AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 Skrevet 21. november 2014 http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1015/thread307176/#post_307176 Jeg er psykolog og arbeider i psykisk helsevern for barn og ungdom. Eller mer riktig - jeg arbeider ikke! Psykiatere og psykologer arbeider bare to timer per dag, sa helseminister Bent Høie i Debatten på NRK 13. november. Statsråden etterlyste mer effektive psykiske helsetjenester, og jeg må gi ham rett: Jeg arbeider bare to timer per dag. Resten av tiden arbeider jeg ikke. I hvert fall ikke på en måte som gjør at det blir registrert som «tiltak» og dermed utløser penger gjennom sykehusenes finansieringssystem. Jeg arbeider mindre når jeg ikke faller for fristelsen til å bli «kreativ», og lar en familiesamtale, hvor foreldre sendes på gangen midt i timen bli tre «tiltak» (én individualsamtale og to familiesamtaler). Det er mulig det bare skyldes at jeg er lat og at registreringsrutinene er så tungrodde at jeg ikke orker å bruke tid og krefter på å stykke opp. Poenget er dette: Sykehusenes finansieringssystem hemmer utvikling av tjenestetilbudet. Ledelse og ansatte vegrer seg for å ta i bruk gode, rasjonelle behandlingstilbud fordi disse gir dårligere betalt. Anonymous poster hash: b6d09...11f 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 22. november 2014 Skrevet 22. november 2014 New public management og målstyring i helsevesenet var en dårlig idé da det ble innført og er det fortsatt. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. november 2014 Skrevet 22. november 2014 Jeg tror det fortsatt er stort effektiviseringspotensiale både i VOP og i enda større grad i BUP. Spesialistene må kunne treffe mer enn en pasient per arbeidsdag. I en 38-timers arbeidsuke bør det være mulig å ha 15 konsultasjoner a 45+15 minutter. 0 Siter
ISW Skrevet 22. november 2014 Skrevet 22. november 2014 Jeg tror det fortsatt er stort effektiviseringspotensiale både i VOP og i enda større grad i BUP. Spesialistene må kunne treffe mer enn en pasient per arbeidsdag. I en 38-timers arbeidsuke bør det være mulig å ha 15 konsultasjoner a 45+15 minutter. Av ren nysgjerrighet, hva er det egentlig resten av arbeidsdagen går med til? Jeg synes det er påfallende at en privatpraktiserende psykolog eller psykiater kan ha 6-7 behandlingstimer a 50 minutter pr arbeidsdag. Du skriver 3 konsultasjoner pr dag som en målsetning (noe som utvilsomt vil ha en meget god effekt) - men når man i dag står på 1 pr dag, hvorfor er det slik? Jeg antar jo at dere ikke sitter og legger kabal resten av arbeidsdagen.. :-) 0 Siter
gråstein Skrevet 22. november 2014 Skrevet 22. november 2014 Av ren nysgjerrighet, hva er det egentlig resten av arbeidsdagen går med til? Jeg synes det er påfallende at en privatpraktiserende psykolog eller psykiater kan ha 6-7 behandlingstimer a 50 minutter pr arbeidsdag. Du skriver 3 konsultasjoner pr dag som en målsetning (noe som utvilsomt vil ha en meget god effekt) - men når man i dag står på 1 pr dag, hvorfor er det slik? Jeg antar jo at dere ikke sitter og legger kabal resten av arbeidsdagen.. :-) Les innlegget til Nebelung. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.