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

13

• AnonymBruker

8

• missmas

7

• Madelenemie

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Oj. Ingen har krav på tillit. Tillit/tiltro er noe alle må gjøre seg fortjent til.

Men du sånne regler er ikke tatt ut av lufta. Jeg ville være takknemlig for å ikke møte en syk bilist på motorveien. Det er f.eks. en stor del av de som dør i trafikken etter selvmord - de krysser midtlinjen med overlegg og kolliderer med møtende bil, ofte lastebil. Jeg skal ikke påstå at du er suicidal. Mente dette som et eksempel på hvor viktig forebyggende trafikksikkerhet er. Og da er det bedre med overdreven forsiktighet enn snillisme/ likegyldighet.

Anonymous poster hash: 30872...7b5

Kan ikke se at jeg IKKE har gjort meg fortjent til tillit.

Skrevet

Du trenger ikke lappen for å t selvmord med bil, bare en bil

Skrevet

Hei!

Jeg kjenner ingen med autisme som får inndratt sertifikatet,

Så jeg tror det har med din diagnose å gjøre.

Men at du er medisinert hjelper jo og burde være avgjørende.

Det var jo nettopp en lege som kjørte hjem fra vakt i 140 km/ h i en blandingsrus, han drepte jo, så å kjøre bil har mye å gjøre med egne vurderinger, de kan svikte for flere iblant.

Retningslinjene tar for seg mange ulike diagnoser og sier noe om hva som skal til for at helsekravet allikevel er oppfylt. Her er noe av det som sies om autisme:

Ved gjennomgripende utviklingsforstyrrelser, som autisme eller Aspergers syndrom, er forskriftens helsekrav ikke oppfylt når tilstanden er alvorlig eller omfattende, for eksempel når det foreligger språkløshet, eller tilstanden medfører manglende evne til å klare seg selv eller å være i arbeid eller annen vanlig funksjon.

Når det gjelder dispensasjonsvurderinger ved spesielt alvorlige og omfattende tilstander av autisme eller Asperger syndrom, vil det måtte gjøres en konkret vurdering av trafikksikkerhetsrisikoen i hvert enkelt tilfelle, og det bør legges stor vekt på den trafikale atferden vedkommende søker viser.

Kilde: http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/retningslinjer-for-fylkesmennene-ved-behandling-av-forerkortsaker-/Publikasjoner/retningslinjer-for-fylkesmennene-ved-behandling-av-forerkortsaker.pdf

Skrevet

Retningslinjene tar for seg mange ulike diagnoser og sier noe om hva som skal til for at helsekravet allikevel er oppfylt. Her er noe av det som sies om autisme:

Kilde: http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/retningslinjer-for-fylkesmennene-ved-behandling-av-forerkortsaker-/Publikasjoner/retningslinjer-for-fylkesmennene-ved-behandling-av-forerkortsaker.pdf

Så har man asperger og ikke er i jobb kan man ikke kjøre bil? Virkelig?

Anonymous poster hash: 2a7e1...27e

Skrevet

Så har man asperger og ikke er i jobb kan man ikke kjøre bil? Virkelig?

Anonymous poster hash: 2a7e1...27e

Det mener jeg er en for snever tolkning av reglene. Det skal gjøres en konkret vurdering.

Skrevet

Det må da være psykopatene som er de verste i trafikken. Fordi de driter i lover og regler (som f.eks. trafikkregler), fordi mange undervurderer risiko (sogar oppsøker fare) (f.eks. unødvendige og stygge forbikjøringer), og fordi de har større problemer med rusmidler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...