Gå til innhold

Hvor mye imovane er ok

Anbefalte innlegg

Jeg har et veldig urolig søvnmønster for tiden med problemer med å sove og våkner etter kort tid. Har våknet mye til en ubehagelig angst/uro.

Jeg begynte igjen nå med å ta en halv imovane 3,75 de 3 dagene jeg skal på jobb. Har jobbet noen ekstra dager så da blir det mer. Det har fungert kjempefint og jeg har fått med en skikkelig søvn, uten å våkne til disse angstanfallene.

Nå er klokken halv 3 og jeg har fremdeles ikke fått sove. Kjente den ubehalgelige angst/uro og får litt panikk for at det skal bli like ille som det var den ene gangen. Så da bestemte jeg meg for å ta en halv tablett igjen selv om jeg har fri i morgen.

Hvor ofte og hvor lenge blir egentlig for mye? Når jeg skal på jobb neste dag så kan jeg ikke vente å se om jeg sovner av meg selv først, for da tar jeg tabletten for nær den tiden jeg skal kjøre bil.

Jeg er redd jeg her har en løsning som jeg kun har glede og nytte av en kort periode.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402375-hvor-mye-imovane-er-ok/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, du grubler så fælt.. Skulle ønske du klarte å slappe litt av og ikke gruble så fælt - da tror jeg du ville fått mindre indre uro også.

Bare noen tanker..

Jeg mener dette er et enkelt og viktig spørsmål, som jeg synes det er greit å spør om på dol. Ved ufornuftig bruk av imovane kan et problem bare bli enda større.

Problemet for meg når jeg spør på dol, er at jeg aldri vet hvilke reaksjoner jeg får på tilbakemeldinger eller mangel på tilbakemeldinger. Det ødelegger mye nytten jeg har med å spør om noe på dol. Det både irriterer meg at jeg reagerer slik og er veldig frustrerende. Men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre med det, annet enn å trekke meg helt bort. Noe som er vanskelig og jeg mister muligheten til å få svar på spørsmål jeg lurer på.

Så lenge bruken av Imovane er situasjonsbetinget og tidsavgrenset er ikke 3,75 mg tre dager i uka et veldig høyt forbruk. 

Men det kan være et poeng å unngå et mønster der du tar Imovane hver natt før du skal på jobb. Du kan f.eks. la være å ta Imovane natt til siste dag i uka du jobber. Selv om du sover dårlig og blir trøtt vet du at du har fri dagen etter og kan sove deg inn igjen.

Det var et vel ment råd til deg fra meg.

Jeg vil bare at du skal ha det bra, og delte mine tanker med deg.

Mye grubling = mye uro.

Men selv om dette funker for meg, trenger det ikke funke for deg.

Jeg forstår hva du mener. Men det er det siste jeg skriver om som gir meg de største problemene. Ikke selve grublingen.

Derfor både irriterer det meg og er frustrerende at jeg ikke bare kan stille spørsmål og vente på eventuelle svar på det jeg lurer på, uten at mange kompliserte følelser skal blande seg inn, og gjøre alt vanskelig.

Annonse

Det er det jeg har mast på deg om at du må ta opp med psykiateren din (og be om å få terapi for) - for medisiner hjelper ikke på dette (Korriger meg om jeg tar feil).

Du har nok en del rett her.

Men det som var merkelig er at jeg ikke reagerte slik den første tiden med lithium. Årsaken er kanskje at når jeg er psykisk stabil så reagerer jeg mer normalt på alt enn når jeg er psykisk ustabil.

Endret av eller

Til sammenligning har jeg tatt 7,5 mg immovane hver dag i ca 7 år. Men jeg er "gammel", så da er det kanskje ikke så farlig.

I hvert fall har ikke forbruket ødelagt noe for meg. Vinner mer enn jeg taper tross alt, syns jeg.

Jeg er mye mere redd for AD medisin, så det har jeg aldri villet gått på over lang tid. (men syntes ikke det hjalp heller da)

Jeg tror ikke det er bra ta tabletter mot alt som er ubehagelig, hvis du ikke får sove om natten kan du prøve noe annet, drikke en kopp te, gjøre noe som roer deg ned. Du kan selvfølgelig ta de tablettene, men jeg ville ikke overdrevet. Om de ikke virker etter første gang, ville jeg prøvd noe annet.

Jeg tror ikke det er bra ta tabletter mot alt som er ubehagelig, hvis du ikke får sove om natten kan du prøve noe annet, drikke en kopp te, gjøre noe som roer deg ned. Du kan selvfølgelig ta de tablettene, men jeg ville ikke overdrevet. Om de ikke virker etter første gang, ville jeg prøvd noe annet.

Så lenge jeg har en jobb jeg må fungere i, så får det mer konsekvenser enn at det er ubehagelig når jeg ikke får sove på nettene. Har jeg fri neste dag prøver jeg mer med te og andre ting for å prøve å sovne.

Så lenge jeg har en jobb jeg må fungere i, så får det mer konsekvenser enn at det er ubehagelig når jeg ikke får sove på nettene. Har jeg fri neste dag prøver jeg mer med te og andre ting for å prøve å sovne.

Så de tablette hjelper godt mot søvn? Selv drikker jeg noe, og prøver å roe ned meg selv. Jeg sliter mye med søvn selv. Har problemer med at jeg våkner hver gang jeg nesten sovner. Og er veldig urolig og redd. Jeg går forresten på skole hver dag. hvordan medsin er imonave?

