Caylee Skrevet 30. november 2014 Skrevet 30. november 2014 Bare så det er sagt, det er IKKE angst!! Jeg satt å leste en bok nå nettopp, var skikkelig avslappet, var langt fra urolig plutselig kjenner jeg hjertet mitt utrolig godt. Det banket kjempe fort, som små slag i stor fart. Det var ikke noe jeg innbilte meg, jeg kjente slagene slå alt for rart og annerledes. Det varte i noen sekunder. Så gå det seg. Hva fader? Det er ikke første gang det har skjedd, har skjedd før men ikke så ille. Nå var det som jeg har opplevd før bare ganger to. Begyner å lure på om jeg har hjertefeil, eller kanskje bare hjertet mitt er utslitt i en alder av 20 siden jeg har hatt et ganske tøft liv?? 0 Siter
Høstløv Skrevet 30. november 2014 Skrevet 30. november 2014 Bare så det er sagt, det er IKKE angst!! Jeg satt å leste en bok nå nettopp, var skikkelig avslappet, var langt fra urolig plutselig kjenner jeg hjertet mitt utrolig godt. Det banket kjempe fort, som små slag i stor fart. Det var ikke noe jeg innbilte meg, jeg kjente slagene slå alt for rart og annerledes. Det varte i noen sekunder. Så gå det seg. Hva fader? Det er ikke første gang det har skjedd, har skjedd før men ikke så ille. Nå var det som jeg har opplevd før bare ganger to. Begyner å lure på om jeg har hjertefeil, eller kanskje bare hjertet mitt er utslitt i en alder av 20 siden jeg har hatt et ganske tøft liv?? Du trenger ikke ha noe galt med hjertet for om det slår litt fort av og til. Nedenstående er sakset fra: http://www.klikk.no/helse/doktoronline/article830966.ece "Det er mange som opplever å ha raske hjerteslag innimellom helt normale intervaller. Dette forekommer også blant friske unge mennesker, og behøver ikke indikere noen form for hjerteforstyrrelse." 0 Siter
Caylee Skrevet 30. november 2014 Forfatter Skrevet 30. november 2014 Du trenger ikke ha noe galt med hjertet for om det slår litt fort av og til. Nedenstående er sakset fra: http://www.klikk.no/helse/doktoronline/article830966.ece "Det er mange som opplever å ha raske hjerteslag innimellom helt normale intervaller. Dette forekommer også blant friske unge mennesker, og behøver ikke indikere noen form for hjerteforstyrrelse." Tusen takk! Det beroliget meg litt. Jeg har et ekstra slag på hjertet til normalt, skjekket det for 1-2 år siden hos hjertespesialist men de sa det var urfarlig kan de ha tatt feil? eller mest sannsynlig ikke? En annen rar ting er at jeg ofte våkner om natten uten å få puste. Jeg må reise meg opp og hive meg etter pusten i noen sekunder for å klare puste bra igjen..Og det kan umulig være angst for noen ganger har jeg faktisk sovet en stund før det skjer. 0 Siter
slabbedask Skrevet 30. november 2014 Skrevet 30. november 2014 Bare så det er sagt, det er IKKE angst!! Jeg satt å leste en bok nå nettopp, var skikkelig avslappet, var langt fra urolig plutselig kjenner jeg hjertet mitt utrolig godt. Det banket kjempe fort, som små slag i stor fart. Det var ikke noe jeg innbilte meg, jeg kjente slagene slå alt for rart og annerledes. Det varte i noen sekunder. Så gå det seg. Hva fader? Det er ikke første gang det har skjedd, har skjedd før men ikke så ille. Nå var det som jeg har opplevd før bare ganger to. Begyner å lure på om jeg har hjertefeil, eller kanskje bare hjertet mitt er utslitt i en alder av 20 siden jeg har hatt et ganske tøft liv?? Det opplever jeg også av og til. Satser på at det er ufarlig. 0 Siter
