Gå til innhold

Xanor og bilkjøring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved bruk av Xanor må det uansett søkes dispensasjon. Det er pasienten, ikke legen, som søker dispensasjon.

Halveringstiden er 12 timer. Om du alltid lar det gå mer enn to døgn mellom inntak og bilkjøring, vil ingen kunne ta deg på at du har brukt Xanor.

Ingen leger på vår avdeling får skrive ut Xanor. Å begynne med Xanor er som å gå over Rubicon.

Skriver leger og psykiatere ut medikamenter som ikke er forenlig med bilkjøring uten å informere pasienten, så han kan velge selv ut i fra konsekvenser. Men i etterkant melder det inn For biltilsynet?

Føler meg utrygg nå.

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

12

• ISW

9

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Skrevet

Skriver leger og psykiatere ut medikamenter som ikke er forenlig med bilkjøring uten å informere pasienten, så han kan velge selv ut i fra konsekvenser. Men i etterkant melder det inn For biltilsynet?

Føler meg utrygg nå.

Kanskje legene ikke er oppdatert på riktig alt? Xanor hadde ikke jeg tatt om noen hadde kastet dem etter meg. Må da finnes andre, ikke vanedannende medisiner, du kan ta istedet?

Skrevet (endret)

Kanskje legene ikke er oppdatert på riktig alt? Xanor hadde ikke jeg tatt om noen hadde kastet dem etter meg. Må da finnes andre, ikke vanedannende medisiner, du kan ta istedet?

Jeg vet ikke hvilke medisiner det skulle være. Det var vival jeg spurte etter, men de er også vanedannede og er i samme område som sobril som jeg har mistet mye av effekten av.

Endret av eller
Skrevet

Sånne piller er uansett bare falsk trygghet og du kan ende opp med enda større problemer....

Anonymous poster hash: 8862d...d70

"Kan" ja. Har man litt vett ender det ikke slik.

Anonymous poster hash: 0585d...39b

Skrevet

Føler meg utrygg nå.

Dessverre er det svært varierende praksis mht hvordan helsepersonell forholder seg til de plikter de er pålagt i forbindelse med vurdering av oppfylt helsekrav i forhold til førerkort.

Skrevet

Dessverre er det svært varierende praksis mht hvordan helsepersonell forholder seg til de plikter de er pålagt i forbindelse med vurdering av oppfylt helsekrav i forhold til førerkort.

Kan de kreve at jeg må søke om dispensasjon så lenge jeg ikke tar de? Nå ble jeg matt.

Skrevet

Kan de kreve at jeg må søke om dispensasjon så lenge jeg ikke tar de? Nå ble jeg matt.

Hvis du ikke bruker xanor, så er reglene knyttet til bruken av medikamentet irrelevant for deg :-)

Jeg har for øvrig ingen tro på at din psykiater kommer til å melde fra til fylkeslegen, men dersom det i andre sammenhenger fremkommer at du bruker medikamentet (som f.eks. at det står på en liste over dine medikamenter), så _kan_ andre leger bli opptatt av hvorvidt du oppfyller helsekravet.

Skrevet

Hvis du ikke bruker xanor, så er reglene knyttet til bruken av medikamentet irrelevant for deg :-)

Jeg har for øvrig ingen tro på at din psykiater kommer til å melde fra til fylkeslegen, men dersom det i andre sammenhenger fremkommer at du bruker medikamentet (som f.eks. at det står på en liste over dine medikamenter), så _kan_ andre leger bli opptatt av hvorvidt du oppfyller helsekravet.

Må følge med når kjernejournalen blir tatt i bruk da. Hvordan kan vi vite slikt. Godt jeg tok det opp på forumet.

Skrevet

Ved bruk av Xanor må det uansett søkes dispensasjon. Det er pasienten, ikke legen, som søker dispensasjon.

Halveringstiden er 12 timer. Om du alltid lar det gå mer enn to døgn mellom inntak og bilkjøring, vil ingen kunne ta deg på at du har brukt Xanor.

Ingen leger på vår avdeling får skrive ut Xanor. Å begynne med Xanor er som å gå over Rubicon.

Jeg antar at det er fare for avhengighet/misbruk som er grunnen? Men er det noe galt i å benytte Xanor av og til? Det er det eneste som hjelper meg til å fungere i perioder, noe som gjør at jeg også sparer samfunnet for kr.

Det er ikke alle som har tilstrekkelig nytte av SSRI og terapi, og det er dessuten begrenset hvor mye terapihjelp/ikke-medikamentell behandling man får. Fastlegen får henvisninger i retur, og sier det ikke er mer å gjøre. Sykdommen forverrer seg, man kan til slutt ikke fungere i jobb, og man blir en stor utgiftspost snarere enn en bidragsyter.

En annen ting er bivirkninger. Mentalt fungerer jeg mye bedre på en liten dose Xanor, enn på en større dose SSRI. Jeg merker heller ikke en hel haug med kroppslige bivirkninger på Xanor.