Så lenge bruken av Imovane er situasjonsbetinget og tidsavgrenset er ikke 3,75 mg tre dager i uka et veldig høyt forbruk. 

Men det kan være et poeng å unngå et mønster der du tar Imovane hver natt før du skal på jobb. Du kan f.eks. la være å ta Imovane natt til siste dag i uka du jobber. Selv om du sover dårlig og blir trøtt vet du at du har fri dagen etter og kan sove deg inn igjen.

Det ble mer enn 3 tabletter i uken når jeg jobbet ekstra, og i tillegg tok en utenom. Men jeg prøver å unngå de når jeg har fri neste dag. Det er bare når jeg våkner etter kort tid til angst/uro jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre, selv om jeg har fri neste dag.

Jeg hadde dette mønsteret tidligere at jeg måtte ha imovane hver kveld når jeg skulle på jobb. Jeg klarte å kutte det ut. Men nå er søvnen helt ut av kontroll.

Annonse

Så de tablette hjelper godt mot søvn? Selv drikker jeg noe, og prøver å roe ned meg selv. Jeg sliter mye med søvn selv. Har problemer med at jeg våkner hver gang jeg nesten sovner. Og er veldig urolig og redd. Jeg går forresten på skole hver dag. hvordan medsin er imonave?

De hjelper godt mot søvn nå. Men jeg vet at ved langvarig bruk så reduseres effekten, og da er jeg like langt igjen.

Hvor mye Imovane som er OK tror jeg er ganske forskjellig fra person til person og synspunktene/overbevisningen til den enkelte lege.

For min egen del tenker jeg at noe mer enn to-tre ganger i uken er for mye. Og da helst bare en halv tablett hver gang om jeg ikke må ha en hel. Typisk i sosiale settinger hvor jeg ikke kan risikere å få Seroquel-trøttheten tyngende over meg fordi virketiden på denne er vanskelig å beregne. Da er det enklere å akselerere prosessen med å ta Imovane + Seroquel halvtime før sengetid for å ha mer kontroll på når jeg skal legge meg. Men jeg har gjerne flere uker hvor jeg nesten ikke bruker noen ting også.

Man merker jo uansett fort om man sover dårligere uten. Jeg synes ikke to ganger i uken påvirker søvnen de dagene jeg er uten, så for min del føler jeg det ikke blir uforsvarlig mye.

Endret av YoplaitDouble

Hvor mye Imovane som er OK tror jeg er ganske forskjellig fra person til person og synspunktene/overbevisningen til den enkelte lege.

For min egen del tenker jeg at noe mer enn to-tre ganger i uken er for mye. Og da helst bare en halv tablett hver gang om jeg ikke må ha en hel. Typisk i sosiale settinger hvor jeg ikke kan risikere å få Seroquel-trøttheten tyngende over meg fordi virketiden på denne er vanskelig å beregne. Da er det enklere å akselerere prosessen med å ta Imovane + Seroquel halvtime før sengetid for å ha mer kontroll på når jeg skal legge meg. Men jeg har gjerne flere uker hvor jeg nesten ikke bruker noen ting også.

Man merker jo uansett fort om man sover dårligere uten. Jeg synes ikke to ganger i uken påvirker søvnen de dagene jeg er uten, så for min del føler jeg det ikke blir uforsvarlig mye.

Sover du godt de dagene du er uten? Da trenger du dem vel ikke i hele tatt.

Sover du godt de dagene du er uten? Da trenger du dem vel ikke i hele tatt.

Jeg sover aldri godt, sammenlignet med personer uten psykiske lidelser. Jeg har alltid flere oppvåkninger, og sliter ofte med at jeg ikke får sove igjen når det er alt for tidlig å stå opp. Og som sagt, Seroquel eller Tolvon, som kan bruke opp mot 2-3 timer før døsigheten kommer er i en del tilfeller svært upraktisk om en skal ha noen form for sosialt liv og ikke alltid kan forutse når en skal legge seg. Der er Imovane utrolig praktisk. For eksempel er det svært slitsomt og meget utfordrende å ha sex etter Seroquel-trøtthet har kicket inn. Hensyn til medisiner kan ikke til en hver tid komme som første prioritet om en ikke ønsker å bo for seg selv og la beregning virketid på histamin-trøtthet være kveldens hovedaktivitet.

Endret av YoplaitDouble

Jeg sover aldri godt, sammenlignet med personer uten psykiske lidelser. Jeg har alltid flere oppvåkninger, og sliter ofte med at jeg ikke får sove igjen når det er alt for tidlig å stå opp. Og som sagt, Seroquel eller Tolvon, som kan bruke opp mot 2-3 timer før døsigheten kommer er i en del tilfeller svært upraktisk om en skal ha noen form for sosialt liv og ikke alltid kan forutse når en skal legge seg. Der er Imovane utrolig praktisk. For eksempel er det svært slitsomt og meget utfordrende å ha sex etter Seroquel-trøtthet har kicket inn. Hensyn til medisiner kan ikke til en hver tid komme som første prioritet om en ikke ønsker å bo for seg selv og la beregning virketid på histamin-trøtthet være kveldens hovedaktivitet.

Jeg har bare imovane som hjelpemiddel. Men den kan også være upraksis hvis jeg skal ut en kveld og på jobb neste morgen. Jeg kan jo ikke ta den før jeg er kommet hjem på kvelden, og bør vel heller ikke ta den senere enn 8 timer før jeg skal kjøre bil. Det sier seg selv at det blir en kort kveld før jeg må hjem igjen, når jeg må kjøre tidlig på morgenen.

Endret av eller

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...