Gå til innhold

Bok-holiker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har et rart problem.. Noen folk er shoppoholikere, de bare MÅ kjøpe masse klær. Bare må ha en kjole ellers føler de seg dårlig.

Vel.. det problemet har jeg med bøker...Har ikke telling på hvor mange bøker jeg har nå.. går jeg i en bokhandel og ser en bok jeg liker MÅ jeg bare ha den. Noen ganger tenker jeg at herregud jeg har masse nok, nå er det nok.. Men så kommer jeg hjem og føler meg helt forferdelig fordi jeg ikke kjøpte boken.

Jeg kan gå i flere dager og bare tenke på boken konstant. Jeg kan føle meg fysisk og psykisk dårlig, tilslutt kjøper jeg den for å slippe å trturere meg selv. Og når jeg er først er i bokhandelen og kjøper boken så ser jeg andre fine bøker. Og da begyner rundansen på nytt.... Er alltid noe feil.

Dette går meg på nervene..jeg får masse tvangstanker av dette. "Tenk om jeg dør før jeg får kjøpt den. Så MÅ kjøpe den idag" "Jeg bare må lese boken idag, tenk om jeg dør imorgen"?

Ja, det er veldig rar problemstilling, men det sliter meg ut. Klarer noen ganger ikke engang konsentrere meg på skolen også fordi jeg bare tenker jeg må kjøpe bøker..............

Dette har vært i flere måneder... vel.. ja..

Skrevet (endret)

Og som ikke det er nok.. Jeg er flau... utrolig flau..Tror mange bokhandlere kjenner meg igjen nå.. Jeg bytter mellom å dra på 5 forskjellige bokhandlere så det skal virke som jeg ikke har kjøpt en bok på en stund.... Jeg tenker ofte nøye igjennom på forhånd ofte "Hvilken bokhandel har jeg vært minst på" "Hvem var lengst tid siden"

Endret av Caylee
Skrevet

Har du glede av å lese bøkene?

Ja, det er det eneste lykkelige i livet mitt. Jeg blir så glad når jeg har kjøpt en bok, og at at det som står i den er fint. Jeg føler meg så herlig når jeg har kjøpt bøkene jeg har lyst på. Føler en stor lettelse. Er som jeg blir helt forandret, men gleden varer ikke lenge. Plutselig begyner jeg å tenke jeg må forte meg å lese dem.. og masse dritt, og at det var en til bok jeg burde kjøpt..

Skrevet

Jeg kjøper nesten ikke noenting lenger borsett fra bøker. klær og andre ting ligger langt bak i køen.. alt jeg ønsker meg er bøker.

Går ofte på amazon på nettet og titter på bøker og har bare så lyst på så mange.. herregud. Dette har gått over styr for lenge siden. har bare ikke innrømmet det for meg selv før nå

Gjest Gargamel
Skrevet

Ja, det er det eneste lykkelige i livet mitt. Jeg blir så glad når jeg har kjøpt en bok, og at at det som står i den er fint. Jeg føler meg så herlig når jeg har kjøpt bøkene jeg har lyst på. Føler en stor lettelse. Er som jeg blir helt forandret, men gleden varer ikke lenge. Plutselig begyner jeg å tenke jeg må forte meg å lese dem.. og masse dritt, og at det var en til bok jeg burde kjøpt..

Jeg synes dette er en veldig fin og ufarlig avhengighet hvis man først skal være avhengig av noe. Jeg skjønner at det er litt vel mye når du må skjule avhengigheten ved å gå i fem butikker :-) Hva med å skaffe et lånekort på biblioteket?

Skrevet

Jeg synes dette er en veldig fin og ufarlig avhengighet hvis man først skal være avhengig av noe. Jeg skjønner at det er litt vel mye når du må skjule avhengigheten ved å gå i fem butikker :-) Hva med å skaffe et lånekort på biblioteket?

Hehe, det er sant. er ikke akuratt farlig sånn sett. Har lånekort der, men de har ikke bøkene jeg har lyst på...noen ganger har de det, andre ganger ikke. Men var en stund jeg dro på bibtolter istedenfor, dro nesten hver dag i flere uker. Det er billigere ialfall. Problemet er at går man for ofte på bibloteket er det tilslutt ikke nok bøker igjen..

Føler jeg angrer nå igjen.. Var på bokhandel idag (ja utrolig nok...) og kjøpte ikke boken jeg vurderte å kjøpe.. plager meg..

Skrevet

Jeg tror jeg har et rart problem.. Noen folk er shoppoholikere, de bare MÅ kjøpe masse klær. Bare må ha en kjole ellers føler de seg dårlig.

Vel.. det problemet har jeg med bøker...Har ikke telling på hvor mange bøker jeg har nå.. går jeg i en bokhandel og ser en bok jeg liker MÅ jeg bare ha den. Noen ganger tenker jeg at herregud jeg har masse nok, nå er det nok.. Men så kommer jeg hjem og føler meg helt forferdelig fordi jeg ikke kjøpte boken.

Jeg kan gå i flere dager og bare tenke på boken konstant. Jeg kan føle meg fysisk og psykisk dårlig, tilslutt kjøper jeg den for å slippe å trturere meg selv. Og når jeg er først er i bokhandelen og kjøper boken så ser jeg andre fine bøker. Og da begyner rundansen på nytt.... Er alltid noe feil.

Dette går meg på nervene..jeg får masse tvangstanker av dette. "Tenk om jeg dør før jeg får kjøpt den. Så MÅ kjøpe den idag" "Jeg bare må lese boken idag, tenk om jeg dør imorgen"?

Ja, det er veldig rar problemstilling, men det sliter meg ut. Klarer noen ganger ikke engang konsentrere meg på skolen også fordi jeg bare tenker jeg må kjøpe bøker..............

