Gå til innhold

Bra eller ikke bra for den psykiske helsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser i media at lsd visstnok skal være bra for den psykiske helsen. De som bruker lsd/mdma har angivelig bedre psykisk helse også. Burde vi virkelig bruke det til hverdag og fest siden det ikke er skadelig likevel, eller er det bare tull?

Anonymous poster hash: 826b2...a16

Skrevet

Hvordan dette oppleves er veldig forskjellig fra person til person, det kommer an på både ytre og indre faktorer. Rent fysisk er stoffet ansett som trygt, og det er heller ikke avhengighetsdannende. Det som forandrer seg under opplevelsen er hvordan sansene dine oppfatter virkeligheten, og mange vil sammenligne virkningen av rusen med symptomene under psykotisk episode.

Jeg har brukt dette stoffet totalt tre ganger fordelt på tre år, rundt ti år siden, og jeg opplever fremdeles ettervirkninger etter den siste "trippen". Kort fortalt så ble virkeligheten så forvrengt at jeg under rusen fikk et panikkanfall. Dette eskalerte inn i en psykedelisk krise (bad trip), der jeg på et tidspunkt glemte at jeg hadde tatt stoffet og dermed ble overbevist om at jeg kom til å leve resten av evigheten i noe som jeg best kan beskrive som et kaleidoskopisk helvete der alle spontane fryktreaksjoner ble til selvoppfyllende profetier og til virkelighet der og da. Jeg trodde at dette var virkeligheten, jeg trodde jeg var blitt gal og jeg trodde til og med at jeg var død og kommet til helvete. Dette gjorde at jeg utviklet en panikklidelse som det tok flere år å komme seg ut fra.

Selvsagt har stoffet sine positive sider (verden gløder og pulserer, man føler seg i ett med universet, føler at man forstår meningen med livet, fullkommen lykke etc), men dersom det går sør, så kan det bli virkelig ille, og da er bussen kjørt, uten mulighet for å hoppe av. En tripp tar som regel 12-14 timer før man er nede igjen, og jeg kommer iallefall aldri til å røre stoffet igjen.

Vil likevel si at jeg tror at disse stoffene (LSD, psilocybin(fleinsopp), DMT og MDMA) kan ha stort potensiale hvis det blir brukt riktig og dersom det blir gitt grundig veilledning under trippen, og oppfølgning i etterkant. Men det skjer nok ikke med det første :)

Anonymous poster hash: 1204a...497
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ikke bra. Helt klart skadelig.

Gjest Ladytron
Skrevet

Dersom jeg hadde fått tilbud om det ville jeg gjerne vært med i et slikt forskningsprosjekt der man får LSD av fagpersoner i kontrollerte omgivelser. Har ofte opplevd tilværelsen som vanskelig og meningsløs, skulle gjerne ha opplevd å finne en dypere mening og føle meg mindre alene i verden. Samtidig så tror jeg nok at jeg i dag ville ha takket nei til å prøve psykedeliske stoffer hvis det ikke var i en kontrollert setting. Har takket nei noen ganger før, men da var det mest på grunn av dårlig timing.

Skrevet

Før man prøver slike stoffer, burde man skrive under på et informert samtykke-skjema der man frasier seg alle NAV-ytelser grunnet psykisk lidelse i fremtiden. 

Anonymous poster hash: cb1dc...9a9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...