Gå til innhold

Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er deprimert. Han ringer og sier han har mistet all kontroll, har brukt opp alle pengene sine på fest og dop (15 000 kr i helgen) og skjønner ikke hva han har å leve for. Han er selvfølgelig IKKE deprimert, ifølge ham selv.

Når han ringer meg (mor) og legger kortene på bordet, tenker jeg det er et rop om hjelp. Men hvordan kan man hjelpe en som ikke innser at han trenger det. Jeg er ingen psykolog - jeg er bare en mor med bipolar lidelse som ser at sønnen min sliter. Han prøvde en gang å ta livet sitt. Resultat: hadde klart det hvis ikke politiet fant ham. Frivillig innlagt 1 døgn - ut igjen neste dag.

Periodisk deprimert, men kommer seg alltid ovenpå av seg selv. Han vil ikke ha hjelp!! Hva gjør man med sånt?

Bare en mamma (anonym)

Anonymous poster hash: 4ef8f...847
  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caylee

18

• AnonymBruker

12

• stjernestøv

9

• ISW

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Han kan ikke hjelpes før han ønsker hjelp selv.

Skrevet

Sønnen min er deprimert. Han ringer og sier han har mistet all kontroll, har brukt opp alle pengene sine på fest og dop (15 000 kr i helgen) og skjønner ikke hva han har å leve for. Han er selvfølgelig IKKE deprimert, ifølge ham selv.

Når han ringer meg (mor) og legger kortene på bordet, tenker jeg det er et rop om hjelp. Men hvordan kan man hjelpe en som ikke innser at han trenger det. Jeg er ingen psykolog - jeg er bare en mor med bipolar lidelse som ser at sønnen min sliter. Han prøvde en gang å ta livet sitt. Resultat: hadde klart det hvis ikke politiet fant ham. Frivillig innlagt 1 døgn - ut igjen neste dag.

Periodisk deprimert, men kommer seg alltid ovenpå av seg selv. Han vil ikke ha hjelp!! Hva gjør man med sånt?

Bare en mamma (anonym)

Et svar jeg selv fikk av Frosken. Hun gir ofte bedre og grundigere svar. Du ringer akutteam. Det var ikke nødvendig i mitt tilfelle, men ser ut til at du bør gjøre det.

Anonymous poster hash: c9770...f49

Skrevet

Føler meg helt handlingslammet. Vet at sønnen min er på vei til jobb og skal kjøre langt. Lurer på om han er ruset - noe han benektet da jeg snakket med ham :(

Skrevet

Han kan ikke hjelpes før han ønsker hjelp selv.

merkelig menneskesyn

er som å si "Han får bare dø. vi bryr oss ikke. for hva så? han må da skjønne det selv hvis han skal overleve"

Skrevet

Føler meg helt handlingslammet. Vet at sønnen min er på vei til jobb og skal kjøre langt. Lurer på om han er ruset - noe han benektet da jeg snakket med ham :(

Jeg klarer ikke fatte at døgnpsykiatrisk skrev han ut etter en dag?? Sykt. Forteller litt om hvilket "bra" helsesystem vi har. De burde kommet i bunnen i hvorfor han sliter, altså finne og løse årsaken FØR han dro hjem. Har man brukket beinet er det lite vits i å bandasjere beinet om det ikke er satt på plass først. Psykiatere forstår tydeligvis ikke at psykisk må  behandles på veldig lik måte som fysisk

Jeg blir oppgitt og trist. Hvor mange liv skal gå tapt før de skjønner noenting?

Skrevet

Dette er bare synsing, men det er vel stor mulighet for at han kan være bipolar siden du selv er det. Tenker på at han svir av 15.000 på ei helg.Jeg ville gjort alt jeg kunne. Skrevet brev til fastlegen, kontaktet akkutteam, kontakte andre i nettverket som kan overtale han til å dra til legen. Det er ikke sikkert du som mor til en som er myndig kommer så langt, men jeg ville forsøkt det jeg kunne. Fordelen jeg hadde, var at min sønn ville ha hjelp og det var ikke like alvorlig. Min sønn synes også det var ok at jeg skrev mail til fastlegen.

MEN, det høres også ut til at han kan være en fare både for seg selv og andre og da kan han tvangsinnlegges.

Skrevet

Jeg klarer ikke fatte at døgnpsykiatrisk skrev han ut etter en dag?? Sykt. Forteller litt om hvilket "bra" helsesystem vi har. De burde kommet i bunnen i hvorfor han sliter, altså finne og løse årsaken FØR han dro hjem. Har man brukket beinet er det lite vits i å bandasjere beinet om det ikke er satt på plass først. Psykiatere forstår tydeligvis ikke at psykisk må  behandles på veldig lik måte som fysisk

Jeg blir oppgitt og trist. Hvor mange liv skal gå tapt før de skjønner noenting?

De gir faen.

Anonymous poster hash: 79918...841

Skrevet

De gir faen.

