Gå til innhold

PTSD vs schizofreni

Anbefalte innlegg

Skrevet
Min behandler sier at jeg har nøyaktig de samme symptomene som man ser ved schizofreni, men fordi jeg har en ptsd diagnose, går disse symptomene under denne. 

Men jeg kjenner flere som har en psykose diagnose, f eks schizofreni, i tillegg til en eventuell ptsd diagnose. Jeg lurer på hva som egentlig er forskjellen mellom ptsd med psykose symptomer og en psykose diagnose? Hva er det som avgjør om en får en ptsd med psykose symtpomer diagnose eller en "ren" psykose diagnose? 
Skrevet

Kreativitet?

Antiskeptika anbefales uansett. Husk å ta de livet ut.

Skrevet

Min behandler sier at jeg har nøyaktig de samme symptomene som man ser ved schizofreni, men fordi jeg har en ptsd diagnose, går disse symptomene under denne. 

Men jeg kjenner flere som har en psykose diagnose, f eks schizofreni, i tillegg til en eventuell ptsd diagnose. Jeg lurer på hva som egentlig er forskjellen mellom ptsd med psykose symptomer og en psykose diagnose? Hva er det som avgjør om en får en ptsd med psykose symtpomer diagnose eller en "ren" psykose diagnose? 

Det kan man lure på, jeg hadde også ptsd før det gikk over til schizofreni. Da var et ikke mer snakk om ptsd diagnosen, rart.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

PTSD er i hovedsak en angstdiagnose. Ved PTSD skal en ha opplevd et livstruende traume. En skal også ha flashbacks. Psykotiske symptomer er ikke typisk for PTSD.

Skrevet

PTSD er i hovedsak en angstdiagnose. Ved PTSD skal en ha opplevd et livstruende traume. En skal også ha flashbacks. Psykotiske symptomer er ikke typisk for PTSD.

Fagfolk i psykiatrien har jo helt subjektive oppfatninger av teorien. Hvordan henger det sammen? Hvis du f.eks. er biolog så vet alle hva recessive gener er, og hvis du er sosiolog så vet alle hva fremmedgjøring er.

Lurings?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fagfolk i psykiatrien har jo helt subjektive oppfatninger av teorien. Hvordan henger det sammen? Hvis du f.eks. er biolog så vet alle hva recessive gener er, og hvis du er sosiolog så vet alle hva fremmedgjøring er.

Lurings?

Du glemmer en svært viktig faktor. Her skriver du som om psykiater A har sagt en ting og jeg noe annet.

Fakta er at det er larimar sin fortolkning/forståelse av og videreformidling av A sitt utsagn som står i første innlegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...