Jeg leste masse og var vært "bok-holiker" i mange år før jeg skilte meg for et par år siden, så det er fullt med bøker langs veggene her. Jeg hadde det litt som deg. Elsket bokhandelen og elsket å titte/ kjøpe bøker på loppemarked og å lese dem. Like hardt angrepet som deg, var jeg nok likevel ikke :)  Etter skilsmissen ble det brått slutt. Av en eller annen grunn har jeg ikke hatt konsentrasjon til å komme i gang igjen, men tenkte jeg skulle ha et par bøker å kose meg med i jula.

En annen interesse jeg har hatt, tok i steden helt av etter skilsmissen. Jeg har helt "mani" med å ta naturbilder. Jeg er ute på tur og tar bilder hele tiden og på kveldene sitter jeg og redigerer dem. Jeg storkoser meg med dette og har forstørret mange som henger på veggen i fine rammer. Nå har jeg ikke plass til mer.

Ikke akkurat minimalistisk hjemme hos meg, men hjemmet mitt gjenspeiler hvem jeg er som person :)

Anonymous poster hash: e4d24...478

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg leste masse og var vært "bok-holiker" i mange år før jeg skilte meg for et par år siden, så det er fullt med bøker langs veggene her. Jeg hadde det litt som deg. Elsket bokhandelen og elsket å titte/ kjøpe bøker på loppemarked og å lese dem. Like hardt angrepet som deg, var jeg nok likevel ikke :)  Etter skilsmissen ble det brått slutt. Av en eller annen grunn har jeg ikke hatt konsentrasjon til å komme i gang igjen, men tenkte jeg skulle ha et par bøker å kose meg med i jula.

En annen interesse jeg har hatt, tok i steden helt av etter skilsmissen. Jeg har helt "mani" med å ta naturbilder. Jeg er ute på tur og tar bilder hele tiden og på kveldene sitter jeg og redigerer dem. Jeg storkoser meg med dette og har forstørret mange som henger på veggen i fine rammer. Nå har jeg ikke plass til mer.

Ikke akkurat minimalistisk hjemme hos meg, men hjemmet mitt gjenspeiler hvem jeg er som person :)

Men hvorfor ligger innlegget på psykiatri ?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Flott avhengighet :-)

Jeg hadde det en gang slik med klassiske CD.

Nyt det :-)

Nicklusheletida
Skrevet

Enig :-) Ser ikke noe psykt i dette.

Skrevet

Hei!

Jeg hadde det som deg.

Så da jeg giftet meg eide jeg esker på esker med bøker.

Verker av alt fra Ibsen til Skram, til botanikkbøker, de siste var de eneste jeg leste.

Jeg hørte i norsktimen så mye fint fra/av disse forfatterne, så jeg måtte liksom eie bøkene, gikk i antikvariat, og fikk et par "venner", eldre herrer, de samlet også på bøker. Min mann ble ganske oppgitt over alle disse bøkene, og da jeg enda ikke har ledig rom til bibliotek, har jeg gitt bort en del. Jeg leste dem stort sett ikke, men måten de var bundet inn på, gjerne vakkert i gammelt skinn, og ordene jeg visste var i dem, alt det fascinerte meg.

Nå savner jeg mange av bøkene jeg har gitt bort, så jeg har begynt å kjøpe litt igjen:-)

Men jeg er selektiv, bruker tid på å bestemme meg, og jeg liker godt antikvariater, de har også sjeldne bøker og utgivelser, samt vakre innbindinger. Men jeg er alltid innom bokhandelen, særlig er jeg fascinert av barnebøker der, jeg syns det av og til kommer nytt og morsomt, og jeg liker illustrasjonene, jeg har flere fulle serier, feks Gubben og katten:-)

Naboen min som jeg også nå skal hjelpe, samler på noter:-) 

Det som hjalp med med boksamlingslysten igjen, er at vi har fått bokskap med glassdører, jeg liker ikke støv, så da vet jeg at bøkene blir tatt godt vare på:-)

Skrevet

Jeg elsker også å kjøpe bøker! Får ikke lest så mye som jeg egentlig vil.

Skrevet

Jeg elsker også å kjøpe bøker! Får ikke lest så mye som jeg egentlig vil.

Ok ;)

takk da er jeg ikke alene om det!

Skrevet

Ok ;)

takk da er jeg ikke alene om det!

Holder på å lese Pesten , av Albert Camus. Interessant! Men det går noen dager mellom hver gang jeg får lest, så det går litt tregt fremover.

Skrevet

Ok

er det en bok du anbefaler?

Jeg tenker starte med en fastekur i morgen, er så sliten og har fått skrekk for medisiner som dextroamfetamin:-(

Har en skuff full, hentet 18 pakker og ikke tatt en tabl, jeg er redd og fått skrekk.

Før tok jeg en tabl når jeg var sliten, etter at jeg kollapset på skremmende måter, tørr jeg ikke engang ta en halv tabl

Skrevet

Jeg tenker at det egentlig ikke er noe poeng i å si at jeg har det på samme måte, kanskje ikke akkurat med tvangstanker i forhold til bøker jeg ikke klarer å la være å kjøpe - men nicket mitt og mitt hovedvirke som bokanmelder tilsier at det finnes MANGE bøker i huset mitt...

Skrevet

Liker folk som har sin egen stil hjemme hos seg :) Så bra!

Mamma har huset fullt av dukker :D mens søsteren min har fullt av filmer

Skrevet

Men hvorfor ligger innlegget på psykiatri ?

Fordi jeg ser på bok-galskapen som ganske negativt til tider og på psykistri siden får man forest svar

Skrevet

Hehe, nyter det gjør jeg jo. Liker bøkene, men kan bli formye

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...