Gå til innhold

NHD hva blir aspergers når asperger ikke er mer?

Anbefalte innlegg

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Hun mener nok at de har andre diagnoser.

Lurer veldig på dette. Først ble jeg diagnostisert med Schzoid, så ble det ersattet med Asperger. Hva ender jeg opp med da hvis begge diagnosene forsvinner? Har store problemer, og er langt fra "frisk". Blir stressa av dette. Redd dette skaper problemer med NAV.

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Blomsterfluen

34

• BrukerErHeltAnonym

12

• FGT

11

• Madelenemie

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, da må man gå på sosialen og tigge penger hver måned og leve på eksistensminium. Har man derimot riktig diagnose er det ikke måte på hvor mye hjelp og støtte man får, særlig hvis man er ressurssterk, pågående og er flink til å buse og klage.

Sosialen er definitivt ikke et sted for folk som ikke er ressurssterke heller. Du blir fort brudt ned de du snakker med vil gjøre alt for å bli kvitt deg /sende deg på AAP slik at de slipper regningen. De bryter folk ned til de ser seg nødt til å søke AAP fordi de ikke orker mer. Jeg må si jeg forstår "trygdesvindlere" godt. Det er ikke jobber, og når du ike får deg jobb blir du torturert. At noen tilslutt tipper over og "overdriver" litt for å få seg vekk fra helvete er ganske forståelig synes jeg.

Synes det burde vært 2 nivå. 1 som alle folk uten jobb får også nivå 2 som alle uten jobb får dersom de har vært uten jobb i lang tid uten syn til bedring. De på nivå 1 bør ikke tortureres det blir ikke flere ledige jobber for det... og de bør ha et pengenivå til å leve på. Nivå to kan som idag få litt mer luksus. og ALLE skal ha krav på å få delta i tiltak for å øke sjangsene sine til å få jobb. Slik at de selv kan få velge ut hva tiltak de tror kan hjelpe dem ikke bare bli tvunget på tiltak som kun er ment som tortur for å få dem over på noen andres regning

250'000 arbeidsledige, 13'000 ledige jobber. Og ting kommer ikke til å bli noe bedre med det første. Diagnoser eller ei

Skrevet

Lurer veldig på dette. Først ble jeg diagnostisert med Schzoid, så ble det ersattet med Asperger. Hva ender jeg opp med da hvis begge diagnosene forsvinner? Har store problemer, og er langt fra "frisk". Blir stressa av dette. Redd dette skaper problemer med NAV.

Du er vel på permanent trygd innen den tid vel? Eller ser du tegn til bedring med tanke på yrkesdeltagelse ?

Skrevet

Ikke tenk formye på det. Uansett så order det seg sikkert. Tviler på at de slutter gi hjelp til folk fordi diagnosen dems blir borte fra diagnosegreia

BrukerErHeltAnonym
Skrevet (endret)

Du er vel på permanent trygd innen den tid vel? 

Gudene vet. Aner ikke hva de driver med hos NAV, får ingen tilbakemeldinger eller oppfølging.

Eller ser du tegn til bedring med tanke på yrkesdeltagelse ?

Jeg ser ingen tegn til bedring med tanke på yrkesdeltagelse så lenge jeg ikke får behandling (bortsett fra SRRI som har minimal virkning)...

Endret av BrukerErHeltAnonym
BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Sosialen er definitivt ikke et sted for folk som ikke er ressurssterke heller. Du blir fort brudt ned de du snakker med vil gjøre alt for å bli kvitt deg /sende deg på AAP slik at de slipper regningen. De bryter folk ned til de ser seg nødt til å søke AAP fordi de ikke orker mer. Jeg må si jeg forstår "trygdesvindlere" godt. Det er ikke jobber, og når du ike får deg jobb blir du torturert. At noen tilslutt tipper over og "overdriver" litt for å få seg vekk fra helvete er ganske forståelig synes jeg.

Blir du torturert av NAV? 

Det er som en psykolog skrev i Dagbladet nylig, slik NAV holder på gjør de folk sykere. Mulig det er en bevisst praksis å trykke folk så mye ned å søla at de ikke orker mer slik at de får dem ut av statistikkene.

Synes det burde vært 2 nivå. 1 som alle folk uten jobb får også nivå 2 som alle uten jobb får dersom de har vært uten jobb i lang tid uten syn til bedring. De på nivå 1 bør ikke tortureres det blir ikke flere ledige jobber for det... og de bør ha et pengenivå til å leve på. Nivå to kan som idag få litt mer luksus. og ALLE skal ha krav på å få delta i tiltak for å øke sjangsene sine til å få jobb. Slik at de selv kan få velge ut hva tiltak de tror kan hjelpe dem ikke bare bli tvunget på tiltak som kun er ment som tortur for å få dem over på noen andres regning

250'000 arbeidsledige, 13'000 ledige jobber. Og ting kommer ikke til å bli noe bedre med det første. Diagnoser eller ei

Det kommer bare til å bli verre med den stadig økende arbeidsinnvandringen.

Skrevet

Blir du torturert av NAV? 

