Gå til innhold

Sengevæting


spence

Anbefalte innlegg

Hvorfor lager fagfolk så mye "greier" vedr. dette med sengeveæting?

Det er jo egentlig IKKE noe problem!

Jeg har vært sengevæter til jeg ble nestenvoksen og mine foreldre så aldri på det som noe problem og det ble heller derfor aldri noe vansker med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, egentlig er det jo slik du sier, med hjelpemidler er det faktisk ikke noe stort problem i seg selv! Det er kanskje vi foreldre som lager det til et problem fordi det ikke skal være sånn, men problemet ligger jo i det at det hemmer tilværelsen m.h.t å ligge over hos andre. I og for seg er ikke det noe problem heller, men for min del har jeg vært så redd for at noen skal erte sønnen min for det. Nå er han endelig tørr med hjelp av minirin, og jeg må si jeg er lettet. Har i perioder også tenkt at det egentlig ikke er noe problem, tatt i betraktning alle andre handikap og problemer man kan ha. Hadde du absolutt ikke noen problemer med det som barn da? Ikke i tenårene engang? Da har du vært veldig heldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Ja, egentlig er det jo slik du sier, med hjelpemidler er det faktisk ikke noe stort problem i seg selv! Det er kanskje vi foreldre som lager det til et problem fordi det ikke skal være sånn, men problemet ligger jo i det at det hemmer tilværelsen m.h.t å ligge over hos andre. I og for seg er ikke det noe problem heller, men for min del har jeg vært så redd for at noen skal erte sønnen min for det. Nå er han endelig tørr med hjelp av minirin, og jeg må si jeg er lettet. Har i perioder også tenkt at det egentlig ikke er noe problem, tatt i betraktning alle andre handikap og problemer man kan ha. Hadde du absolutt ikke noen problemer med det som barn da? Ikke i tenårene engang? Da har du vært veldig heldig!

Ja, jeg skjønner at det med liggebesøk hos andre kan være et problem. Men da er jo det snakk om at barnet selv syns det er ekkelt og da stiller det seg anderledes selvfølgelig. Nå gikk min sengevæting over av seg selv helt i begynnelsen av tenårene slik at det heller ikke ble noe problem og det med overnatting hos andre husker jeg faktisk ikke om jeg syns det var vanskelig, men jeg tror egentlig ikke det. Så jeg har nok kanskje vært heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til spence. Jeg tror vi fagfolk stort sett har et avslappet forhold til dette med sengevæting. De vi jobber mest med er faktisk de som har sengevæting kombinert med lekkasjeproblemer på dagen, eller som må svært fort på toalettet når de kjenner trang. Rene sengevætere vet vi vokser dette av seg. Tross det er det for noen et så stort problem at de ikke reiser på leirskole eller overnatter hos kompiser. Dette er veldig individuelt.Det er i hvertfall viktig å ikke fokusere så mye på det hos de minste barna som tisser i sengen, før det blir et problem. God Jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner at det med liggebesøk hos andre kan være et problem. Men da er jo det snakk om at barnet selv syns det er ekkelt og da stiller det seg anderledes selvfølgelig. Nå gikk min sengevæting over av seg selv helt i begynnelsen av tenårene slik at det heller ikke ble noe problem og det med overnatting hos andre husker jeg faktisk ikke om jeg syns det var vanskelig, men jeg tror egentlig ikke det. Så jeg har nok kanskje vært heldig.

Min sønn var ikke sengevæter før han ble ca. 8 år! Har inntrykk av at "vanlige" sengevætere er sånne som har vært det fra de var små - er det "normalt" at barn plutselig blir det? Eller bør jeg gjøre noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min sønn var ikke sengevæter før han ble ca. 8 år! Har inntrykk av at "vanlige" sengevætere er sånne som har vært det fra de var små - er det "normalt" at barn plutselig blir det? Eller bør jeg gjøre noe?

min sønn var sengevæter fra ca 4 års alder.han sluttet ved 6 1/2 års alder det kunne gå bra i en uke noen ganger mer for så å væte senga hver natt en periode igjen

det sluttet like plutselig som det begynte og vi gjorde ikke noe nummer ut av det bare skiftet på senga og vasket igjen og igjen

valgte bevisst å ikke koble inn helsesøster og krysset heller ikke av på helseskjemaet ved skolestart

denne avslappete holdningen gjorde at han selv ikke så på dette som noe problem.

lykke til alle i samme situasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...