BrukerErHeltAnonym Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Men jeg syns selv jeg er merkelig opptatt av rekkefølger, systemer, ting som snurrer og blinker, og vet ikke så mange med Asperger som er det? Min psykiater sa hun kunne sette HFA på meg, men at NAV tror alle med HFA er psykisk utviklingshemmede sånn at bedre tjent med Asperger diagnose. 70-80% av de med HFA tror jeg er psykisk utviklingshemmede. Ca 20% fra gjennomsnittlig til høy IQ. Jeg trodde HFA og AS var det samme. 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 29. november 2014 Forfatter Skrevet 29. november 2014 Jeg trodde HFA og AS var det samme. Jeg leste at det er ikke helt det samme. De med hfa har utviklinghemning som oftest og ønsker som oftest ikke være sosial. Mens aspergere ønsker somregel å være litt mer sosial, stod det. I tillegg har jeg ikke snev av tourettes, som det stod at noen med asd kan ha. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Jeg leste at det er ikke helt det samme. De med hfa har utviklinghemning som oftest og ønsker som oftest ikke være sosial. Mens aspergere ønsker somregel å være litt mer sosial, stod det. I tillegg har jeg ikke snev av tourettes, som det stod at noen med asd kan ha. NHD har sagt at det "er i hvert fall så likt nå i 2014 at de er slått sammen i diagnosesystemet DSM-5". http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/400213-asperger-syndrom-as-og-h%C3%B8ytfungerende-autisme-hfa/#entry3558318 Anonymous poster hash: c20f2...90b 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 29. november 2014 Forfatter Skrevet 29. november 2014 (endret) Og jeg kan ikke få epilepsi heller, selv om så maaange med asd har epilepsi/epileptiske tendenser. Grunnen til at jeg vet dette er at jeg har døgnet uten å få anfall, og i tillegg har jeg dalt å slått meg så jeg fikk hjernerystelse, uten å verken miste bevisstheten eller å få anfall. Men min storebror fikk anfall i millitæret av dehydrering å han er ikke utviklingshemmt eller asperger og har lykkelig familie. Endret 29. november 2014 av Blomsterfluen 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 29. november 2014 Forfatter Skrevet 29. november 2014 NHD har sagt at det "er i hvert fall så likt nå i 2014 at de er slått sammen i diagnosesystemet DSM-5". http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/400213-asperger-syndrom-as-og-høytfungerende-autisme-hfa/#entry3558318 Anonymous poster hash: c20f2...90b Ok. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Blir spennende å se hvordan det går. Oljebransjen er virkelig i deep shit nå. Spennende å se hvor langt til helvete det går? Anonymous poster hash: c20f2...90b 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 29. november 2014 Forfatter Skrevet 29. november 2014 Har aspergere/autister en tendens til å få "lyn følelser" i hodet, som om de skulle ha sluttet på ssri, men ikke har gått på ssri i det heletatt? Det hadde jeg alltid som liten å tenåring da jeg ikke gikk på ssri medisin, og nå også selvom jeg går på ssri akkuratt nå. 0 Siter
BrukerErHeltAnonym Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Har aspergere/autister en tendens til å få "lyn følelser" i hodet, som om de skulle ha sluttet på ssri, men ikke har gått på ssri i det heletatt? Det hadde jeg alltid som liten å tenåring da jeg ikke gikk på ssri medisin, og nå også selvom jeg går på ssri akkuratt nå. Nei. 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 29. november 2014 Forfatter Skrevet 29. november 2014 Hva kan disse forferdelig ubehagelige lynfølelsene være? Når de kommer så lager det suselyd. 0 Siter
BrukerErHeltAnonym Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Hva kan disse forferdelig ubehagelige lynfølelsene være? Når de kommer så lager det suselyd. Sorry, aner ikke. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Jeg trodde HFA og AS var det samme. Hei! Tror ingen vet sikkert, Men psykiatere ser det som likt og vanskelig å skille hos voksne, dessuten mener man at Aspergere har mindre avvik i språk som barn enn hos de med HFA. Jeg er ikke sikker...tror ingen er helt sikre, man antar mye. Så jeg skjønner at grunnlaget blir for svakt for å skille markant autismespekterforstyrrelser. Da greit med en betegnelse, og gradering av funksjonsnivå eller hvordan det blir. Men de som aldri har hatt utpregede vansker som barn med det sosiale , språk, kommunikasjon, som har gått på fest ,diskotek ,vært russ osv... Og fått vansker i tenåring og ungdomstid tror også jeg har noe annet enn autisme. Autisme kan man faktisk se hos babyer, men det krever kunnskap. 0 Siter
