Gå til innhold

forskjellen mellom asperger og shizotyp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: bbc77...d60
Skrevet

Noen mener at det er en viss korrelasjon mellom punktene 1-3 under:

1. Sosial fungering

Asperger:

1.A.1: kvalitative svikt i sosial interaksjon

1.A.2: manglende evne til å utvikle forhold til andre adekvat for intellektuell utvikling

1.A.3: dårlig spontanitet

1.A.4: har vansker for å f.eks. reagere med ros ved mottatt ros, "gjengivelse"

Schizotyp:

1.S.1: gjennomgripende sosiale og interpersonelle svikt

1.S.2: akutt ubehag ved nære forhold

1.S.3: redusert kapasitet for nære forhold

1.S.4: har ikke nære forhold annet enn 1. grads slektninger

1.S.5: stor sosial angst som har med paranoide ideer å gjøre, ikke negativ vurdering av seg selv

1.S.6: flat eller upassende følelsesregister

2. Kommunikasjon

Asperger:

2.A.1: dårlig på ikke-verbal kommunikasjon, kroppsspråk og øyekontakt

2.A.2: har ikke forsinket språkutvikling

Schizotyp:

2.S.1: uvanlig tale (f.eks. vag eller metaforisk)

3. Repetetativ adferd

Asperger:

3.A.1: få, avgrensede og sære interesser

3.A.2: uvanlig oppslukt av disse interessene

3.A.3: uheldige rutiner eller ritualer man har vansker for å bryte av

3.A.4: rare motoriske bevegelser

3.A.5: detaljfokus, vansker for å se helheten

Schizotyp:

3.S.1: underlig tale og tenkning

3.S.2: adferd eller fremtoning som er underlig eller eksentrisk

Schizotyp har noen trekk som ikke korrelerer med asperger:

Schizotyp:

4.S.1: mistenksomhet eller paranoide ideer

4.S.2: selvhenføringsideer, men ikke selvhenførings-vrangforestillinger

4.S.3: magisk tenkning (f.eks. tro på aliens eller ånder)

4.S.4: uvanlige sansopplevelser

Skrevet

Spennende. Det er så mye overlappinger av diagnoser at det virker ganske tilfeldig hva en ender opp med.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Ja, liker å tenke på det som et malingsspann. Man heller mange forskjellige farger i samme spann; men til forskjell fra på malerbutikken så rister man bare litt...

Ved somatiske diagnoser så har man kanskje ikke ristet noe som helst... ev. bittelitt, siden du har ting som gikt/fibromyalgi.

Skrevet

Spennende. Det er så mye overlappinger av diagnoser at det virker ganske tilfeldig hva en ender opp med.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Hei!

Jeg tror ikke det er vanskelig å skille autisme fra ikke-autisme,

:)

Skrevet

Den overfladiske likheten mellom asperger og shizotyp PF er avlatet affekt og sosial tilbaketrekning. Går man dypere er tilstandene veldig ulike.

Shizotype har en tendens til magisk tenkning, selvhenføring, overtro. De ser tegn og mening over alt. De har ofte også et meget rikt fantasiliv og er kreative. Ofte bryter de med regler og konvensjoner. Mennesker med asperger er kjennetegnet av rasjonalitet og logikk på en helt annen måte.

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg er lenger. Psykiateren sier jeg har magisk tenkning og vrangforestillinger, men jeg liker ikke å treffe å snakke med alle mulige fremmede mennesler, for de kan være frekke å være veldig slemme med ord. En gang på videregående skole kranglet jeg og ei jente om en bagatell. Tilslutt sparket hun meg i magen. Jeg ble sint og tok igjen, så var det jeg som fikk straffenmå måtte gå med lærerene en 3 timers lang bytur å de kjørte meg helt ut med tvang. Så jeg vet ikke om jeg har aspergers bare, eller begge deler både asperger og szizotyp.

Skrevet

Noen mener at det er en viss korrelasjon mellom punktene 1-3 under:

1. Sosial fungering

Asperger:

1.A.1: kvalitative svikt i sosial interaksjon

1.A.2: manglende evne til å utvikle forhold til andre adekvat for intellektuell utvikling

1.A.3: dårlig spontanitet

1.A.4: har vansker for å f.eks. reagere med ros ved mottatt ros, "gjengivelse"

Schizotyp:

1.S.1: gjennomgripende sosiale og interpersonelle svikt

1.S.2: akutt ubehag ved nære forhold

1.S.3: redusert kapasitet for nære forhold

1.S.4: har ikke nære forhold annet enn 1. grads slektninger

1.S.5: stor sosial angst som har med paranoide ideer å gjøre, ikke negativ vurdering av seg selv

1.S.6: flat eller upassende følelsesregister

2. Kommunikasjon

Asperger:

2.A.1: dårlig på ikke-verbal kommunikasjon, kroppsspråk og øyekontakt

2.A.2: har ikke forsinket språkutvikling

Schizotyp:

