Gå til innhold

Serotonerge AD + migrenemedisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått utskrevet Almogran igjen, etter å ha fått nytt migreneanfall (med aura). Det står advart i pakningsvedlegget mot blant annet SSRI og MAOI, og muligheten for serotonergt syndrom.

Betyr det at jeg ikke kan ta migrenemedisinen sammen med Brintellix?

Skrevet

Jeg vet ikke. Men litt interessant, en jeg kjenner til med ubehandlet bipolar lidelse får alltid kortvarig maniske symptomer når h*n tar migrenemedisin.

Man skal jo være forsiktig med kombinasjonen, så får høre om NHD vet svaret :-)

Skrevet (endret)

Jeg tror at alle triptaner har den samme advarselen, og at serotonergt syndrom er veldig sjeldent forekommende, men at man skal være obs på det når man bruker et triptan og SSRI sammen.

I felleskatalogen står dette under Almogran:

Interaksjoner: 

Interaksjonsstudier er gjennomført med monoaminoksidase A-hemmere, betablokkere, selektive serotoninreopptakshemmere, kalsiumkanalblokkere og hemmere av CYP 3A4 og 2D6. Ingen kliniske signifikante interaksjoner ble observert. Den potensielle muligheten for serotoninergt syndrom pga. farmakodynamisk interaksjon ved samtidig behandling med selektive serotoninreopptakshemmere eller MAO-hemmere kan ikke utelukkes.

Jeg bruker Cipralex, og tar samtidig Relpax (Eletriptan) ca. 6 - 8 gg. pr. måned.  

Endret av Kalevaala
Skrevet

A-ha. Altså på samme måte som denne selvmordsadvarselen som står på alle AD. Da er det vel ikke noe å tenke på :)

Skrevet

A-ha. Altså på samme måte som denne selvmordsadvarselen som står på alle AD. Da er det vel ikke noe å tenke på :)

Ja sånn har jeg tenkt også :-)

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor de opererer med klassebivirkninger når de ulike medikamentene er helt forskjellige. Et AD er dømt til å ha denne idiotiske advarselen (som vel kun tjener til å skape unødvendig angst) og et AP er dømt til å ha advarsel om lang QT-tid.

Men merkelig nok står ikke dette i bivirkningslisten til Brintellix, bare i forsiktighetsregler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...