FGT Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Jeg leste nettopp artikkelen fra autismesiden "voksne med aspergers, for venner". Jeg kjente meg ikke igjen på noe av denne artikkelen. Jeg slutter ikke å komunisere når jeg får for mye inntrykk, og jeg blir he,ler ikke agresiv. Jeg hsr ikke vansker med øyenkontskt, og sliter ikke med hilsing. Jeg sliter ikke med noe av det som stod der, untatt lydene av barneskrik. Det du nevner der, trenger ikke å være forenlig med Asperger 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Det regnestykket med 13 000 jobber og 250 000 ledige mener jeg sier veldig lite. Problemet er at ingen vil betale full lønn for halvt arbeid. Så lenge det er sånn vil det alltid være mange som ønsker seg jobb men ikke får det, selv om politikere snakker om at vi har underskudd på arbeidskraft. Det har jo også vært frem til nå, men ikke hvilken som helst arbeidskraft. Jeg vet ikke hva som må til. Jeg har tro på tilrettelegging og at staten betaler deler av lønna på en eller annen måte. Men de bålblå gjøre det stikk motsatte. De skal stramme inn for spare penger slik at de kan gi skattelette til de rikeste, kommuene kutter i sosialhjelpen for å tvinge folk ut i jobber som ikke finnes fordi regjeringen ønsker mest mulig arbeidsinnvandring som fører til overskudd på ufaglært arbeidskraft som fører til press på lønnsnivået og gjør det stadig vanskelige for nordmenn som ikke fungerer 100% i jobb til å få jobb. Kan de ikke like godt skyte oss så er problemet løst en gang for alle? Jeg tror behovet for polske snekkere og svenske baristaer går ned når nordmenn får mindre penger til å pusse opp og drikke fancy kaffe. Problemet er bare at disse som har jobbet og oppholdt seg i Norge i mange år nå har rett til fulle ytelser fra NAV. Noe som igjen vil føre til ytterlige kutt for etniske nordmenn som står utenfor arbeidslivet. Faen ta disse landssvikerne av noen politikere, i lomma på EU og storkapitalen hele gjengen. Anonymous poster hash: eb7a2...3e8 0 Siter
skrev Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Men de bålblå gjøre det stikk motsatte. De skal stramme inn for spare penger slik at de kan gi skattelette til de rikeste, kommuene kutter i sosialhjelpen for å tvinge folk ut i jobber som ikke finnes fordi regjeringen ønsker mest mulig arbeidsinnvandring som fører til overskudd på ufaglært arbeidskraft som fører til press på lønnsnivået og gjør det stadig vanskelige for nordmenn som ikke fungerer 100% i jobb til å få jobb. Kan de ikke like godt skyte oss så er problemet løst en gang for alle? Problemet er bare at disse som har jobbet og oppholdt seg i Norge i mange år nå har rett til fulle ytelser fra NAV. Noe som igjen vil føre til ytterlige kutt for etniske nordmenn som står utenfor arbeidslivet. Faen ta disse landssvikerne av noen politikere, i lomma på EU og storkapitalen hele gjengen. Anonymous poster hash: eb7a2...3e8 100% enig. Altså i alt bortsett fra å skyte oss da 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 29. november 2014 Forfatter Skrevet 29. november 2014 Det du nevner der, trenger ikke å være forenlig med Asperger Mener du det jeg sier om barneskrik? 0 Siter
FGT Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Jeg trodde HFA og AS var det samme. Ikke helt, for da kunne en bare kalle det HFA. Det har noe med funksjonsnivået som voksen, og ikke forsinket språkutvikling som barn. 0 Siter
FGT Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Hva kan disse forferdelig ubehagelige lynfølelsene være? Når de kommer så lager det suselyd. Det finnes mye rart som kan røre seg hos en person om ikke alt skal legge skylden på asperger. 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 29. november 2014 Forfatter Skrevet 29. november 2014 Det finnes mye rart som kan røre seg hos en person om ikke alt skal legge skylden på asperger. Ok. Har alle sånne lyn i hodet? Er det helt normalt? 0 Siter
slabbedask Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Ok. Har alle sånne lyn i hodet? Er det helt normalt? Nei, det er ikke normalt. 0 Siter
FGT Skrevet 29. november 2014 Skrevet 29. november 2014 Mener du det jeg sier om barneskrik? Barneskrik, for det blir et krav, samtidig veldig stressende. AS mennesker er følsomme for stress. Men kanskje er noe bedre , hvis det er sitt eget barn. men jeg har aldri vært mor, bare Far og det kan være stressende nok med intens barnegråt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.