Hva gjør man med de vanskeligste angst-tilfellene som etter x antall år ikke har respondert tilstrekkelig på gitt behandling? Gir man dem opp til trygd og selvmedisinering?

Anonymous poster hash: 2d6e0...cca

Skrevet

Jeg vet ikke hvilke medisiner det skulle være. Det var vival jeg spurte etter, men de er også vanedannede og er i samme område som sobril som jeg har mistet mye av effekten av.

Kan du ikke bare ringe psykiateren din og fortell hvordan det står til? Hva har man psykiater til om man ikke kan si ifra ved forverring av sykdom?

Skrevet

Kan du ikke bare ringe psykiateren din og fortell hvordan det står til? Hva har man psykiater til om man ikke kan si ifra ved forverring av sykdom?

Det er nok ikke så mye annet for meg å prøve. Var vel derfor jeg fikk disse. Men det er helt utelukkende for meg å ta de etter informasjonen i denne tråden.

Skrevet

Hva gjør man med de vanskeligste angst-tilfellene som etter x antall år ikke har respondert tilstrekkelig på gitt behandling?

Man ofrer dem på moralismens alter.

Anonymous poster hash: 967b5...25b

Skrevet

Jeg antar at det er fare for avhengighet/misbruk som er grunnen? Men er det noe galt i å benytte Xanor av og til? Det er det eneste som hjelper meg til å fungere i perioder, noe som gjør at jeg også sparer samfunnet for kr.

Det er ikke alle som har tilstrekkelig nytte av SSRI og terapi, og det er dessuten begrenset hvor mye terapihjelp/ikke-medikamentell behandling man får. Fastlegen får henvisninger i retur, og sier det ikke er mer å gjøre. Sykdommen forverrer seg, man kan til slutt ikke fungere i jobb, og man blir en stor utgiftspost snarere enn en bidragsyter.

En annen ting er bivirkninger. Mentalt fungerer jeg mye bedre på en liten dose Xanor, enn på en større dose SSRI. Jeg merker heller ikke en hel haug med kroppslige bivirkninger på Xanor.

Hva gjør man med de vanskeligste angst-tilfellene som etter x antall år ikke har respondert tilstrekkelig på gitt behandling? Gir man dem opp til trygd og selvmedisinering?

Det er i slike tilfeller at Xanor blir gitt, det blir en slags siste mulighet. 

Skrevet

Det er nok ikke så mye annet for meg å prøve. Var vel derfor jeg fikk disse. Men det er helt utelukkende for meg å ta de etter informasjonen i denne tråden.

Metakognitiv terapi!!! Må da gå an å søke deg på et kurs, eller noe for å jobbe med dette? Tror ikke medisiner løser alt, selv om de gjør mye. Du er nødt til å endre tankene dine. God helg :-).

Skrevet (endret)

Metakognitiv terapi!!! Må da gå an å søke deg på et kurs, eller noe for å jobbe med dette? Tror ikke medisiner løser alt, selv om de gjør mye. Du er nødt til å endre tankene dine. God helg :-).

Jeg har egentlig ikke tro på noe lenger. Disse tablettene skulle være en trygghet som siste utveg. Men nå er det også uaktuelt. Det beste hadde nok vært om jeg godtok at jeg kommer til å slite psykisk i mye deler av livet, men jeg klarer nok aldri å akseptere det.

Endret av eller
Skrevet

Gir dere aldri innlagte pasienter heller xanor?

Skrevet

Man ofrer dem på moralismens alter.

Anonymous poster hash: 967b5...25b

Jeg håper virkelig ikke at det er slik for de fleste som er hardt rammet av dette, men man kan begynne å lure. Om man ikke engang skal kunne ta Xanor på ikke-daglig-basis, for invalidiserende panikkangst, hva er så denne medisinen i det hele tatt fremdeles på markedet for? Er det bedre for psyken, kroppen, selvfølelsen, personlig økonomi, familie, funksjonsevne, samfunn og stat, at man begir seg alkoholen i vold? Eller skal man evt. skaffe seg medisinen utenom fastlege/behandlende psykiater (,om man har noen)?

Skrevet

Dessverre er det ikke lurt for de med stadige skiftninger og kronisk angst å bruke slike legemidler.

Anonymous poster hash: 8862d...d70

Og hvis man ikke har/får alternativer, har slitt i mange år og bare blitt sykere og sykere + har god nytte av medisinen og tar den 2-3 dg. i uka? Kanskje man i tillegg kan jobbe + unnlate å belaste staten, kommunen og helsevesenet unødig.

Skrevet

Det er i slike tilfeller at Xanor blir gitt, det blir en slags siste mulighet. 

Da må man i tilfelle tydeligvis velge psykiater/lege "med omhu". ;)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Da må man i tilfelle tydeligvis velge psykiater/lege "med omhu". ;)

Det bør en alltid :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...