Gå til innhold

Xanor og bilkjøring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det bør en alltid :-)

Der var du jo! :)  Jo, det er nok sant. :) Fint om du kunne svare meg på spm.ang Xanor tidligere i tråden.

Anonymous poster hash: 2d6e0...cca

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

12

• ISW

9

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Der var du jo! :)  Jo, det er nok sant. :) Fint om du kunne svare meg på spm.ang Xanor tidligere i tråden.

Det finnes 1 - en - akseptabel grunn for å vurdere Xanor:

Panikklidelse som ikke har respondert på kombinasjonen SSRI og kognitiv terapi OG der alternativet til Xanor og arbeid er uførhet.

Skrevet (endret)

Panikklidelse som ikke har respondert på kombinasjonen SSRI og kognitiv terapi OG der alternativet til Xanor og arbeid er uførhet.

Da jeg hadde panikkangst responderte denne utmerket på lav dose Pranolol (andre betablokkere bare reduserte hjertebanken). Pranolol blokkerte panikkanfallene/tilløpene 100 prosent. Ikke bare slik at symptomene ble lavere, anfallene forsvant helt.

Tenkte bare å nevne det, siden dersom det virket (sluttet med den etter en stund på Zoloft) på meg er det jo ikke utenkelig at det kan virke på andre også. Det kan jo være et ufarlig og ikke vanedannende alternativ til Xanor?

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Da jeg hadde panikkangst responderte denne utmerket på lav dose Pranolol (andre betablokkere bare reduserte hjertebanken). Pranolol blokkerte panikkanfallene/tilløpene 100 prosent. Ikke bare slik at symptomene ble lavere, anfallene forsvant helt.

Tenkte bare å nevne det, siden dersom det virket (sluttet med den etter en stund på Zoloft) på meg er det jo ikke utenkelig at det kan virke på andre også. Det kan jo være et ufarlig og ikke vanedannende alternativ til Xanor?

Pranolol var jo det jeg hadde tenkt å spør om når jeg var hos psykiateren etter tips fra deg. Men klarte å glemme det også.

Skrevet

Pranolol var jo det jeg hadde tenkt å spør om når jeg var hos psykiateren etter tips fra deg. Men klarte å glemme det også.

Bare å sende en melding til fastlegen i såfall. Det er ikke et medikament som brukes så mye i psykiatrien tror jeg, mer i somatisk medisin.

Jeg vet jo at YoplaitDouble her på forumet har prøvd det med nokså gode resultater også.

Skrevet (endret)

Bare å sende en melding til fastlegen i såfall. Det er ikke et medikament som brukes så mye i psykiatrien tror jeg, mer i somatisk medisin.

Jeg vet jo at YoplaitDouble her på forumet har prøvd det med nokså gode resultater også.

Har alle fastleger de bare kan sende melding til? Det er ikke så lett for meg. Jeg kan vente i ringekø, men tviler på jeg får resept på en medisin over telefon som jeg aldri har brukt før. Jeg går ut i fra at jeg må bestille ny time hvis jeg ønsker å prøve den. Har nettopp hatt time, så jeg får vente til neste time hos psykiateren.

Endret av eller
Skrevet

Har alle fastleger de bare kan sende melding til? Det er ikke så lett for meg. Jeg kan vente i ringekø, men tviler på jeg får resept på en medisin over telefon som jeg aldri har brukt før. Jeg går ut i fra at jeg må bestille ny time hvis jeg ønsker å prøve den. Har nettopp hatt time, så jeg får vente til neste time hos psykiateren.

Tror det er litt individuelt. Psykiateren min har jeg fått både mobil og mailadr. til. Fastlegen kan jeg skrive til på legesenterets sider via innlogging. Trodde de fleste litt større legekontor hadde en slik tjeneste.

Skrevet

De færreste fastleger skriver ut _nye_ medikamenter på den måten . De fleste seriøse vil ha en samtale med pasienten om det konkrete medikamentet og selv gjøre en vurdering mht om dette er fornuftig.

Skrevet (endret)

De færreste fastleger skriver ut _nye_ medikamenter på den måten . De fleste seriøse vil ha en samtale med pasienten om det konkrete medikamentet og selv gjøre en vurdering mht om dette er fornuftig.

Jeg har både erfart det og har forståelse for det. Høres bare så enkelt ut når de skriver det slik. Og nå når jeg nettopp har vært både hos fastlegen og psykiateren hadde det passet meg godt å gjort det på den enkle måten.

Endret av eller
Skrevet

Tror det er litt individuelt. Psykiateren min har jeg fått både mobil og mailadr. til. Fastlegen kan jeg skrive til på legesenterets sider via innlogging. Trodde de fleste litt større legekontor hadde en slik tjeneste.

Hvor raskt kommer effekten av de? At de går sammen med resten av medisinene jeg går på tror jeg at jeg har sjekket før.

Skrevet

Hvor raskt kommer effekten av de? At de går sammen med resten av medisinene jeg går på tror jeg at jeg har sjekket før.

Jeg synes det hadde ganske akutt innsettende effekt (ca 30 minutter etter inntak - maks). Men det er kort halveringstid da.

Det er ikke meningen å "reklamere" for mye for medikamenter her. Men hvis problemet er uro, spenninger, ubehag i kroppen, hjertebank, osv. så kan det kanskje være verdt å diskutere med legen i alle fall. For meg blokkerte det også panikken.

Skrevet

Jeg synes det hadde ganske akutt innsettende effekt (ca 30 minutter etter inntak - maks). Men det er kort halveringstid da.

Det er ikke meningen å "reklamere" for mye for medikamenter her. Men hvis problemet er uro, spenninger, ubehag i kroppen, hjertebank, osv. så kan det kanskje være verdt å diskutere med legen i alle fall. For meg blokkerte det også panikken.

Jeg søkte på tidligere innlegg og det er ikke første gange jeg sitter med en følelse av at dette kan være den beste medisinen i forhold til det jeg sliter med. Forstår bare ikke hvorfor jeg ikke tenkte på det når jeg hadde timen, så kunne jeg kanskje fått prøvd det straks.

Det du skriver gir meg håp om at det kanskje kan finnes noe som kan hjelpe meg også.

Skrevet

Takk for svar. :) Jeg tar vanlige tabletter (ikke depot) 0.5 mg x 1 de dagene jeg tar det, og vil med tanke på toleranseutvikling og avhengighetsfare holde det på max 2 spredte dager i uka. Er det ok å benytte det på den måten om man har fått det utskrevet? Leste nemlig på felleskatalogen at den skal tas inntil 4 ganger daglig, og det ønsker jeg på ingen måte å gjøre.

Skrevet

Godt forslag med betablokker, da det iallefall kan hjelpe veldig med de fysiske symptomene som du sier. :) Synes det hjalp betydelig mtp fysiske symtomer. Sliter man i tillegg med depresjoner, vet jeg ikke hvor lurt det er å ta betablokker, da jeg tror de kan forverre depresjonssymptomene.. Den kan også gjøre deg svært tungpustet og forverre astmaproblemer bl.a., så gjelder nok å sjekke grundig. Tror selektiv betablokker da er å foretrekke. Man skal vel også undersøkes mtp hjertet, før man starter på den. Dessverre kan jeg ikke bruke betablokker, men hadde nok brukt det om jeg hadde kunnet. Men kan nok være til hjelp for mange.

Skrevet

Ingen leger på vår avdeling får skrive ut Xanor. Å begynne med Xanor er som å gå over Rubicon.

Hva skriver dere ut istedenfor da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...