Høstløv Skrevet 1. desember 2014 Skrevet 1. desember 2014 (endret) En arytmi som ikke gir besvimelse eller varer i lang tid er ikke farlig. Greier hjertet å opprettholde et tilstrekkelig blodtrykk for å holde bevissthet, så klarer hjertet også å forsyne seg selv med blod. ... Nei, her er vi ikke helt enige! Noen arytmier er farlige, du ufarliggjorde alle i innlegget ditt. Arytmier som varer noen få sekunder kan en bare overse, det blir først alvorlig når det foregår over en viss tidsperiode og en blir uvel, mister kontrollen over ekstremiteter og evt. besvimer. Endret 1. desember 2014 av Høstløv 0 Siter
Caylee Skrevet 1. desember 2014 Forfatter Skrevet 1. desember 2014 Hvor mye kvelning tåler hjertet når det går så langt at man får kvelningskramper? Kanskje jeg har fått hjerteproblemer pågrunnav det. Er som sagt lenge siden, men hjertet husker 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 Skrevet 3. desember 2014 Kan du gi meg en link som beskriver at supraventrikulær takykardi er farlig i friske hjerter? Er du lege, siden du uttaler deg så bastant? Kan du forklare meg forskjellen på ventrikulær tachycardi, og supraventrikulær? Og alle andre ledningsforstyrrelser? Hva med tilstander som gjør at supraventrikulær tachycardi kan være litt mer problematisk, f.eks. hvis man har IHD? Vet du om pasienten har det - uten å ha undersøkt henne? Vet pasienten det selv? Vil det være en ide med f.eks, tja, BT, og EKG? Anonymous poster hash: 8f0f5...0a3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 Skrevet 3. desember 2014 Tusen takk! Det beroliget meg litt. Jeg har et ekstra slag på hjertet til normalt, skjekket det for 1-2 år siden hos hjertespesialist men de sa det var urfarlig kan de ha tatt feil? eller mest sannsynlig ikke? En annen rar ting er at jeg ofte våkner om natten uten å få puste. Jeg må reise meg opp og hive meg etter pusten i noen sekunder for å klare puste bra igjen..Og det kan umulig være angst for noen ganger har jeg faktisk sovet en stund før det skjer. Søvnapné? Anonymous poster hash: 8f0f5...0a3 0 Siter
ISW Skrevet 4. desember 2014 Skrevet 4. desember 2014 (endret) Er du lege, siden du uttaler deg så bastant? Kan du forklare meg forskjellen på ventrikulær tachycardi, og supraventrikulær? Og alle andre ledningsforstyrrelser? Hva med tilstander som gjør at supraventrikulær tachycardi kan være litt mer problematisk, f.eks. hvis man har IHD? Vet du om pasienten har det - uten å ha undersøkt henne? Vet pasienten det selv? Vil det være en ide med f.eks, tja, BT, og EKG? Anonymous poster hash: 8f0f5...0a3 Jeg er ikke lege. Men jeg tør å påstå at jeg kan litt om hjertesykdommer og hjerterytmer. Det er nok ganske tvilsomt at en jente på 20 år har IHD. Hun har jo heller ikke klaget over brystsmerter og slikt. Og hun er jo undersøkt hos hjertespesialist. Supraventrikulær takykardi kommer fra områdene over ventriklene (hovedkamrene) og ledes som regel på normal måte ned til hjertekamrene slik at både for- og hjertekamre pumper på normal måte, bare raskt. Det fører til at sirkulasjonen ikke blir negativt påvirket i samme grad som ved ventrikulær takykardi, der impulsene kommer fra selve hovedkamrene, som gjør at disse trekker seg sammen på en uhensiktsmessig måte. Det skaper dårlig sirkulasjon. Endret 4. desember 2014 av issomethingwrong 0 Siter
Høstløv Skrevet 4. desember 2014 Skrevet 4. desember 2014 .............. Supraventrikulær takykardi kommer fra områdene over ventriklene (hovedkamrene) og ledes som regel på normal måte ned til hjertekamrene slik at både for- og hjertekamre pumper på normal måte, bare raskt. Det fører til at sirkulasjonen ikke blir negativt påvirket i samme grad som ved ventrikulær takykardi, der impulsene kommer fra selve hovedkamrene, som gjør at disse trekker seg sammen på en uhensiktsmessig måte. Det skaper dårlig sirkulasjon. Dette er feilinformasjon. Supraventrikulær takykardi kan være forårsaket av ekstra "ledningsveier" mellom forkammer og hjertekammer. Hjertet arbeider ikke på normal måte og blodet blir ikke pumpet til lungene for å få tilført oksygen. Dermed blir det for lite oksygen til hjertet og en kan miste kraften først i ekstremitetene og etterhvert i vitale organer. 0 Siter
