Caylee Skrevet 27. november 2014 Skrevet 27. november 2014 (endret) Kan du egentlig gjøre matte? Matte er et substantiv. Hva vil det si, da? "Jeg har gjort bil?" Det siste er altså å kjøre. F.eks. julegaver. "Jeg har gjort julegaver"? Det er jo... dumt? Man kan si "Jeg har gjort ferdig julegavene" Men skjønner poenget ditt. Har aldri tenkt over det før. Godt poeng det der. Men hvis man ikke kan si "gjort matte" hvorfor har vi da et norsk ord som heter "Å gjøre, gjør, gjorde, gjort, har gjort"? Endret 27. november 2014 av Caylee 0 Siter
Kaptein Kaos Skrevet 27. november 2014 Forfatter Skrevet 27. november 2014 Man kan si "Jeg har gjort ferdig julegavene" Men skjønner poenget ditt. Har aldri tenkt over det før. Godt poeng det der. Men hvis man ikke kan si "gjort matte" hvorfor har vi da et norsk ord som heter "Å gjøre, gjør, gjorde, gjort, har gjort"? Jeg vet ikke hvorfor vi har det. I fremtiden bør vi kvitte oss med dette verbet. Det er faktisk et verb - men hva for slags aktivitet er det egentlig å gjøre? Vel, en hund gjør... og har man vært på dass så har man gjort sitt fornødne. 0 Siter
Caylee Skrevet 27. november 2014 Skrevet 27. november 2014 Jeg vet ikke hvorfor vi har det. I fremtiden bør vi kvitte oss med dette verbet. Det er faktisk et verb - men hva for slags aktivitet er det egentlig å gjøre? Vel, en hund gjør... og har man vært på dass så har man gjort sitt fornødne. Så en katt har "gjort tørrforet sitt" ? 0 Siter
Kaptein Kaos Skrevet 27. november 2014 Forfatter Skrevet 27. november 2014 Så en katt har "gjort tørrforet sitt" ?Ja, hvorfor ikke? Jeg skjønner ikke hva slags gramatiske regler det er som bestemmer hva man kan gjøre?Kanskje en eller annen lærer her inne kan forklare meg det?"Gjort matte". Man kan også si "drive med matte". Er nok en forbindelse her? 0 Siter
Caylee Skrevet 27. november 2014 Skrevet 27. november 2014 Ja, hvorfor ikke? Jeg skjønner ikke hva slags gramatiske regler det er som bestemmer hva man kan gjøre? Kanskje en eller annen lærer her inne kan forklare meg det? "Gjort matte". Man kan også si "drive med matte". Er nok en forbindelse her? Drive med matte er vel mer at man gjør det regelmessig? Og nei jeg er ikke lærer xD 0 Siter
Kaptein Kaos Skrevet 27. november 2014 Forfatter Skrevet 27. november 2014 Og nei jeg er ikke lærer xDBudskapet i det jeg sier er som regel det helt ordrette... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.