Blomsterfluen Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Hva blir jeg da, når diagnosen ikke er diagnose mer? Jeg leste en artikkel der de sa at asperger bare er en psykiatrisk tillstand og de har ofte dysfunksjon i høyre hjernehalvdel mens de med autisme har dysfunksjon i venstre hjernehalvdel. Jeg har i papirene en dysfunksjon i høyre hjernehalvdel. Men jeg er nå forvirret, for hvilken diagnose har jeg da etter testene jeg skal ta på nyåret, når aspergers diagnosen ikke finnes mer? Er jeg nevrotypiker da? Jeg har de typiske kvinnelige asperger symptomene, som jeg leste om i en asperger blogg. Trenger svar fra NHD og flere som har erfaring. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Da blir du frisk som en fisk. Nei, bare tuller. Da havnet du i den nye store "autist"-sekken. Anonymous poster hash: 72bf5...aba 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 29. november 2014 Forfatter Skrevet 29. november 2014 Jeg leste nettopp artikkelen fra autismesiden "voksne med aspergers, for venner". Jeg kjente meg ikke igjen på noe av denne artikkelen. Jeg slutter ikke å komunisere når jeg får for mye inntrykk, og jeg blir he,ler ikke agresiv. Jeg hsr ikke vansker med øyenkontskt, og sliter ikke med hilsing. Jeg sliter ikke med noe av det som stod der, untatt lydene av barneskrik. 0 Siter
slabbedask Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Jeg leste nettopp artikkelen fra autismesiden "voksne med aspergers, for venner". Jeg kjente meg ikke igjen på noe av denne artikkelen. Jeg slutter ikke å komunisere når jeg får for mye inntrykk, og jeg blir he,ler ikke agresiv. Jeg hsr ikke vansker med øyenkontskt, og sliter ikke med hilsing. Jeg sliter ikke med noe av det som stod der, untatt lydene av barneskrik. Syntes du skal overlate diagnostiseringen til fagfolk. 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 29. november 2014 Forfatter Skrevet 29. november 2014 Syntes du skal overlate diagnostiseringen til fagfolk. Ok. 0 Siter
skrev Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Kanskje du kommer i den nye autist sekken, kanskje du ikke gjør det, umulig å forutse, men det er nå noen år til så får ikke ta sorgene på forskudd 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Kanskje du kommer i den nye autist sekken, kanskje du ikke gjør det, umulig å forutse, men det er nå noen år til så får ikke ta sorgene på forskudd Hva hvis man ikke kommer i den nye sekken. Blir man da erklært frisk og så kommer NAV tar trygden din? Anonymous poster hash: 72bf5...aba 0 Siter
skrev Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Hva hvis man ikke kommer i den nye sekken. Blir man da erklært frisk og så kommer NAV tar trygden din? Anonymous poster hash: 72bf5...aba Gudene vet, hvordan gjorde de det sist gang diagnoser ble lagt til og fjernet ? Man finner vel alltids en ny sekk å putte folk i da så blir nok 'ornings uansett 0 Siter
BrukerErHeltAnonym Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Gudene vet, hvordan gjorde de det sist gang diagnoser ble lagt til og fjernet ? Man finner vel alltids en ny sekk å putte folk i da så blir nok 'ornings uansett Dette viser bare hvor tåpelig hele diagnosesystemet er. 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 29. november 2014 Forfatter Skrevet 29. november 2014 (endret) Jeg klarer meg ikke fullstendig selvstendig i egen leilighet uten bistand, og samtidig har jeg ikke asperger om noenår. Lurer på hva jeg egentlig har hatt hele livet. De feildiagnosiserte meg i barndommen med epilepsi og indantil autisme med utviklingshemning. Nå har jeg geni iq på enkelte områder. Endret 29. november 2014 av Blomsterfluen 0 Siter
skrev Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Dette viser bare hvor tåpelig hele diagnosesystemet er. diagnosene er tåpelige, og NAV er tåpelige. Enten så får du deg jobb eller så gjør du det ikke. Får du deg ikke jobb fortjener du fortsatt å leve, har vi bestemt, da får man ta konsekvensene av det, ikke torturere folk 0 Siter
