Gå til innhold

Hvordan stole på folk som jobber i teamwork

Anbefalte innlegg

Skrevet

--når du er redd jungeltelegrafen i et relativt gjennomsiktig lokalsamfunn? Slår meg at dette er en uting ved dps og taushetsplikt blir en vits.

Anonymous poster hash: b1761...040

Skrevet

Brudd på taushetsplikt _kan_ selvfølgelig forekomme, men samtidig så vet alle helsearbeidere at de har en lovpålagt taushetsplikt så de vil forsøke å ikke bidra til sladder. At helsepersonell jobber i team vil normalt bidra til høyere kvalitet på pasientbehandling.

Skrevet

Helt enig , liker ikke at min behandler er i et team .Sikkert greit for behandleren da , som får luftet tanker og meninger om pasienten med andre.

Men ikke like gøy å komme på DPSet og føle at alle du møter i gangene vet alt om deg.Og enda verre er det når en psykolog eller lege kommer inn i timen og vet alt om deg uten at du har møtt dem før.Ikke mye taushetsplikt nei.

Kanskje det er en form for kvalitetssikring? Alt skal jo sikkres og måles og dokumenteres i dag.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis pasienten går til en ikkelege, har jo pasienten samme krav tll medisinvurdering som de som går hos leger. Om jeg skal gjøre en skikkelig vurdering av medisinering, trenger jeg opplysninger om pasienten.

Jeg har verken større eller mindre behov for å fortelle andre om disse pasientene enn om "mine egne".

Jeg er sikker på at mange pasienter har meget overdrevne tanker om at behandlere bruker så my energi på "å tenke et eller annet om dem".

Jeg møter sikkert mange pasienter i korridorene som jeg har diskutert i behandlingsmøter, men der jeg ikke har noen forutsetning for (eller ønske) om å knytte sak og person sammen.

MissAftereight
Skrevet

Når jeg var innlagt så opplevde jeg det faktisk som positivt at de andre var informert om meg og min tilstand. På den måten kunne de ta hensyn til min problematikk og jeg slapp å forklare alle hva jeg slet med og hva jeg følte jeg trengte hjelp med. Et samarbeid mellom behandlere kan være veldig positivt for deg som pasient, men da må du også¨være villig til å se de sidene. Ingen behandlere velger et slikt yrke for å se ned på pasienten. Det har jeg liten tro på.  Dette er stort sett mennesker som ønsker å hjelpe andre og som bare vil ditt beste. 

Skrevet

Men m små psykolog / psykiater miljø i mellomstore samfunn er det ikke vanskelig å kjenne seg utsatt. I det siste tenkt mye på ol min psykolog kjenner min slektning- sikkert feil fokus , men grenseløst ubehagelig.

Skrevet

Da jeg var rundt 14 år, måtte jeg til GU hos legen. Jeg bodde på et sted der "alle kjente alle".

Den gang var det ikke helsesekretær, men sykepleier, som hjalp legen. Hun skulle ordne legge til rette for samt var med inn på rommet.

Jeg glemmer aldri hvor utrolig ekkelt det var - ikke bare GU, men mest det at sykepleieren var moren til en venninne av meg.

Idag ville jeg taklet det på en helt annen måte, jeg ville tenkt "det er jobben hennes, og hun er profesjonell". Det synes jeg du også burde gjøre.

Skrevet

Da jeg var rundt 14 år, måtte jeg til GU hos legen. Jeg bodde på et sted der "alle kjente alle".

Den gang var det ikke helsesekretær, men sykepleier, som hjalp legen. Hun skulle ordne legge til rette for samt var med inn på rommet.

Jeg glemmer aldri hvor utrolig ekkelt det var - ikke bare GU, men mest det at sykepleieren var moren til en venninne av meg.

Idag ville jeg taklet det på en helt annen måte, jeg ville tenkt "det er jobben hennes, og hun er profesjonell". Det synes jeg du også burde gjøre.

er ikke helt sikker på hva jeg burde... Men min slektning har kjent meg og vet hvordan jeg har oppført meg gj livet. Han har hatt sine greier selv. Men lege ( iikke bror)Han stilte det undrende til dps vurderinger i sommer når vi gråt og drakk vin sammen. Alternativ er annet dps, men utrolig strevsomt for en uten sertifikat ( min mor sagt jeg ikke bør ta , kan kjøre på noen:((
Skrevet

--når du er redd jungeltelegrafen i et relativt gjennomsiktig lokalsamfunn? Slår meg at dette er en uting ved dps og taushetsplikt blir en vits.