Det er som en psykolog skrev i Dagbladet nylig, slik NAV holder på gjør de folk sykere. Mulig det er en bevisst praksis å trykke folk så mye ned å søla at de ikke orker mer slik at de får dem ut av statistikkene.

Det kommer bare til å bli verre med den stadig økende arbeidsinnvandringen.

Nei NAV skjønte at de ikke kommer noen vei med meg sånn sett men de prøvde  :ph34r:  Men blir nok påkrevd å søke AAP snart uansett da (oppfyller jo kravene for det) så da går de jo bare en vei etter det

Men men

Stay trygda folkens

Gjest Gargamel
Skrevet

Det regnestykket med 13 000 jobber og 250 000 ledige mener jeg sier veldig lite. Problemet er at ingen vil betale full lønn for halvt arbeid. Så lenge det er sånn vil det alltid være mange som ønsker seg jobb men ikke får det, selv om politikere snakker om at vi har underskudd på arbeidskraft. Det har jo også vært frem til nå, men ikke hvilken som helst arbeidskraft.

Jeg vet ikke hva som må til. Jeg har tro på tilrettelegging og at staten betaler deler av lønna på en eller annen måte. Jeg tror behovet for polske snekkere og svenske baristaer går ned når nordmenn får mindre penger til å pusse opp og drikke fancy kaffe. Blir spennende å se hvordan det går.

Oljebransjen er virkelig i deep shit nå.

Min arbeidsplass er ikke veldig oljeavhengig, men flere dyktige, unge folk har blitt sagt opp i høst.

Skrevet

å være tygded er ingenting å ønske seg. men noen ganger nødvendig. Jeg har ialfall ingen drøm om å forsette på nav, jeg vil klare meg selv. Men selvfølgelig mange er så dårlig at man ikke klarer jobbe. De skal ikke føle dårlig samvittighet

Skrevet

Jeg er 100 % uføretrygdet. Mister jeg uføretrygda hviss jeg mister asd diagnosen?

Skrevet

Og hva mener hun de som ikke lenger får diagnosen skal diagnostiseres med i steden? Eller mener hun de plutselig ikke lenger har problemer og er helt "friske"?

Hei!

Som nhd skriver, hun og psykiater kollegaer mener de fleste har andre dagnoser.

Og at de er mer tjent med rett dagnose, da det gir bedre grunnlag for riktig hjelp videre.

Siden flere psykiatere i spesialisthelsetjenesten mener dette, så bør man jo tenke de har et grunnlag å mene dette på.

Jeg har en venn som måtte til det private etter å ha vært til min psykiater, da hun mente bestemt hun hadde Asperger, min psykiater sa,

" nei du har ikke Asperger og det skal du være glad for". Jeg vet ikke hva vennen har, jeg liker henne, og hun trenger jo hjelp, men en annen hjelp enn meg.

Nå mener vennen at hun ikke har Asperger, men heller kanskje trekk, og ønsker diagnosen fjernet.

Vanligvis får man lite samtaleterapi ved autisme, da man mer trenger praktisk bistand i hverdagen.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg er 100 % uføretrygdet. Mister jeg uføretrygda hviss jeg mister asd diagnosen?

I følge svaret til nhd mister du ingen ting. Legen setter bare en ny merkelapp på deg.

Skrevet

Det tviler jeg på. Så lenge du forsatt har problemer med å bo alene og klare deg alene vil det forsette. En diagnose er bare et navn på problemer. Man kan godt ha mye problemer i hverdagen som går utover mye uten å ha en diagnose på hva det er.

Søsteren min jobber på tilpasset arbeidsplass. Hun er uforetryged, hun får lønnen fra nav men jobber hver dag fra 8-3. Så finnes muligheter også for de som er autister og utviklingshemmet

Skrevet

Hei!

Det gjør du ikke, du er jo så funksjonshemmet at du har personal på deg, og bor i omsorgsbolig.

Jeg er jo gift og utdannet og ønsker jobb, til og med jeg mister ikke uføretrygden.

For ca en mnd siden møtte jeg på NAV og meldte meg som arbeidssøker, de ringte meg, men sa de ville ha møte med meg om jeg mente jeg kunne klare vanlig arbeidsliv. Innen jeg ringte tilbake skjønte jeg at jeg kan ikke klare vanlig arbeidsliv, jeg trenger tilrettelegging:-( de sa jeg kunne ringe tilbake når situasjonen var mer klarert. Jeg må jobbe i en bedrift for mennesker med autisme da jeg tåler lite snakk og stress:-(

Skrevet

Hei!

Det gjør du ikke, du er jo så funksjonshemmet at du har personal på deg, og bor i omsorgsbolig.

Jeg er jo gift og utdannet og ønsker jobb, til og med jeg mister ikke uføretrygden.

