Gå til innhold

NHD Behandler dere lavt stoffskifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller sender dere pasienten til fastlegen når lithium er årsaken?

Hvis dere starter opp behandling selv, hvor langt ned går grensen for at dere starter opp med behandling. Jeg har fremdeles FT4 på 7. Resten av prøvene tror jeg er fine. Var det ihvertfall for noen uker siden. Men jeg fungerer dårlig og vet ikke om det er stoffskifte eller psyken som er årsaken. Det går for mye utover jobben, og det liker jeg ikke.

Skrevet

Min gamle psykiater behandlet lavt stoffskifte

Husker du hvor lavt det var før han startet opp med behandling?

Skrevet

Flere psykiatere bruker thyroxin som ledd i behandling mot depresjon ved grenselavt stoffskifte etter hva jeg forstår. Så det ville jo vært rart hvis de ikke også brukte dette mot lavt stoffskifte?

Tror lavt stoffskifte er veldig vanlig i psykiatrien (pga. lithium, SSRI, osv.)

Skrevet

Husker du hvor lavt det var før han startet opp med behandling?

Han startet ikke opp for det normaliserte seg men han skulle

Vet ikke tallene

Skrevet

Flere psykiatere bruker thyroxin som ledd i behandling mot depresjon ved grenselavt stoffskifte etter hva jeg forstår. Så det ville jo vært rart hvis de ikke også brukte dette mot lavt stoffskifte?

Tror lavt stoffskifte er veldig vanlig i psykiatrien (pga. lithium, SSRI, osv.)

I sommer lå ft4 på 10, og da fikk jeg liothyronin.Det var vel for å forsterke depresjonsbehandlingen. Den fikk jeg beskjed om å kutte ut og kontakte fastlegen nå når det var gått ytterligere ned.

Skrevet (endret)

Det normaliserer seg vel hvis jeg seponerer lithium.

Mistenker at jeg nå bruker medisiner som bare gjør med sykere.

Endret av eller
Skrevet

Er det noen som vet hva som skjer med stoffskifte når en bruker lithium? Jeg synes det er merkelig at TSH ligger så lavt når FT4 er lav. Jeg forstår at det er noe som heter sekundært hypothyreose der ikke TSH speeder opp, men har ikke forstått at det er vanlig pga lithium.

Skrevet

Jeg har lest endel om stoffskifte nå, og det virker ikke som det alltid er så enkelt at det bare er å ta en tablett så går alt greit.

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med lithium nå. Jeg orker ikke å få enda mer å slite med.

Skrevet

Jeg har lest endel om stoffskifte nå, og det virker ikke som det alltid er så enkelt at det bare er å ta en tablett så går alt greit.

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med lithium nå. Jeg orker ikke å få enda mer å slite med.

Hvordan hadde du det før Lithium?

Anonymous poster hash: 42346...e05

Skrevet

Hvordan hadde du det før Lithium?

Anonymous poster hash: 42346...e05

Jeg var ikke bra. Så fikk jeg en helt stabil periode når jeg begynte på lithium før det begynte gradvis å bli verre igjen. Jeg trodde lithium mistet effekten, men nå er jeg usikker.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, vi behandler det hvis prøvene er stabilt lave (ikke bare en enkelt prøve). Vi substituerer til personen ligger inne i normalområdet og klinikken er tilfredsstillende. Hvis en vurderer å gå over normalområdet, er det tid for å koble inn en endokrinolog.

Behold litium konstant (FAST DOSE). Du skal nemlig innstilles MED litium.

Skrevet

Ja, vi behandler det hvis prøvene er stabilt lave (ikke bare en enkelt prøve). Vi substituerer til personen ligger inne i normalområdet og klinikken er tilfredsstillende. Hvis en vurderer å gå over normalområdet, er det tid for å koble inn en endokrinolog.

Behold litium konstant (FAST DOSE). Du skal nemlig innstilles MED litium.

To prøver har vist for lavt FT4.

Jeg har ikke begynt på behandling.

Jeg tar fremdeles lithium som jeg har gjort, men liker det ikke lenger. Føler meg veldig usikker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...