Gå til innhold

NHD- psykose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man få psykose uten å ha et personlighetsforstyrrelse? Er det vanlig å være redd for å dø under psykose?

Er det kun schizofrene som kan bli psykotiske? Jeg er nemlig redd jeg har vært i nærheten av psykose utløst av sterk redsel og grubling selv. Men klarte kanskje å "hente meg inn igjen" på et vis.

Skrevet

Kan man få psykose uten å ha et personlighetsforstyrrelse? Er det vanlig å være redd for å dø under psykose?

Er det kun schizofrene som kan bli psykotiske? Jeg er nemlig redd jeg har vært i nærheten av psykose utløst av sterk redsel og grubling selv. Men klarte kanskje å "hente meg inn igjen" på et vis.

Det var vanlig for meg å være redd for å dø under psykose, var livredd hele tiden nesten. Ikke har jeg personlighetsforstyrrelse heller, og ja folk uten schizofreni kan bli psykotiske. Noen blir det bare en gang har jeg hørt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja en kan få psykose uten å ha personlighetsforstyrrelse.

Dødsangst er ikke uvanlig i psykoser.

Nei, det er ikke bare personer med schizofreni som kan bli psykotiske. Det finnes mange andre former for psykose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...