Gå til innhold

Åpenhet om selvmord i dødsannonser blir vanligere

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mange dødsannonser etter selvmord står det formuleringer som «NN valgte å forlate oss i dag» eller andre henvisninger til at personen tok sitt eget liv.

I Leve – Landsforeningen for etterlatte ved selvmord - opplever de stadig en større åpenhet rundt selvmord.

- Det har skjedd noe de siste ti årene. Det er mer åpenhet i dødsannonsene og det blir gjerne sagt i begravelsen. Nå er det selvsagt ikke alle som ønsker det, men de fleste synes det kan gjøre sorgprosessen lettere ved å være åpen rundt dette, sier daglig leder Gry Lunde i Leve.

Hun synes det er bra at stadig flere utenlandske medier omtaler et dødsfall som selvmord og at flere etterlatte av kjente personer i ettertid snakker om selvmord i familien.

http://www.oblad.no/nyheter/apenhet-om-selvmord-i-dodsannonser-blir-vanligere-1.8672194

Er dette en bra ting, eller kan det føre til at selvmord "normaliseres"?

Anonymous poster hash: 0f416...7dd

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kaptein Kaos

16

• Caylee

14

• AnonymBruker

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

eller kan det føre til at selvmord "normaliseres"?

Det har jeg ingen tro på! Men må innrømme jeg har ikke så greie på det.

Jeg tror ikke selvmord kan forhindres med skam og tabu. Snarere tvert imot.

Skrevet

Det tviler jeg på, selvmord er en utvei de færreste tar. Åpenhet er viktig, samtidig så må det ikke romantiseres slik det dessverre gjør i enkelte miljøer på sosiale plattformer. 

Skrevet

Jeg er for åpenhet. Men når de skriver at han valgte å forlate oss, så reagerer jeg.

Valgte han å forlate de han var glad i, eller var smerten då stor at han ikke klarte mer?

Jeg tror sjelden et selmord er et bevisst valg på å forlate dem de er glad i. Det blir bare resultatet når de ikke orker mer.

Skrevet

Jeg er for åpenhet. Men når de skriver at han valgte å forlate oss, så reagerer jeg.

Valgte han å forlate de han var glad i, eller var smerten då stor at han ikke klarte mer?

Jeg tror sjelden et selmord er et bevisst valg på å forlate dem de er glad i. Det blir bare resultatet når de ikke orker mer.

Enig
Skrevet

Jeg liker best denne setning her "han syns livet ble for tungt å leve"

Skrevet

Jeg tror de mente "oss" som i "vi som er i live"... eller "menneskene", på en måte.

Men dette vet jeg ikke.

Skrevet (endret)

Jeg tror de mente "oss" som i "vi som er i live"... eller "menneskene", på en måte.Men dette vet jeg ikke.

Uansett tror jeg ikke det er et bevisst valg om å forlate mennesker, men å komme bort fra smerten. Formuleringen bør være en annen.

Jeg har selv selvmodstanker innimellom, og synes det er vondt å lese slikt. For meg ville det vært helt feil.

Endret av eller
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kjente en skikkelig hedersmann. En ressursperson gjennom hele sitt liv. På fritiden var han en av de store ildsjelene for orienteringssporten. Skjebnen ville dessverre at han i moden alder fikk to sykdommer med uutholdelige smerter.

Hans dødsannonse var så vakker og respektfull at jeg aldri vil glemme den.

Siden den er offentlig ved at den sto i mange aviser, tar jeg sjansen på å linke til den her.

RIP

http://www.adressa.no/folk/doedsannonser/?category=funeral&timeSpan=year&searchText=bolstad&submit=S%C3%B8k

Skrevet

Jeg kjente en skikkelig hedersmann. En ressursperson gjennom hele sitt liv. På fritiden var han en av de store ildsjelene for orienteringssporten. Skjebnen ville dessverre at han i moden alder fikk to sykdommer med uutholdelige smerter.

Hans dødsannonse var så vakker og respektfull at jeg aldri vil glemme den.

Siden den er offentlig ved at den sto i mange aviser, tar jeg sjansen på å linke til den her.

RIP

http://www.adressa.no/folk/doedsannonser/?category=funeral&timeSpan=year&searchText=bolstad&submit=S%C3%B8k

fy fader.. det var rørende :(

begynte nesten å gråte av setningen "valgte å stemple på siste post"

Kondlerer

Tok han selvmord? :/

IsabellaMaria
Skrevet

Jeg syns at de pårørende har all rett til å velge hva dem selv ønsker å skrive i en dødsannonse.

En del pårørende tar helt sikkert med "valgte å forlate oss" fordi da slipper de unna spekulasjoner og rykter, som kan gjøre det enda tøffere i en vond periode.

Skrevet

Uansett tror jeg ikke det er et bevisst valg om å forlate mennesker, men å komme bort fra smerten. Formuleringen bør være en annen.

Jeg har selv selvmodstanker innimellom, og synes det er vondt å lese slikt. For meg ville det vært helt feil.

Hva mener du med at det ikke er bevisst? Hvis man velger å rømme fra smerten er man jo bevisst?

Bevisstløshet, det kan man bli av psykose. Det betyr ikke nødvendigvis at man har besvimt eller noe slikt. Ved psykose menes det at man lever såpass i sin egen verden at man ikke er i stand til å forstå de mest elementære tingene rundt seg. F.eks. hvis man er helt overbevist om (og utelukker alle andre alternative måter å forstå ting på) at hvis man ikke tar livet sitt så vil menneskeheten rammes av Guds vrede - eller noe slikt.