Anonymous poster hash: b1761...040

Hei!

Til og med Oslo er det jungeltelegraf...

Jeg fikk god innsikt av flere naboers problemer etter å ha hatt hjemmesykepleie.

De hadde jo taushetsplikt, men den fungerer ikke over jungeltelegrafen.

Jeg vet derfor om flere familiers psykiske problemer,

jeg syns det var rart, men jeg har forstått at sånn fungerer det.

Skrevet

Hei!

Jeg fikk god innsikt av flere naboers problemer etter å ha hatt hjemmesykepleie.

Det er leit å høre om folk som bryter taushetsplikten. Min mann hadde hjelp fra hjemmesykepleien gjennom lang tid, og jeg hørte aldri en eneste kommentar om andre brukere.

Skrevet

Men m små psykolog / psykiater miljø i mellomstore samfunn er det ikke vanskelig å kjenne seg utsatt. I det siste tenkt mye på ol min psykolog kjenner min slektning- sikkert feil fokus , men grenseløst ubehagelig.

Det er ikke så uvanlig å kunne bli litt opphengt i en slik ting. Som regel kan det hjelpe å snakke med psykologen om temaet. En erfaren psykolog vil aldri i verden være dum nok til å bryte sin taushetsplikt og sladre om pasienter, det ville i så fall være raskeste vei ut av yrket.

Skrevet

Jeg sitter daglig med sensitive opplysninger om folks sykdommer, og det kunne aldri falle meg inn og bryte den. Ikke engang til mine nærmeste.

Da min mor var syk ( det er riktignok mange år siden), fikk jeg vite av en venninne ting om hennes sykdom jeg ikke var informert om, fordi hennes mor var i syklubb til en sykepleier som jobbet på avdelingen. Det er brudd på taushetsplikten. Hadde vært  i dag hadde jeg gått videre med det. Det skal ikke forekomme, så enkelt er det!

Skrevet

Det er leit å høre om folk som bryter taushetsplikten. Min mann hadde hjelp fra hjemmesykepleien gjennom lang tid, og jeg hørte aldri en eneste kommentar om andre brukere.

Hei!

Ok

kanskje det er bar som de sa for de sa " ja dette er konfidensielt, men du sier det jo ikke til andre".

og det er korrekt, jeg kjenner jo få, er lite sosial, men jeg har fått god oversikt over psykiske lidelser, familitrøbbel i min bydel.

De stolte på meg ;)

Skrevet

Hei!

Ok

kanskje det er bar som de sa for de sa " ja dette er konfidensielt, men du sier det jo ikke til andre".

og det er korrekt, jeg kjenner jo få, er lite sosial, men jeg har fått god oversikt over psykiske lidelser, familitrøbbel i min bydel.

De stolte på meg ;)

Jeg hadde mislikt at folk brøt taushetsplikten sin på denne måten, kanskje hadde jeg til og med sagt fra til hjemmetjenestenes leder om fenomenet.

Skrevet

Hei!

Hei!

Ok

De stolte på meg ;)

Jeg hadde hatt problemer med å stole på at de som skulle hjelpe meg fortalte meg private ting om andre når dem er profesjonelle. Det er brudd på taushetsplikten og faktisk staffbart.

Skrevet

Jeg hadde hatt problemer med å stole på at de som skulle hjelpe meg fortalte meg private ting om andre når dem er profesjonelle. Det er brudd på taushetsplikten og faktisk staffbart.

Hei!

Hadde aldri hatt noen befatning med hjelpeapparatet da, og ble forbauset.

nå har jeg forstått at for de fleste betyr taushetsplikt det som de selv definerer det som i situasjonen de er.

Nå er leger unntatt, jeg tror jungeltelegrafen gjelder mer lavere utdannede, sykepleiere, hjelpepleiere osv...

mulig de har forstått dårligere hvor viktig taushetsplikt er, jeg vet ikke.

Skrevet

Hei!

Hadde aldri hatt noen befatning med hjelpeapparatet da, og ble forbauset.

nå har jeg forstått at for de fleste betyr taushetsplikt det som de selv definerer det som i situasjonen de er.

Nå er leger unntatt, jeg tror jungeltelegrafen gjelder mer lavere utdannede, sykepleiere, hjelpepleiere osv...

mulig de har forstått dårligere hvor viktig taushetsplikt er, jeg vet ikke.

Enten det eller det går på personlighet og moral.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...