Gå til innhold

Bestakk jeg nevøen min? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjorde en avtale med nevøen min om at han skulle få en overraskelse av meg hvis han pugget på teori til mopedlappen. Han hadde strøket 3 ganger og gitt litt opp.

Jeg sendte han diverse linker hvor han kunne betale litt for å øve seg på tester.

Han besto med 0 feil uka etter. Jeg ble selvfølgelig kjempestolt og glad på hans vegne og ga han noen hundrelapper.

Han er mitt eldste tantebarn og har en spesiell plass i mitt hjerte.

Foreldrene vet ikke noe om dette, så jeg begynte å tenke på om jeg kanskje oppfordret han til "jukse" seg til å bestå prøven uten å kunne noe som helst og at det da er farlig i trafikken ( katastrofetanker kommer igjen), OG at jeg da er et dårlig forbilde som for han?!?

Det kan jo selvfølgelig hende han hadde bestått uansett og bare trengte et lite push!

Jeg strøyk jo selv 2 ganger før jeg besto med null feil :)

Skrevet

Prøven er jo bestått, på grunn av hans faglige kompetanse. Det er jo ikke slik at du bestakk sensor, det hadde vært ille :)

Du har jo bare gitt han motivasjon til å gjøre en god jobb i læreprosessen. Ingenting galt med det :)

Skrevet

Prøven er jo bestått, på grunn av hans faglige kompetanse. Det er jo ikke slik at du bestakk sensor, det hadde vært ille :)

Du har jo bare gitt han motivasjon til å gjøre en god jobb i læreprosessen. Ingenting galt med det :)

Hehe:) Nei, så langt gikk jeg ikke!

Det føles godt å ha hjulpet litt med motivasjonen! Det er det jeg har savnet selv, og da er det godt å hjelpe han!

Skrevet

Det går vel ikke an å jukse på den prøven uansett?  Etter tre forsøk var det nok bare fint at noen klarte å motivere ham.

Jeg synes det går for langt når noen (foreldre) innfører "faste takster" for nødvendige ting som lekser og skoleprøver, typen X kr for hver femmer.  Men ellers synes jeg hensikten helliger middelet når det gjelder motivasjon av tenåringer ;)  

Skrevet

Synes det var flott d du gjorde ;)

Tusen takk!! :)

Skrevet

Det går vel ikke an å jukse på den prøven uansett?  Etter tre forsøk var det nok bare fint at noen klarte å motivere ham.

Jeg synes det går for langt når noen (foreldre) innfører "faste takster" for nødvendige ting som lekser og skoleprøver, typen X kr for hver femmer.  Men ellers synes jeg hensikten helliger middelet når det gjelder motivasjon av tenåringer ;)  

Enig med deg. Da blir det jo vanskelig å motivere seg uten å få en fortjeneste hvis man skal få penger for det.

Jeg tenker litt at jeg er jo bare tante, så da er det litt annerledes?:=

Skrevet

Fint gjort :-)

Takk:) Jeg har passet han siden han var omtrent nyfødt, så han er lit "min" og:) pluss søstrene hans da. Må ta vare på dem man har!

Skrevet

Takk:) Jeg har passet han siden han var omtrent nyfødt, så han er lit "min" og:) pluss søstrene hans da. Må ta vare på dem man har!

Sant det :-)

Skrevet

Enig med deg. Da blir det jo vanskelig å motivere seg uten å få en fortjeneste hvis man skal få penger for det.

Jeg tenker litt at jeg er jo bare tante, så da er det litt annerledes?:=

Det er stor forskjell på "faste" ting som man bare gjøre (gå på skolen / jobben, gjøre lekser osv.) og engangsprestasjoner som dette handlet om.  Dessuten koster det vel en del å gå opp til den prøven, så alle var sikkert glade for resultatet. 

Dessuten er jo som du skriver - tanter kan gjøre ting uten at det blir avkrevd tilsvarende belønning ved neste anledning.  Litt verre når foreldrene betaler poden for å forberede seg til tentamen - det kommer alltid nye ;)

Skrevet

Jr her i huset er skoleflink, og tok temmelig lett på teoriprøven første gangen han tok den. Han strøk så det sang (og det hadde han skikkelig godt av) men du verden det satt langt inne å prøve på nytt. Med unntak av det med hundrelappene gjorde vi nøyaktig det du har gjort her i huset, vi sendte linker til tester han kunne øve på og tok faktisk noen tester sammen med han også. Det har aldri slått meg at dette kan tenkes som juks, i mitt hode er dette bare oppfølging og målrettet pugging :)

Grattis med lappen til nevøen forresten :)

Skrevet

Jr her i huset er skoleflink, og tok temmelig lett på teoriprøven første gangen han tok den. Han strøk så det sang (og det hadde han skikkelig godt av) men du verden det satt langt inne å prøve på nytt. Med unntak av det med hundrelappene gjorde vi nøyaktig det du har gjort her i huset, vi sendte linker til tester han kunne øve på og tok faktisk noen tester sammen med han også. Det har aldri slått meg at dette kan tenkes som juks, i mitt hode er dette bare oppfølging og målrettet pugging :)

Grattis med lappen til nevøen forresten :)

Takk! Høres ut som nevøen min det, og forledrene synes også han hadde godt av det  så kanskje han skjønte at han måtte lese litt mer;) 

Er nok bare en litt "overbekymra tante jeg" som lett blir litt svak for han;) Men tror det var en skikkelig opptur for han! Det er bra:)

Skrevet (endret)

Takk! Høres ut som nevøen min det, og forledrene synes også han hadde godt av det  så kanskje han skjønte at han måtte lese litt mer;) 

Er nok bare en litt "overbekymra tante jeg" som lett blir litt svak for han;) Men tror det var en skikkelig opptur for han! Det er bra:)

Heildige er de med en tilstedeværende, snill og omsorgsfull tante :)

Endret av Kayia
Skrevet

Heildige er de med en tilstedeværende, snill og omsorgsfull tante :)

Tusen takk:) :)

Skrevet

Foreldrene vet ikke noe om dette, så jeg begynte å tenke på om jeg kanskje oppfordret han til "jukse" seg til å bestå prøven uten å kunne noe som helst og at det da er farlig i trafikken ( katastrofetanker kommer igjen)

Haha - det der kunne vært meg - jeg er helt håpløs med tanker om hva galt som kan skje (særlig hvis jeg kan være ansvarlig for det)!

Godt å se jeg ikke er helt alene ;)

Skrevet

Haha - det der kunne vært meg - jeg er helt håpløs med tanker om hva galt som kan skje (særlig hvis jeg kan være ansvarlig for det)!

Godt å se jeg ikke er helt alene ;)

Hahaha:) Godt en kan le av galskapen:)

Har jo fått så mange fine tilbakemeldinger her, så ta satser jeg på at det går bra! Så jo for meg at jeg hadde bestukket og lurt han med penger og egentlig var farlig i trafikken... :D

Skrevet

Nei, du hjalp han til å få motivasjon. Godt gjort :-)

Tusen takk for det, Caylee!

Skrevet

Det var både smart og fint av deg.

Og så ble jeg glad av å lese denne tråden :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...