Endel av de som tar livet sitt er kanskje i en lignende situasjon.

Men hvis man skriver avskjedsbrev hvor man f.eks. skriver at en har det for vondt til å leve, og/eller at alle vil få det bedre på den måten - da vil jeg si at det er en bevisst handling.

Hva så? Er det noe dårligere moralsk sett å ta livet sitt som en bevisst handling? Vel det er det som ved alle andre problemer innen etikk ikke noe fasitsvar på, men selv så klarer jeg ikke bebreide noen. Jeg mener ingen har plikt til å leve. Jeg mener det er ikke en "enkel utvei" - jeg klarer ikke for alt i verden og ta inn over meg ideen om at noen tar livet sitt fordi de "feiger ut". Det er ikke noe som helst feigt med å ta livet sitt. Mener jeg. Sier ikke at det er det motsatte av feighet heller - det jeg sier er at det ikke har noe med dette å gjøre. Men det kan selvsagt godt hende jeg hadde sett anderledes på det hadde jeg vært glad i noen og vedkommende tok livet sitt.

Skrevet

Vil bare påpeke at det ikke heter "ta" selvmord. Det er ikke godkjent språk. Dessuten så høres det ut som fjortiss-språk ala. "ta en siviltjeneste" for å slippe millitæret, "ta en macgyver" for å lage en kjapp mekk, osv. Syns ikke det høres så respektfullt ut. Ikke det at du ikke viser respekt altså, men jeg tror kanskje endel ikke liker at noen sier det på den måten.

"Begå selvmord".

"Ta sitt eget liv".

Skrevet

Vil bare påpeke at det ikke heter "ta" selvmord. Det er ikke godkjent språk. Dessuten så høres det ut som fjortiss-språk ala. "ta en siviltjeneste" for å slippe millitæret, "ta en macgyver" for å lage en kjapp mekk, osv. Syns ikke det høres så respektfullt ut. Ikke det at du ikke viser respekt altså, men jeg tror kanskje endel ikke liker at noen sier det på den måten.

"Begå selvmord".

"Ta sitt eget liv".

Det er veldig mye forskjellig folk er uenig om angående hvordan man skal si ting og utale ting. Jeg syns "Tok han selvmord" høres mye bedre ut enn de to andre alternativene. For eksempel å spørre "Tok han sitt eget liv"? høres mer grotesk ut.

Noen sier til folk som har mistet noen at "Ja, hun ville det selv" eller "Han var gammel" eller "det var bare kusinen din". Noen syns det er helt greit å si, andre ikke. Jeg syns det ikke er greit, men folk mener forskjellige ting. Sånn vil det nok alltid være.

Skrevet

Det er veldig mye forskjellig folk er uenig om angående hvordan man skal si ting og utale ting. Jeg syns "Tok han selvmord" høres mye bedre ut enn de to andre alternativene. For eksempel å spørre "Tok han sitt eget liv"? høres mer grotesk ut.

Noen sier til folk som har mistet noen at "Ja, hun ville det selv" eller "Han var gammel" eller "det var bare kusinen din". Noen syns det er helt greit å si, andre ikke. Jeg syns det ikke er greit, men folk mener forskjellige ting. Sånn vil det nok alltid være.

Helt uenig. Du får det til å høres ut som noe "hverdagslig". En hverdagslig hendelse som ikke fortjener mer enn "slang". Helt kurant at du oppfatter det anderledes, men hvis du vil forholde deg best mulig til flertallet bør du ikke bruke den slentrende formen. Men såklart, det er ditt valg.

Skrevet

Helt uenig. Du får det til å høres ut som noe "hverdagslig". En hverdagslig hendelse som ikke fortjener mer enn "slang". Helt kurant at du oppfatter det anderledes, men hvis du vil forholde deg best mulig til flertallet bør du ikke bruke den slentrende formen. Men såklart, det er ditt valg.

Tror du må ha oversett alt det fine jeg skrev i denne tråden.

Jeg skrev:

fy fader.. det var rørende :(

begynte nesten å gråte av setningen "valgte å stemple på siste post"

Kondlerer

At jeg fikk det til å virke som det var en vanlig hendelse som ikke fortjener mer enn slang er merkelig.

Skrevet

At jeg fikk det til å virke som det var en vanlig hendelse som ikke fortjener mer enn slang er merkelig.

Det har jeg ikke sagt, jeg sa noe om språket ditt, ikke resten av det du sa, og ikke deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

@Caylee: Jeg forsto deg udelt positivt :-) 

Synd at noen vil bruke akkurat denne tråden til norskopplæring.

Skrevet

@Caylee: Jeg forsto deg udelt positivt :-) 

Synd at noen vil bruke akkurat denne tråden til norskopplæring.

Det er ikke norskopplæring, det høres rett og slett respektløst ut når noen sier "ta selvmord". Hvis Caylee hadde snakket med foreldrene til ei som hadde tatt livet sitt, og sagt f.eks. "jeg er så utrolig trist over at [sett inn navn] tok selvmord", så hadde foreldrene blitt støtt.

Jeg ønsker å hjelpe folk som bryr seg om andre mennesker i stor grad til å ikke bli oppfattet som støtende mot de som er lengst nede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...