Caylee Skrevet 30. november 2014 Forfatter Skrevet 30. november 2014 Det opplever jeg også av og til. Satser på at det er ufarlig. Dumt du opplever det, er ganske ubehagelig. Ja, skjønner den. noen ganger er det best å tenke det beste, for egen del. Selvom det alltid er noen som det skjer skjer med som faktisk er noe farlig. 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 30. november 2014 Skrevet 30. november 2014 Bare så det er sagt, det er IKKE angst!! Jeg satt å leste en bok nå nettopp, var skikkelig avslappet, var langt fra urolig plutselig kjenner jeg hjertet mitt utrolig godt. Det banket kjempe fort, som små slag i stor fart. Det var ikke noe jeg innbilte meg, jeg kjente slagene slå alt for rart og annerledes. Det varte i noen sekunder. Så gå det seg. Hva fader? Det er ikke første gang det har skjedd, har skjedd før men ikke så ille. Nå var det som jeg har opplevd før bare ganger to. Begyner å lure på om jeg har hjertefeil, eller kanskje bare hjertet mitt er utslitt i en alder av 20 siden jeg har hatt et ganske tøft liv?? Jeg opplevde akkurat det samme i en ganske lang periode for noen år siden. Burde sikkert gått til legen men gjorde ikke det. Jeg tror det er psykisk. Det kunne skje enten jeg slappet helt av eller var aktiv. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 Skrevet 30. november 2014 Om det varte noen sekunder er det sikkert ekstraslag i serie. Hos hjertefriske er dette helt ufarlig. Anonymous poster hash: 1dade...60b 0 Siter
ISW Skrevet 30. november 2014 Skrevet 30. november 2014 Det heter et kort løp av supraventrikulær takykardi og er helt ufarlig. Hvis det varer lenge (minutter) så kan fastlegen lære deg teknikker for å avbryte anfallet. 0 Siter
ISW Skrevet 1. desember 2014 Skrevet 1. desember 2014 Her er svaret jeg fikk fra NHD på dette i 2011, forresten: "Alle kan ha supraventr tachycardi i perioder. Det er plagsom/irriterende, men ikke farlig." Det er forresten ganske vanlig at sånne ting, eller ekstraslag, skjer når man er rolig i en stresset periode. Gjerne på kvelden før man skal sove. Når man er stresset og pulsen er litt høy, så holder ofte ekstraslagene seg unna. 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 1. desember 2014 Skrevet 1. desember 2014 Jeg har hatt dette siden jeg var i tenårene (nå 33). Det er veldig vanlig. Noen kan ha det uten å merke det, mens andre har mye ubehag med det. 0 Siter
Høstløv Skrevet 1. desember 2014 Skrevet 1. desember 2014 Det heter et kort løp av supraventrikulær takykardi og er helt ufarlig. Hvis det varer lenge (minutter) så kan fastlegen lære deg teknikker for å avbryte anfallet. Det finnes mange forskjellige former for arytmier, du kan ikke stille en slik diagnose bare på slike vage utsagn som TS kommer med. 0 Siter
ISW Skrevet 1. desember 2014 Skrevet 1. desember 2014 Det finnes mange forskjellige former for arytmier, du kan ikke stille en slik diagnose bare på slike vage utsagn som TS kommer med. Ja, ventrikkeltakykardi er svært vanlig blant unge hjertefriske, og oppleves kun som hjertebank. Sarkasme til alvor: Hva annet kan gi slike symptomer foruten noen ekstraslag i serie som jeg beskrev? 0 Siter