For ca en mnd siden møtte jeg på NAV og meldte meg som arbeidssøker, de ringte meg, men sa de ville ha møte med meg om jeg mente jeg kunne klare vanlig arbeidsliv. Innen jeg ringte tilbake skjønte jeg at jeg kan ikke klare vanlig arbeidsliv, jeg trenger tilrettelegging:-( de sa jeg kunne ringe tilbake når situasjonen var mer klarert. Jeg må jobbe i en bedrift for mennesker med autisme da jeg tåler lite snakk og stress:-(

Ok. Jeg har lest en faktaside om aspergers og høytfungerende autisme i dag. Der sa de at asperger syndrom bare var en psykiatrisk tilstand mens autisme var noe annet enn bare psykiatrisk tillstand (eller noe sånt. Det var så mye jeg leste så husker ikke helt). Og så sa de at aspergere har dysfunksjon på høyre side av hjernen (jeg har dysfunsksjon på høyre hjernehalvdel), mens høytfungerende autister har dysfunksjon på venstre hjernehalvdel. Dette fikk meg til,å tenke.

Skrevet

Ok. Jeg har lest en faktaside om aspergers og høytfungerende autisme i dag. Der sa de at asperger syndrom bare var en psykiatrisk tilstand mens autisme var noe annet enn bare psykiatrisk tillstand (eller noe sånt. Det var så mye jeg leste så husker ikke helt). Og så sa de at aspergere har dysfunksjon på høyre side av hjernen (jeg har dysfunsksjon på høyre hjernehalvdel), mens høytfungerende autister har dysfunksjon på venstre hjernehalvdel. Dette fikk meg til,å tenke.

Har du hatt det vanskelig med sosialt, skole hele livet? Har de rundt deg, de voksne merket det var noe "galt" med deg da du var barn? Helt fra du gikk i barnehagen? Hvis de gjorde er det et tegn på at det er medfødt, hvis det har kommet i senere tid, er det nok ikke medfødt.

Skrevet (endret)

Har du hatt det vanskelig med sosialt, skole hele livet? Har de rundt deg, de voksne merket det var noe "galt" med deg da du var barn? Helt fra du gikk i barnehagen? Hvis de gjorde er det et tegn på at det er medfødt, hvis det har kommet i senere tid, er det nok ikke medfødt.

Mamma merket det var noe galt da jeg var i 3 års alderen. Jeg drev med å snurre på en middagskniv på gulvet sa mamma. å jeg har alltid hatt problemer med det sosiale når jeg var barn/tenåring. Nå går det greit i selskaper og jeg prater å ler, så lenge det ikke er småbarn der for de bråker ofte. Jeg har hele livet blitt ertet å mobbet på skolene.

Endret av Blomsterfluen
Skrevet

Hei!

Ok kan være en forskjell.

Kan du legge ut link er du snill?

Jeg er feks flink praktisk, i mange områder, får til mye, arbeider hardt, leste et sted at vi med høytfungerende autisme er flinkere praktisk, men vet ikke...? Jeg er flink teoretisk også, men er veldig visuell, feks husker jeg i mønster, systemer og bilder, også ord er bilder. Lest at det er mer vanlig ved autisme, men min psykiater sier det går så over i hverandre at vanskelig å skille, blir kunstig,

Min psykiater mener Asperger er autisme.

Men jeg syns selv jeg er merkelig opptatt av rekkefølger, systemer, ting som snurrer og blinker, og vet ikke så mange med Asperger som er det? Min psykiater sa hun kunne sette HFA på meg, men at NAV tror alle med HFA er psykisk utviklingshemmede sånn at bedre tjent med Asperger diagnose. 70-80% av de med HFA tror jeg er psykisk utviklingshemmede. Ca 20% fra gjennomsnittlig til høy IQ.

Skrevet

Hei!

Ok kan være en forskjell.

Kan du legge ut link er du snill?

Jeg er feks flink praktisk, i mange områder, får til mye, arbeider hardt, leste et sted at vi med høytfungerende autisme er flinkere praktisk, men vet ikke...? Jeg er flink teoretisk også, men er veldig visuell, feks husker jeg i mønster, systemer og bilder, også ord er bilder. Lest at det er mer vanlig ved autisme, men min psykiater sier det går så over i hverandre at vanskelig å skille, blir kunstig,

Min psykiater mener Asperger er autisme.

Men jeg syns selv jeg er merkelig opptatt av rekkefølger, systemer, ting som snurrer og blinker, og vet ikke så mange med Asperger som er det? Min psykiater sa hun kunne sette HFA på meg, men at NAV tror alle med HFA er psykisk utviklingshemmede sånn at bedre tjent med Asperger diagnose. 70-80% av de med HFA tror jeg er psykisk utviklingshemmede. Ca 20% fra gjennomsnittlig til høy IQ.

Det er kunn nedlastningsdokument og det får jeg ikke til å lage link av.

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Det regnestykket med 13 000 jobber og 250 000 ledige mener jeg sier veldig lite. Problemet er at ingen vil betale full lønn for halvt arbeid. Så lenge det er sånn vil det alltid være mange som ønsker seg jobb men ikke får det, selv om politikere snakker om at vi har underskudd på arbeidskraft. Det har jo også vært frem til nå, men ikke hvilken som helst arbeidskraft.

Jeg vet ikke hva som må til. 

Det blir nok som i bl.a. usa. De som ikke klarer å yte 100% må klare seg på minimumslønn (70 kr timen eller no), og enten leve på eksistensminimum eller ha 2-3 jobber.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...