Gå til innhold

Xanor og bilkjøring

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg vet det skal lite til, men hvor går grensen? Skulle jeg gjøre et forsøk med sobril først så går jeg ut i fra at jeg allerede har spolert sjansen for å kjøre bil. Eventuelt hvor lenge må en vente. Dette er viktig for meg å vite.

Hadde det vært mulig og fått retningslinjene klistret på forumet. Spørsmålet dukker stadig opp og jeg finner det aldri når jeg googler.

Endret av eller
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

12

• ISW

9

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Skrevet (endret)

http://www.helsedirektoratet.no/helse-og-omsorgstjenester/forerkort/helsekravene/medikamenter/Sider/default.aspx

Virkestoffet er alprazolam. Det kan gis dispensasjon for doser under 1 mg/dag.

Hvis du nå er deprimert, virker det som en merkelig ting å prøve.

Det er kun ved sterk angst/uro. Kun ved behov. Trenger vel ikke dispensasjon da. Enten kan jeg kjøre etter at jeg har tatt 0,5 mg, eller så kan jeg ikke kjøre den dagen.

Litt forvirret når jeg leser linken din. Der står det at du ikke han kjøre i hele tatt. Da må jeg bare finne andre måter å komme igjennom det på. Jeg er avhengig av å kunne kjøre bil.

Endret av eller
Skrevet

Det er kun ved sterk angst/uro. Kun ved behov. Trenger vel ikke dispensasjon da. Enten kan jeg kjøre etter at jeg har tatt 0,5 mg, eller så kan jeg ikke kjøre den dagen.Litt forvirret når jeg leser linken din. Der står det at du ikke han kjøre i hele tatt. Da må jeg bare finne andre måter å komme igjennom det på. Jeg er avhengig av å kunne kjøre bil.

Du kan ikke kjøre bil hvis du tar Xanor. Men legen din KAN søke om dispensasjon som KAN bli innvilget. Men det gjelder bare inntil 1mg om dagen, og det er ingen garanti for at du vil få dette innvilget. For Xanor og Rivotril skal adgangen til dispensasjon være vanskelig.

Ville vært forsiktig med Xanor hvis jeg var deg. Det brukes hyppig i USA men det er så sterkt at selv ikke NHD vil skrive det ut.

Skrevet (endret)

Du kan ikke kjøre bil hvis du tar Xanor. Men legen din KAN søke om dispensasjon som KAN bli innvilget. Men det gjelder bare inntil 1mg om dagen, og det er ingen garanti for at du vil få dette innvilget. For Xanor og Rivotril skal adgangen til dispensasjon være vanskelig.

Ville vært forsiktig med Xanor hvis jeg var deg. Det brukes hyppig i USA men det er så sterkt at selv ikke NHD vil skrive det ut.

Hvis jeg må søke dispensasjon for å bruke det ved behov noen ganger i året så får jeg finne andre måter å komme igjennom det på. Dette fikk jeg ikke beskjed om.

Ingen kan vel melde det inn etter å ha skrevet det ut, uten å gi beskjed først. For da ville jeg ikke ha mottatt resepten

Endret av eller
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ved bruk av Xanor må det uansett søkes dispensasjon. Det er pasienten, ikke legen, som søker dispensasjon.

Halveringstiden er 12 timer. Om du alltid lar det gå mer enn to døgn mellom inntak og bilkjøring, vil ingen kunne ta deg på at du har brukt Xanor.

Ingen leger på vår avdeling får skrive ut Xanor. Å begynne med Xanor er som å gå over Rubicon.

Skrevet

Ved bruk av Xanor må det uansett søkes dispensasjon. Det er pasienten, ikke legen, som søker dispensasjon.

Halveringstiden er 12 timer. Om du alltid lar det gå mer enn to døgn mellom inntak og bilkjøring, vil ingen kunne ta deg på at du har brukt Xanor.

Ingen leger på vår avdeling får skrive ut Xanor. Å begynne med Xanor er som å gå over Rubicon.

Da kan jeg bare levere de tilbake til apoteket igjen. Da var den tryggheten også borte.