Ja, dessverre er det realiteten. Fler dør i selvmord enn i trafikken alikevel er det ingen som gidder gjøre noe. Tvert imot, de nedlegger tilbud istedenfor

Skrevet

Ja, dessverre er det realiteten. Fler dør i selvmord enn i trafikken alikevel er det ingen som gidder gjøre noe. Tvert imot, de nedlegger tilbud istedenfor

De sparer penger på at de psyke dør.

Skrevet (endret)

De sparer penger på at de psyke dør.

Sannheten er at psykiatere driter langt faen i sine pasienter. Det eneste som betyr noe er deres rykte og at de tjener penger. Når de en sjelden gang hindrer selvmord gjør de det "For å ikke ødelegge sitt rykte". Det er jeg levende bevis på. Overlegen sa engang "Hvis vår avdeling tar med oss en pasient på en bygning og pasienten hopper ut, hvordan tror du ryktet vårt blir da"? hahahahah tragisk

Endret av Caylee
Skrevet

Sannheten er at psykiatere driter langt faen i sine pasienter. Det eneste som betyr noe er deres rykte og at de tjener penger. Når de en sjelden gang hindrer selvmord gjør de det "For å ikke ødelegge sitt rykte". Det er jeg levende bevis på. Overlegen sa engang "Hvis vår avdeling tar med oss en pasient på en bygning og pasienten hopper ut, hvordan tror du ryktet vårt blir da"? hahahahah tragisk

Jeg mener du tar feil. Leger blir leger fordi de har interesse for å hjelpe syke mennesker. Vil man bare tjene penger blir man sivilingeniør eller siviløkonom.

Psykiatere er leger som ønsker å hjelpe pasientene sine.

Problemet er at hjelpen som tilbys ikke alltid oppleves som hjelp der og da. Men i det lange løp tror jeg at det hjelper.

Skrevet

Jeg mener du tar feil. Leger blir leger fordi de har interesse for å hjelpe syke mennesker. Vil man bare tjene penger blir man sivilingeniør eller siviløkonom.

Problemet er at hjelpen som tilbys ikke alltid oppleves som hjelp der og da. Men i det lange løp tror jeg at det hjelper.

Mange Psaykiatere velger jobben pågrunnav status, ikke medmenneskelighet. Men ikke alle. Finnes unntak.

Skrevet

Haha, du store - det var da virkelig årets generalisering! :D 

Skrevet

Du var ikke alene med å humre over den. :D

Skrevet

Bare en mamma (anonym)

Det er trist men sant det NHD skriver, han må ville det selv. Men syns de slapp han for lett da han forsøkte på selvmord, de burde prøvd å hjelpe. Dessverre fungerer ikke psykiatrien sånn....

Skrevet

Det finnes jævlige leger akkurat som det finnes jævlige lærere og sosionomer. Men jeg tror generelt at man blir helsepersonell fordi man ønsker å hjelpe.

Skrevet

Det finnes jævlige leger akkurat som det finnes jævlige lærere og sosionomer. Men jeg tror generelt at man blir helsepersonell fordi man ønsker å hjelpe.

Man blir psykolog fordi man vil hjelpe, og psykiater for status

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er det noe jeg forstår og har ment siden jeg begynte i psykiatrien, er det at det lønner seg å behandle psykiske lidelser på lik linje med fysiske.

Men også her må behandlingen skje med pasientens samtykke. Unntaket er dersom vilkårene for tvangsbehandling er oppfylt. Det er de høyst sannsynlig ikke her.

Og for å gjenta det for n-te gang: Fare for seg selv er ikke alene nok til behandling på tvang.

Skrevet (endret)

Er det noe jeg forstår og har ment siden jeg begynte i psykiatrien, er det at det lønner seg å behandle psykiske lidelser på lik linje med fysiske.

Men også her må behandlingen skje med pasientens samtykke. Unntaket er dersom vilkårene for tvangsbehandling er oppfylt. Det er de høyst sannsynlig ikke her.

Og for å gjenta det for n-te gang: Fare for seg selv er ikke alene nok til behandling på tvang.

Hvor har jeg nevnt ordet tvang?

Poenget var at om han som prøvde selvmord innerst inne ville være der lenger og finne ut av ting men ble kastet ut fordi han ikke opfylte kravet om tvang så er det idiotisk. Problemet med psykiatrien er at det ofte er slik at enten blir man tvangsinnlagt, men hvis man ikke havner på tvang men at man faktisk vil være innlagt for få bedre så får man ikke lov. Man får høre man får klare seg selv.

Hvor er logikken i det systemet? Mener du virkelig at det er slik i somatisk? At de som vil ha hjelp mot sin brukket bein får det ikke, men hvis man ikke vil ja da får man hjelp? Jeg trodde det var slik i somatisk at alle hadde rett på hjelp jeg. Spesielt hvis man er veldig dårlig og trenger hjelp.

Endret av Caylee

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...