BrukerErHeltAnonym Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 diagnosene er tåpelige, og NAV er tåpelige. Enten så får du deg jobb eller så gjør du det ikke. Får du deg ikke jobb fortjener du fortsatt å leve, har vi bestemt, da får man ta konsekvensene av det, ikke torturere folk Nei, da må man gå på sosialen og tigge penger hver måned og leve på eksistensminium. Har man derimot riktig diagnose er det ikke måte på hvor mye hjelp og støtte man får, særlig hvis man er ressurssterk, pågående og er flink til å buse og klage. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Autismediagnostikk er for spesialister. Diagnosen asperger har enkelt sagt blitt brukt om autister med normal intelligens. Når denne diagnosen forsvinner i DSM-5, skjer det intet annet enn at den faller inn i gruppen "Autisme-spektrumlidelse". For diagnose, behandling og pasientens situasjon betyr det absolutt ingen ting. 0 Siter
BrukerErHeltAnonym Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 For diagnose, behandling og pasientens situasjon betyr det absolutt ingen ting. Så hva er egentlig da poenget med omleggingen? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Så hva er egentlig da poenget med omleggingen? Det jeg har forstått er poenget: Det er i dag meget vanskelig å sette en klar grense mellom en dårlig/lavfungerende asperger og en høyfungerende autist. Når en deler opp slik det er i dag, tvinges en inn i en dikotom/ enten/eller avgjørelse som det er tvilsomt grunnlag for. Ved å bruke autisme-spektrum-betegnelsen, får en frem at dette er nettopp et spektrum. Et kontinuum i alvorlighetsgrad. PS: Noen snakker også om bipolar-spektrumlidelse. 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 29. november 2014 Forfatter Skrevet 29. november 2014 Det jeg har forstått er poenget: Det er i dag meget vanskelig å sette en klar grense mellom en dårlig/lavfungerende asperger og en høyfungerende autist. Når en deler opp slik det er i dag, tvinges en inn i en dikotom/ enten/eller avgjørelse som det er tvilsomt grunnlag for. Ved å bruke autisme-spektrum-betegnelsen, får en frem at dette er nettopp et spektrum. Et kontinuum i alvorlighetsgrad. PS: Noen snakker også om bipolar-spektrumlidelse. De rundt meg mener jeg er høydfungerende asperger. Hva diagnose får jeg da når asperger forsvinner, når diagnosen blir asd for de med lavtfungerende aspergers? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 De rundt meg mener jeg er høydfungerende asperger. Hva diagnose får jeg da når asperger forsvinner, når diagnosen blir asd for de med lavtfungerende aspergers? Den blir asd for alle. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Så hva er egentlig da poenget med omleggingen? Hei! Min psykiater sier psykiaterne på nevrohabiliteringen ser frem til endringen, da de nå får for mange som tror de har Asperger, eller som har fått diagnosen hos en psykolog, og ifølge min psykiater har få av disse egentlig autisme. Hun mener uten tidlige dokumenterbare funn , fra barndom, ikke autisme. Så min psykiater mener man vil få en mer korrekt diagnostisering med endringen. 0 Siter
BrukerErHeltAnonym Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Hei! Min psykiater sier psykiaterne på nevrohabiliteringen ser frem til endringen, da de nå får for mange som tror de har Asperger, eller som har fått diagnosen hos en psykolog, og ifølge min psykiater har få av disse egentlig autisme. Hun mener uten tidlige dokumenterbare funn , fra barndom, ikke autisme. Så min psykiater mener man vil få en mer korrekt diagnostisering med endringen. Og hva mener hun de som ikke lenger får diagnosen skal diagnostiseres med i steden? Eller mener hun de plutselig ikke lenger har problemer og er helt "friske"? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Og hva mener hun de som ikke lenger får diagnosen skal diagnostiseres med i steden? Eller mener hun de plutselig ikke lenger har problemer og er helt "friske"? Hun mener nok at de har andre diagnoser. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.