Høstløv Skrevet 1. desember 2014 Skrevet 1. desember 2014 Ja, ventrikkeltakykardi er svært vanlig blant unge hjertefriske, og oppleves kun som hjertebank. Sarkasme til alvor: Hva annet kan gi slike symptomer foruten noen ekstraslag i serie som jeg beskrev? Google litt og da vil du finne svar på spørsmålet ditt. TS kan f.eks. ha være atrieflimmer. Supraventrikrikulær tarkykardi gir et helt spesielt spesielt utslag på EKG tatt under anfall. 0 Siter
ISW Skrevet 1. desember 2014 Skrevet 1. desember 2014 Google litt og da vil du finne svar på spørsmålet ditt. TS kan f.eks. ha være atrieflimmer. Supraventrikrikulær tarkykardi gir et helt spesielt spesielt utslag på EKG tatt under anfall. Atrieflimmer gir jo en uregelmessig puls. Det varer for øvrig veldig sjeldent bare noen få sekunder. For de fleste er dette en nærmest kronisk rytmeforstyrrelse. Atrieflimmer skal for øvrig ha en årsak (som regel). Eksempelvis forstørret venstre forkammer som følge av langvarig høyt blodtrykk. Atrieflimmer er ekstremt sjeldent ved alder under 50 år (unntaket er de som har drevet ekstrem utholdenhetsidrett som har forstørret venstre forkammer). Jeg presenterte akkurat samme symptomer som dette for hjertespesialist. Han sa at dette var en supraventrikulær takykardi, hvis man i det hele tatt kunne bruke det ordet, og ikke bare "en serie med ekstraslag" (teknisk sett regnes 3 eller flere ekstraslag i serie som takykardi). Det er igrunn ikke noe annet det kan være. Ventrikulære arytmier gir symptomer, og forekommer veldig sjeldent i unge og friske hjerter. De ventrikulære arytmiene som forekommer i strukturelt friske hjerter (f.eks Torsades de pointes) gir ekstreme symptomer (besvimelse, etc.) Jeg er generelt enig med deg i at legen bør stille diagnoser. Men noe så uskyldig som bare noen raske hjerteslag etter hverandre trenger man ikke engang gå til lege med. Verre er det selvsagt hvis det er langvarig eller gir symptomer (brystsmerter, besvimelse, tungpust, osv.). Da må man oppsøke lege snarlig. 0 Siter
Høstløv Skrevet 1. desember 2014 Skrevet 1. desember 2014 Atrieflimmer gir jo en uregelmessig puls. Det varer for øvrig veldig sjeldent bare noen få sekunder. For de fleste er dette en nærmest kronisk rytmeforstyrrelse. Atrieflimmer skal for øvrig ha en årsak (som regel). Eksempelvis forstørret venstre forkammer som følge av langvarig høyt blodtrykk. Atrieflimmer er ekstremt sjeldent ved alder under 50 år (unntaket er de som har drevet ekstrem utholdenhetsidrett som har forstørret venstre forkammer). Jeg presenterte akkurat samme symptomer som dette for hjertespesialist. Han sa at dette var en supraventrikulær takykardi, hvis man i det hele tatt kunne bruke det ordet, og ikke bare "en serie med ekstraslag" (teknisk sett regnes 3 eller flere ekstraslag i serie som takykardi). Det er igrunn ikke noe annet det kan være. Ventrikulære arytmier gir symptomer, og forekommer veldig sjeldent i unge og friske hjerter. De ventrikulære arytmiene som forekommer i strukturelt friske hjerter (f.eks Torsades de pointes) gir ekstreme symptomer (besvimelse, etc.) Jeg er generelt enig med deg i at legen bør stille diagnoser. Men noe så uskyldig som bare noen raske hjerteslag etter hverandre trenger man ikke engang gå til lege med. Verre er det selvsagt hvis det er langvarig eller gir symptomer (brystsmerter, besvimelse, tungpust, osv.). Da må man oppsøke lege snarlig. Supraventrikulær takykardi er ikke ufarlig, du ufarliggjør dette i beskrivelsen din. Atrieflimmer kan opptre også hos friske unge mennesker, men ikke i alvorlig grad. Atrieflimmer er ikke en kronisk lidelse, dette kommer i anfall av varierende lengde og intensitet. Det eneste som kan avgjøre hva dette er som forårsaker rask hjerterytme hos TS, er et EKG tatt under anfall, men dette er vanskelig å få til når anfallene varer såpass kort tid. 0 Siter
