Gjest Skrevet 26. november 2014 Skrevet 26. november 2014 Eller sender dere pasienten til fastlegen når lithium er årsaken?Hvis dere starter opp behandling selv, hvor langt ned går grensen for at dere starter opp med behandling. Jeg har fremdeles FT4 på 7. Resten av prøvene tror jeg er fine. Var det ihvertfall for noen uker siden. Men jeg fungerer dårlig og vet ikke om det er stoffskifte eller psyken som er årsaken. Det går for mye utover jobben, og det liker jeg ikke. 0 Siter
missmas Skrevet 26. november 2014 Skrevet 26. november 2014 Min gamle psykiater behandlet lavt stoffskifte 0 Siter
Gjest Skrevet 26. november 2014 Skrevet 26. november 2014 Min gamle psykiater behandlet lavt stoffskifteHusker du hvor lavt det var før han startet opp med behandling? 0 Siter
ISW Skrevet 26. november 2014 Skrevet 26. november 2014 Flere psykiatere bruker thyroxin som ledd i behandling mot depresjon ved grenselavt stoffskifte etter hva jeg forstår. Så det ville jo vært rart hvis de ikke også brukte dette mot lavt stoffskifte? Tror lavt stoffskifte er veldig vanlig i psykiatrien (pga. lithium, SSRI, osv.) 0 Siter
missmas Skrevet 26. november 2014 Skrevet 26. november 2014 Husker du hvor lavt det var før han startet opp med behandling? Han startet ikke opp for det normaliserte seg men han skulle Vet ikke tallene 0 Siter
Gjest Skrevet 26. november 2014 Skrevet 26. november 2014 Flere psykiatere bruker thyroxin som ledd i behandling mot depresjon ved grenselavt stoffskifte etter hva jeg forstår. Så det ville jo vært rart hvis de ikke også brukte dette mot lavt stoffskifte? Tror lavt stoffskifte er veldig vanlig i psykiatrien (pga. lithium, SSRI, osv.)I sommer lå ft4 på 10, og da fikk jeg liothyronin.Det var vel for å forsterke depresjonsbehandlingen. Den fikk jeg beskjed om å kutte ut og kontakte fastlegen nå når det var gått ytterligere ned. 0 Siter
Gjest Skrevet 26. november 2014 Skrevet 26. november 2014 (endret) Det normaliserer seg vel hvis jeg seponerer lithium.Mistenker at jeg nå bruker medisiner som bare gjør med sykere. Endret 26. november 2014 av eller 0 Siter
Gjest Skrevet 26. november 2014 Skrevet 26. november 2014 Er det noen som vet hva som skjer med stoffskifte når en bruker lithium? Jeg synes det er merkelig at TSH ligger så lavt når FT4 er lav. Jeg forstår at det er noe som heter sekundært hypothyreose der ikke TSH speeder opp, men har ikke forstått at det er vanlig pga lithium. 0 Siter
Gjest Skrevet 27. november 2014 Skrevet 27. november 2014 Jeg har lest endel om stoffskifte nå, og det virker ikke som det alltid er så enkelt at det bare er å ta en tablett så går alt greit.Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med lithium nå. Jeg orker ikke å få enda mer å slite med. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 Skrevet 27. november 2014 Jeg har lest endel om stoffskifte nå, og det virker ikke som det alltid er så enkelt at det bare er å ta en tablett så går alt greit. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med lithium nå. Jeg orker ikke å få enda mer å slite med. Hvordan hadde du det før Lithium? Anonymous poster hash: 42346...e05 0 Siter
Gjest Skrevet 27. november 2014 Skrevet 27. november 2014 Hvordan hadde du det før Lithium?Anonymous poster hash: 42346...e05 Jeg var ikke bra. Så fikk jeg en helt stabil periode når jeg begynte på lithium før det begynte gradvis å bli verre igjen. Jeg trodde lithium mistet effekten, men nå er jeg usikker. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. november 2014 Skrevet 28. november 2014 Ja, vi behandler det hvis prøvene er stabilt lave (ikke bare en enkelt prøve). Vi substituerer til personen ligger inne i normalområdet og klinikken er tilfredsstillende. Hvis en vurderer å gå over normalområdet, er det tid for å koble inn en endokrinolog. Behold litium konstant (FAST DOSE). Du skal nemlig innstilles MED litium. 0 Siter
Gjest Skrevet 28. november 2014 Skrevet 28. november 2014 Ja, vi behandler det hvis prøvene er stabilt lave (ikke bare en enkelt prøve). Vi substituerer til personen ligger inne i normalområdet og klinikken er tilfredsstillende. Hvis en vurderer å gå over normalområdet, er det tid for å koble inn en endokrinolog. Behold litium konstant (FAST DOSE). Du skal nemlig innstilles MED litium.To prøver har vist for lavt FT4.Jeg har ikke begynt på behandling.Jeg tar fremdeles lithium som jeg har gjort, men liker det ikke lenger. Føler meg veldig usikker. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.