Skrevet

Da kan jeg bare levere de tilbake til apoteket igjen. Da var den tryggheten også borte.

Sånne piller er uansett bare falsk trygghet og du kan ende opp med enda større problemer....

Anonymous poster hash: 8862d...d70

Skrevet (endret)

Sånne piller er uansett bare falsk trygghet og du kan ende opp med enda større problemer....

Alt har vel med bruk og respekt for et legemiddel å gjøre. Men hadde det gitt den effekten jeg trenger, så ville jeg hatt en fristelse mer å kjempe med.

Endret av eller
Skrevet

Eller så kan du beholde de og ha en i lommen som en "last resort".

Men ALDRI begynn på de fast.

Skrevet

Eller så kan du beholde de og ha en i lommen som en "last resort".

Men ALDRI begynn på de fast.

Det var vel det det var tenkt som.

Men hvis jeg ikke kan kjøre på 2 døgn så får jeg problemer med å komme meg på jobb, så da blir det likevel uaktuelt.

Skrevet

Det var vel det det var tenkt som.Men hvis jeg ikke kan kjøre på 2 døgn så får jeg problemer med å komme meg på jobb, så da blir det likevel uaktuelt.

Hvis det står mellom selvskading og å ta bussen til jobb en dag eller to er vel valget greit?

Men det er klart at det beste er å ikke ta Xanor

Skrevet

Hvis det står mellom selvskading og å ta bussen til jobb en dag eller to er vel valget greit?

Men det er klart at det beste er å ikke ta Xanor

Der ville jeg nok valgt noe annet enn du mener. Ingen ville merket om jeg skadet meg, men alle ville reagert på at jeg kom på jobb i buss. Samtidig som vi ikke har den beste bussforbindelsen.

Skrevet

Alt har vel med bruk og respekt for et legemiddel å gjøre. Men hadde det gitt den effekten jeg trenger, så ville jeg hatt en fristelse mer å kjempe med.

Dessverre er det ikke lurt for de med stadige skiftninger og kronisk angst å bruke slike legemidler.

Skrevet

Dessverre er det ikke lurt for de med stadige skiftninger og kronisk angst å bruke slike legemidler.

Hadde jeg bare visst hva som var best måte å komme igjennom det på.

Skrevet

Der ville jeg nok valgt noe annet enn du mener. Ingen ville merket om jeg skadet meg, men alle ville reagert på at jeg kom på jobb i buss. Samtidig som vi ikke har den beste bussforbindelsen.

Jeg må innrømme at jeg ikke har svaret på hva du skal gjøre. Men jeg vet i alle fall at en del med BP trenger mer medisiner mot dette enn bare Lithium og Wellbutrin.

Synes du er kjempeflink som jobber, men kanskje tiden er inne til å ta mer vare på deg selv nå. Om det er en midlertidig sykmelding som er svaret vet jeg ikke, men det bør vel vurderes?

Og husk at det er lys i enden av tunnelen. Depresjon går alltid over til slutt.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke har svaret på hva du skal gjøre. Men jeg vet i alle fall at en del med BP trenger mer medisiner mot dette enn bare Lithium og Wellbutrin.

Synes du er kjempeflink som jobber, men kanskje tiden er inne til å ta mer vare på deg selv nå. Om det er en midlertidig sykmelding som er svaret vet jeg ikke, men det bør vel vurderes?

Og husk at det er lys i enden av tunnelen. Depresjon går alltid over til slutt.

Takk for det. Jobben er veldig viktig for meg.

Jeg varierer for mye til at jeg vil kalle det deprsjon. Da skal du være sammenhengende nedstemt i 2 uker. Men noe er det som ikke stemmer slik jeg har vært i senere tid.

Skrevet

Hva skriver dere ut til pasientene istedenfor?

Skrevet (endret)

tomt

Endret av Inner self
Skrevet

Hva skriver dere ut til pasientene istedenfor?

En solid dose SSRI vil jeg anta.

Anonymous poster hash: e9684...26f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...