ISW Skrevet 1. desember 2014 Skrevet 1. desember 2014 Supraventrikulær takykardi er ikke ufarlig, du ufarliggjør dette i beskrivelsen din. Atrieflimmer kan opptre også hos friske unge mennesker, men ikke i alvorlig grad. Atrieflimmer er ikke en kronisk lidelse, dette kommer i anfall av varierende lengde og intensitet. Det eneste som kan avgjøre hva dette er som forårsaker rask hjerterytme hos TS, er et EKG tatt under anfall, men dette er vanskelig å få til når anfallene varer såpass kort tid. Kan du gi meg en link som beskriver at supraventrikulær takykardi er farlig i friske hjerter? 0 Siter
Høstløv Skrevet 1. desember 2014 Skrevet 1. desember 2014 Kan du gi meg en link som beskriver at supraventrikulær takykardi er farlig i friske hjerter? https://sml.snl.no/takykardi "Uregelmessig hjertevirksomhet ved takykardi kan være tegn på hjertesykdom." https://sml.snl.no/hjertesykdom "Tilbøyeligheten til anfall kan være spesielt stor og plagsom hos individer med medfødt ekstra impulsledningsvei fra forkamre til hjertekamre (f.eks. Kents bunt). Slike pasienter kan diagnostiseres ved elektrofysiologisk undersøkelse og eventuelt helbredes ved såkalt ablasjon. For øvrig kan tilbøyeligheten til slike anfall behandles medikamentelt." Ved denne lidelsen vil hjertet få for lite oksygen, idet hjertet bare står og "maser" uten å pumpe blodet til lungene. 0 Siter
ISW Skrevet 1. desember 2014 Skrevet 1. desember 2014 https://sml.snl.no/takykardi "Uregelmessig hjertevirksomhet ved takykardi kan være tegn på hjertesykdom." https://sml.snl.no/hjertesykdom "Tilbøyeligheten til anfall kan være spesielt stor og plagsom hos individer med medfødt ekstra impulsledningsvei fra forkamre til hjertekamre (f.eks. Kents bunt). Slike pasienter kan diagnostiseres ved elektrofysiologisk undersøkelse og eventuelt helbredes ved såkalt ablasjon. For øvrig kan tilbøyeligheten til slike anfall behandles medikamentelt." Ved denne lidelsen vil hjertet få for lite oksygen, idet hjertet bare står og "maser" uten å pumpe blodet til lungene. Jeg mente en artikkel som sier at SVT spesifikt er farlig. Jeg vet at enkelte arytmier kan være farlige, men de er stort sett begrenset til de som har organisk hjertesykdom. 0 Siter
Høstløv Skrevet 1. desember 2014 Skrevet 1. desember 2014 (endret) .... Jeg vet at enkelte arytmier kan være farlige, men de er stort sett begrenset til de som har organisk hjertesykdom. Det var akkurat det, jeg påpekte i innlegget mitt. En trenger ikke nødvendigvis å ha en organisk hjertesykdom. Endret 1. desember 2014 av Høstløv 0 Siter
ISW Skrevet 1. desember 2014 Skrevet 1. desember 2014 Det var akkurat det, jeg påpekte i innlegget mitt. En trenger ikke nødvendigvis å ha en organisk hjertesykdom. En arytmi som ikke gir besvimelse eller varer i lang tid er ikke farlig. Greier hjertet å opprettholde et tilstrekkelig blodtrykk for å holde bevissthet, så klarer hjertet også å forsyne seg selv med blod. Ser ingen grunn til å fortsette denne "krangelen". Sikkert over halvparten av oss opplever korte løp av rask puls og/eller ekstraslag. Hjertet er ikke en metronom som alltid slår jevnt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.