usikker Skrevet 24. november 2014 Skrevet 24. november 2014 Har nå brukt Fontex 20 mg i nesten 4 uker. Jeg opplever ikke bedring på angst/depresjon. Heller tvert imot, angsten har bare eskalert. Er trist hele tiden, og får ikke i meg mat. Har nå en bmi på 15, og føler meg så svak. Det er lite jeg orker å gjøre, for jeg klarer ikke å mobilisere krefter lenger. Blir bare liggende store deler av døgnet i sengen, der jeg veksler mellom urolig søvn og gråt. Er så redd hele tiden! Burde jeg ikke kunne forvente noe effekt nå? Ellers er jeg plaget med kraftig hodepine, nakkesmerter og kvalme. Det er vel bivirkninger, men det kan vel ikke være meningen at man skal ha det slik? Uff, er det noen som har noen råd eller trøstende ord? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 24. november 2014 Skrevet 24. november 2014 Har nå brukt Fontex 20 mg i nesten 4 uker. Jeg opplever ikke bedring på angst/depresjon. Heller tvert imot, angsten har bare eskalert. Er trist hele tiden, og får ikke i meg mat. Har nå en bmi på 15, og føler meg så svak. Det er lite jeg orker å gjøre, for jeg klarer ikke å mobilisere krefter lenger. Blir bare liggende store deler av døgnet i sengen, der jeg veksler mellom urolig søvn og gråt. Er så redd hele tiden! Burde jeg ikke kunne forvente noe effekt nå? Ellers er jeg plaget med kraftig hodepine, nakkesmerter og kvalme. Det er vel bivirkninger, men det kan vel ikke være meningen at man skal ha det slik? Uff, er det noen som har noen råd eller trøstende ord? Nei det er ikke meningen du skal ha det sånn, kontakt legen din. De burde ha virket nå. 0 Siter
ISW Skrevet 25. november 2014 Skrevet 25. november 2014 Hvis du har BMI på 15 skjønner jeg ikke hvorfor du får Fontex? Det er jo det SSRI som er mest aktiverende og gir mest vekttap. Kanskje du bør snakke med legen din om å legge på f.eks Remeron? Det gir bedre matlyst og bedre søvn, i tillegg til å kunne virke angstdempende. 0 Siter
usikker Skrevet 25. november 2014 Forfatter Skrevet 25. november 2014 Nei jeg våger ikke å prøve Remeron. Skal til legen om noen dager, kanskje dosen på Fontex kan økes? Det står i pakningsvedlegget at 20 mg er vanlig dose til depresjon, men kanskje jeg må ha mer... 0 Siter
ISW Skrevet 25. november 2014 Skrevet 25. november 2014 Nei jeg våger ikke å prøve Remeron. Skal til legen om noen dager, kanskje dosen på Fontex kan økes? Det står i pakningsvedlegget at 20 mg er vanlig dose til depresjon, men kanskje jeg må ha mer... Hvorfor ikke? Du har jo en helseskadelig undervekt og sover dårlig? 0 Siter
usikker Skrevet 25. november 2014 Forfatter Skrevet 25. november 2014 Legen min var selv skeptisk til Remeron, på bakgrunn av sine egne pasienters erfaringer. Førstevalget til legen var Cipralex, men fikk ikke ønsket virkning av den heller. Prøvde den 3 mnd. Kanskje jeg bare skal gi opp... klarer ikke dette mer. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal komme meg videre. 0 Siter
ISW Skrevet 25. november 2014 Skrevet 25. november 2014 Jeg vet ikke hva jeg skal si. Hadde det vært meg som var i din situasjon, hadde jeg omtrent forlangt å få Remeron (den hjelper på mange av SSRI-bivirkningene (kvalme, osv.), pluss hjelper utrolig bra på søvn og matlyst, pluss at den har god antidepressiv og angstdempende effekt). Hvis verken du eller legen vil dette, så vet jeg ikke hva du skal gjøre. 0 Siter
Gjest Skrevet 25. november 2014 Skrevet 25. november 2014 Nei jeg våger ikke å prøve Remeron.Skal til legen om noen dager, kanskje dosen på Fontex kan økes?Det står i pakningsvedlegget at 20 mg er vanlig dose til depresjon, men kanskje jeg må ha mer...Hvorfor våger du ikke å prøve remeron. Det er en av de få medisinene jeg hadde sikker effekt av, men jeg har alltid måtte kjempe mot overvekt, og remeronen ga meg ulvehunger. Så jeg måtte bare gi opp før jeg fikk enda et alvorlig problem.Hvilke begrunnelse har legen for å unngå remeron? 0 Siter
usikker Skrevet 25. november 2014 Forfatter Skrevet 25. november 2014 Legen anbefalte ikke Remeron nettopp pga store vektproblemer hos pasientene. En ting er at jeg er undervektig nå, men jeg ønsker jo ikke å ese ut med overspising heller. Dette vet legen min, jeg har dessverre et trøblete forhold til mat. Føler ikke selv at jeg har problemer med søvn, jeg sover jo mye... Jeg føler det er risikabelt å blande flere medikamenter. Har i dag prøvd å lete frem til en privat psykiater, kanskje det er der jeg må få videre hjelp. Tusen takk for alle svar, dere er snille! 0 Siter
ISW Skrevet 25. november 2014 Skrevet 25. november 2014 Skjønner ikke at vektøkning er en bekymring ved BMI 15. Det må jo fra legens ståsted være sterkt ønskelig? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. november 2014 Skrevet 25. november 2014 Om Fontex: Etter min vurdering er Fontex det "svakeste" SSRI. Dessuten har det ekstremt lang halveringstid, så det tar lang tid å komme opp i steady-state på serumkonsentrasjon - opp til en måned. Deretter skal det få tid til å virke. Det er derfor berettiget håp om at du fortsatt vil få effekt. Jeg støtter tanken om Remeron. Om du skulle legge på deg av det, kan du jo trappe ned og evt slutte helt når BMI passerer 21. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. november 2014 Skrevet 25. november 2014 Om Fontex: Etter min vurdering er Fontex det "svakeste" SSRI. Dessuten har det ekstremt lang halveringstid, så det tar lang tid å komme opp i steady-state på serumkonsentrasjon - opp til en måned. Deretter skal det få tid til å virke. Det er derfor berettiget håp om at du fortsatt vil få effekt. Jeg støtter tanken om Remeron. Om du skulle legge på deg av det, kan du jo trappe ned og evt slutte helt når BMI passerer 21. NHD; når fontex og aurorix ble prøvd mot mulig depresjon for ca ti år siden uten effekt, nærliggende å tro at tbl ikke hjelper eller at det ikke var en depresjon? Har litt samme følelse igjen, men er ikke lysten på å prøve tbl. Anonymous poster hash: a36dd...d3d 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.