ISW Skrevet 4. desember 2014 Skrevet 4. desember 2014 (endret) Dette er feilinformasjon. Supraventrikulær takykardi kan være forårsaket av ekstra "ledningsveier" mellom forkammer og hjertekammer. Hjertet arbeider ikke på normal måte og blodet blir ikke pumpet til lungene for å få tilført oksygen. Dermed blir det for lite oksygen til hjertet og en kan miste kraften først i ekstremitetene og etterhvert i vitale organer. Det er IKKE feilinformasjon. Det er riktig at man kan ha ekstra ledningsveier mellom for- og hjertekamre (Kents bunt, WPW-syndrom), men det er likevel en supraventrikulær takykardi som oppstår i forkamrene. Som regel ledes takykardien gjennom His bunt, og blir smalkomplekset på EKG. Voldsomt så kranglete du skulle være på dette her da Endret 4. desember 2014 av issomethingwrong 0 Siter
Høstløv Skrevet 4. desember 2014 Skrevet 4. desember 2014 (endret) Det er IKKE feilinformasjon. Det er riktig at man kan ha ekstra ledningsveier mellom for- og hjertekamre (Kents bunt, WPW-syndrom), men det er likevel en supraventrikulær takykardi som oppstår i forkamrene. Som regel ledes takykardien gjennom His bunt, og blir smalkomplekset på EKG. Voldsomt så kranglete du skulle være på dette her da Jeg er ikke kranglete, jeg liker å diskutere og påpeker faktafeil i dine fremstillinger! Dette er en hjertefeil som også kan oppstå hos unge mennesker. Men for at det skal være alvorlig må arytmien vedvare i mer enn noen sekunder. Takykardien forkommer ikke i forkamrene men i mellom forkammer og hjertekammer. Den eller de ekstra ledningsvei(er) gjør at impulsene til hjertekammeret bare går i ring og hjertekammeret ikke greier å pumpe blodet videre. Jeg har fått utført ablasjonsbehandling for denne ledningsforstyrrelse på Rikshospitalet, derfor vet jeg mer om dette enn de fleste. Slik jeg opplevde det og fikk fortalt av hjertespesialistene kunne dette ende med at hjertet stoppet. dessuten var dette svært hemmende for livsutfoldelsen. Jeg hadde mange forskjellige plager. Du utgir deg for å være ekspert på hjertesykdommer, og vet sannsynligvis en del, men mangler allikevel en god del kunnskap for å kunne være den eksperten som du utgir deg for å være Endret 4. desember 2014 av Høstløv 0 Siter
ISW Skrevet 4. desember 2014 Skrevet 4. desember 2014 Jeg er ikke kranglete, jeg liker å diskutere og påpeker faktafeil i dine fremstillinger! Dette er en hjertefeil som også kan oppstå hos unge mennesker. Men for at det skal være alvorlig må arytmien vedvare i mer enn noen sekunder. Takykardien forkommer ikke i forkamrene men i mellom forkammer og hjertekammer. Den eller de ekstra ledningsvei(er) gjør at impulsene til hjertekammeret bare går i ring og hjertekammeret ikke greier å pumpe blodet videre. Jeg har fått utført ablasjonsbehandling for denne ledningsforstyrrelse på Rikshospitalet, derfor vet jeg mer om dette enn de fleste. Slik jeg opplevde det og fikk fortalt av hjertespesialistene kunne dette ende med at hjertet stoppet. dessuten var dette svært hemmende for livsutfoldelsen. Jeg hadde mange forskjellige plager. Du utgir deg for å være ekspert på hjertesykdommer, og vet sannsynligvis en del, men mangler allikevel en god del kunnskap for å kunne være den eksperten som du utgir deg for å være Jeg har aldri utgitt meg for å være noen ekspert. Det er riktig at WPW (det var det du hadde?) kan være livstruende. Men det skyldes ikke den supraventrikulære takykardien i seg selv, men hvis den ekstra ledningsbunten kan lede veldig raskt (det er ulik elektrofysiologi i ulike bunter hos ulike personer) kan det være livsfarlig å få atrieflimmer (forkammerflimmer) fordi flimmeret vil overledes gjennom den ekstra ledningsbunten, slik at atrieflimmer blir nesten like farlig som ventrikkelflimmer (=hjertestans). Og siden atrieflimmer (heldigvis) er langt vanligere enn ventrikkelflimmer, så løper man iblant en ganske stor risiko med WPW. Så heldig du var som fikk ablasjonsbehandling. Det er ikke alle som er like heldige, noen må bare stå på medisiner på livstid. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.