Gå til innhold

Hvordan vite forskjellen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

.... på noen dårlige dager og opptakten til en lengre dårlig periode? Det er vel individuelt, men hvordan merker dere forskjellen? Jeg merker ikke forskjell og dermed "lader" jeg opp til en lengre periode med f....skap. De dårlige dagene er veldig tunge både fysisk og psykisk, så hva kan jeg gjøre for å ikke la meg lure?

Noen gode ideer eller triks der ute?

Ha forøvrig en god dag alle sammen!

Skrevet

.... på noen dårlige dager og opptakten til en lengre dårlig periode? Det er vel individuelt, men hvordan merker dere forskjellen? Jeg merker ikke forskjell og dermed "lader" jeg opp til en lengre periode med f....skap. De dårlige dagene er veldig tunge både fysisk og psykisk, så hva kan jeg gjøre for å ikke la meg lure?

Jeg tror det er VELDIG vanlig ved psykiske lidelser at man får en form for angst for å bli dårlig igjen, med påfølgende "hyperovervåking" av stemningsleiet sitt og frykt for at normalt "f....skap" er en forverring av tilstanden.

Selv har jeg hatt angst for depresjon og skjønner veldig godt hva du mener. Jeg tror at man egentlig bør forholde seg til definisjonen på depresjon, som sier at en periode skal ha 14 dagers varighet før det kan kalles en "reell" depresjon. Men utfra hva jeg forstår har du RBD (recurrent brief depressions), så da blir det kanskje annerledes (jeg kjenner ikke så mye til denne lidelsen).

Skrevet

Er det ikke bare å gjøre det beste ut av hver dag, uansett hvor mange dårlige dager man har foran seg?

Skrevet

Jeg tror det er VELDIG vanlig ved psykiske lidelser at man får en form for angst for å bli dårlig igjen, med påfølgende "hyperovervåking" av stemningsleiet sitt og frykt for at normalt "f....skap" er en forverring av tilstanden.

Selv har jeg hatt angst for depresjon og skjønner veldig godt hva du mener. Jeg tror at man egentlig bør forholde seg til definisjonen på depresjon, som sier at en periode skal ha 14 dagers varighet før det kan kalles en "reell" depresjon. Men utfra hva jeg forstår har du RBD (recurrent brief depressions), så da blir det kanskje annerledes (jeg kjenner ikke så mye til denne lidelsen).

Ikke lett dette her. Det er ille nok å ha det vondt om man ikke også skal sitte der med angsten for en ny periode. Jo, jeg har RBD, men det er noe helt annet en en skikkelig dårlig dag. Da blir jeg suicidal og må ta meg kraftig sammen for å være mor. Jeg klarer å lage middag og vaske klær, men bortsett fra det sitter jeg på sofaen og stirrer ned på teppet eller ligger og stirrer opp i taket. Men nok om det. Jeg ønsket å vite hvordan man kjenner forskjellen på en skikkelig dårlig dag og opptakten til en ny periode.

Jeg tror kanskje man bør innarbeide gode og sunne rutiner når man har det bra og så prøve å gjennomføre når man blir dårlig. Jeg har så lyst til å ta knekken på dette her!

Skrevet

Er det ikke bare å gjøre det beste ut av hver dag, uansett hvor mange dårlige dager man har foran seg?

Hvis man klarte å ta øyeblikk for øyeblikk, en halvtime av gangen er det kanskje gjennomførbart

Skrevet

Hvis man klarte å ta øyeblikk for øyeblikk, en halvtime av gangen er det kanskje gjennomførbart

Ja, jeg tror kanskje det er et viktig poeng for å bli frisk(ere). Om du føler frustrasjon og håpløshet for hver "nedtur" (som du har mange av), kanskje det er lettere for at det går over til en langvarig depresjon... et symptom på depresjon er jo faktisk pessimisme for fremtiden...

Jeg sier ikke at det er derfor du får de langvarige periodene, men det kan jo hende det hjelper om du lærer deg å leve mer i øyeblikket.

Skrevet (endret)

Finnes ikke noen krystallkule for dette er jeg redd.

En venn minnte meg på at man ikke skal overfokusere på de 0,2% av livet som ikke er bra, men glede seg over 99,8% som faktisk ER bra. Kan være greit å skrive det bak øret.

Endret av Maglor
Skrevet

Finnes ikke noen krystallkule for dette er jeg redd.

En venn minnte meg på at man ikke skal overfokusere på de 0,2% av livet som ikke er bra, men glede seg over 99,8% som faktisk ER bra. Kan være greit å skrive det bak øret.

Din venn er klok. Jeg må prøve å huske dette til neste gang jeg faller sammen.

Skrevet

Hva mener du med dårlige dager ? Er det ting du ikke rår over, som kronisk  depresjon, eller angst ? Heller lite energi ?

Skrevet (endret)

Trodde vel at det var borderline pf som var mest lik AS j Du kan i hvertfall ikke få begge diagnosene, hvis de ikke har forandret på dette i senere tid da.   

Endret av FGT
Skrevet

Trodde vel at det var borderline pf som var mest lik AS j Du kan i hvertfall ikke få begge diagnosene, hvis de ikke har forandret på dette i senere tid da.   

Hei!

Det tror jeg ikke.

jeg tror borderline mennesker tydelig viser sin misnøye...

på oss med asperger syns ikke tristhet, vi er mer "flate", hever ikke stemmen, ser ikke synlig berørt ut, virker kalde/likegyldige, på utsiden.

For min del stemmer dette med begravelser, jeg føler når andre er ferdige med å være hysteriske, da kjenner jeg at jeg er lei meg.,

Skrevet

Trodde vel at det var borderline pf som var mest lik AS 

Nei, schizoid pf.

Skrevet

Nei, schizoid pf.

:)

riktig det har jeg hørt er den eneste pf som kan forveksles.

Men kun kort, for ved pf har man ikke indre glede, men det har man når man har autisme, 

og jeg er oftest veldig glad,

noen ganger er det irriterende når jeg har kranglet med min mann og vil huske på å være sint, da er det irriterende hvor glad jeg blir ved en liten avledning:-(

Skrevet

Nei, schizoid pf.

Ok, jeg burde jo ha visst dette, siden jeg også har skrevet en del om dette tidligere. Men skal undersøke hva Tony Attwood skrev  da jeg hadde et spørsmål om hva som kunne forveksles. Da var det spesielt kvinner som hadde fått PF. men sener mente han de burde fått en AS diagnose.Har kommet litt bort fra akkurat dette vist. 

Skrevet

Tro mine kommentarer kom i feil tråd, det var vel forskjellen på AS og Schizoid det dreide seg om, stemmer ikke det ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...