2.S.1: uvanlig tale (f.eks. vag eller metaforisk)

3. Repetetativ adferd

Asperger:

3.A.1: få, avgrensede og sære interesser

3.A.2: uvanlig oppslukt av disse interessene

3.A.3: uheldige rutiner eller ritualer man har vansker for å bryte av

3.A.4: rare motoriske bevegelser

3.A.5: detaljfokus, vansker for å se helheten

Schizotyp:

3.S.1: underlig tale og tenkning

3.S.2: adferd eller fremtoning som er underlig eller eksentrisk

Schizotyp har noen trekk som ikke korrelerer med asperger:

Schizotyp:

4.S.1: mistenksomhet eller paranoide ideer

4.S.4: uvanlige sansopplevelser

Hva om man har en blanding med både asperger og shzicotyp symptomene?

feks. under kommunikasjon: asperger: dårlig på chit chat. I tilegg til schizotyp symtomet: uvanlig tale (f.eks. vag eller metaforisk).

I tilegg til: 

mistenksomhet eller paranoide ideer

Har allerede fått asperger diagnosen, men grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har til tider så mange paranoide ideer, som feks. at uansett hva en person sier til meg oppfatter jeg det negativt eller sarkastisk..

ts

Skrevet

Har allerede fått asperger diagnosen, men grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har til tider så mange paranoide ideer, som feks. at uansett hva en person sier til meg oppfatter jeg det negativt eller sarkastisk..

Aner ikke jeg da, men det å oppfatte ting folk sier som negativt eller sarkastisk når det ikke er det, dreier seg vel mer om mistenksomhet enn paranoide ideer? Altså det er jo paranoid i den forstand at det ikke stemmer med virkeligheten, men jeg trodde man mente noe mer enn det med paranoid, selv om det selvsagt er veldig ødeleggende å tro slikt om det folk sier til deg hele tiden.

Først så trodde jeg aspergere ikke forstod ironi, men så fikk jeg noen lenker her som snakket om at enkelte hadde en overdreven opptatthet av det - kanskje det er derfor du tenker alt er sarkastisk?

Nei, bare spekulasjoner.

Skrevet

Hei!

Jeg tror ikke det er vanskelig å skille autisme fra ikke-autisme,

:)

Det finnes alltid grensetilfeller. Ikke alle som er så autistik som deg.

Anonymous poster hash: 4844d...9e6

Skrevet

Jeg skammer meg at jeg trodde på det fjaset psykiateren jeg går til kom med, det at jeg har magisk tenkning og vrangforestillinger og at jeg er zhizotyp eller noe sånt.

Skrevet

Jeg skammer meg at jeg trodde på det fjaset psykiateren jeg går til kom med, det at jeg har magisk tenkning og vrangforestillinger og at jeg er zhizotyp eller noe sånt.

Hva er det du tenker som er magiskt da? Og hva med vrangsforestillingene, hvilke forestillinger har du?

Interessant å høre :)

Skrevet

Hva er det du tenker som er magiskt da? Og hva med vrangsforestillingene, hvilke forestillinger har du?Interessant å høre :)Anonymous poster hash: bbc77...d60

At ginormica er et symbol på psykisk syk og king julien er et symbol på influensa ol. At jeg ikke liker gutter med halvlangt hår fordi de har en tendens til å se på kroppen min.

Skrevet

Det kan være mange likheter, men diagnoser berører oss forskjellig. ellers er asperger  jo en utviklingsforstyrrelse, mens Shizotyp er en personlighetsforstyrrelse. 

Skrevet

Det finnes alltid grensetilfeller. Ikke alle som er så autistik som deg.

Anonymous poster hash: 4844d...9e6

Hei!

Jeg er enig i at mange kan ha tilleggsdiagnoser til autisme som kan forvanske, men jeg tror ikke autisme er vanskelig å skille fra psykiske lidelser.

Skrevet

Hei!

Jeg er enig i at mange kan ha tilleggsdiagnoser til autisme som kan forvanske, men jeg tror ikke autisme er vanskelig å skille fra psykiske lidelser.

Jeg tror du tar feil. Men det kommer nok også av graden av autisme.

Anonymous poster hash: db580...881

Skrevet

Jeg som asperger får beskjed i dag av min egen mor at alle symptomene på scizoid personlighetsforstyrrelse stemmer med meg. Jeg leste symptomene opp for henne.

Skrevet (endret)

Jeg som asperger får beskjed i dag av min egen mor at alle symptomene på scizoid personlighetsforstyrrelse stemmer med meg. Jeg leste symptomene opp for henne.

Ja det er mye overlapp der. Men de som har asperger kan ikke få diagnosen schizoid, offisielt, selv om de oppfyller alle kravene for schizoid bortsett fra kravet om å ikke ha asperger ;)

Endret av skrev

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...