Gå til innhold

Åpenhet om selvmord i dødsannonser blir vanligere

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er veldig mye forskjellig folk er uenig om angående hvordan man skal si ting og utale ting. Jeg syns "Tok han selvmord" høres mye bedre ut enn de to andre alternativene. For eksempel å spørre "Tok han sitt eget liv"? høres mer grotesk ut.

Noen sier til folk som har mistet noen at "Ja, hun ville det selv" eller "Han var gammel" eller "det var bare kusinen din". Noen syns det er helt greit å si, andre ikke. Jeg syns det ikke er greit, men folk mener forskjellige ting. Sånn vil det nok alltid være.

I og med at jeg hadde en tvangshandling (som jeg øver meg vekk fra) at jeg valgte å holde pusten når jeg leser ordet "selvmord" så foretrekker jeg å bruke ordet "tok sitt eget liv" - som dere ser bruker jeg denne omskrivingen veldig mye på DOL.

Det var bare en digresjon. Jeg synes det du skrev til NHD var vakkert.

Endret av issomethingwrong
  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kaptein Kaos

16

• Caylee

14

• AnonymBruker

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det har jeg ikke sagt, jeg sa noe om språket ditt, ikke resten av det du sa, og ikke deg.

Kanskje jeg skriver litt "fjortis" innimellom, men det er ikke såå lenge siden jeg var det heller. Tegn som " :/ " osv bruker jeg fordi det får fram mer følelser. De fleste jeg har pratet med som et på min alder sier "tok selvmord" ikke begikk selvmord. Og det ordet "fyfader" burde jeg nok droppet. Tenkte igjennom om jeg skulle ta det med eller ikke, men tok det med fordi det ordet viser at det var sterk.

Skrevet

Kanskje jeg skriver litt "fjortis" innimellom, men det er ikke såå lenge siden jeg var det heller. Tegn som " :/ " osv bruker jeg fordi det får fram mer følelser. De fleste jeg har pratet med som et på min alder sier "tok selvmord" ikke begikk selvmord. Og det ordet "fyfader" burde jeg nok droppet. Tenkte igjennom om jeg skulle ta det med eller ikke, men tok det med fordi det ordet viser at det var sterk.

Vet at det ikke er sååå lenge siden du var fjortiss, men mitt tips er uansett å slutte å si "ta selvmord". Jeg syns det høres helt grusomt og respektløst ut og det er jeg sikker på at de fleste andre over 25 også syns.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

@KK: Du er kanskje ikke den som skal lære andre gode manerer.

Skrevet (endret)

edit: fjernet meme, var litt upassende post

Endret av skrev
Skrevet

@KK: Du er kanskje ikke den som skal lære andre gode manerer.

Jeg har gode manerer når det betyr noe, som når noen har begått selvmord. Altså det diametralt motsatte av visse andre, som er opptatt av gode manerer i "fine lag" men som er ufølsomme og hensynsløse ovenfor personer i krise.

Skrevet

Vet at det ikke er sååå lenge siden du var fjortiss, men mitt tips er uansett å slutte å si "ta selvmord". Jeg syns det høres helt grusomt og respektløst ut og det er jeg sikker på at de fleste andre over 25 også syns.

Jeg kommer ikke til å slutte å si det. Jeg burde kanskje slutte å si "fy fader" i en sånn situasjon, og ikke skrive formye fjortis smilies som " :/ " Men å si "Tok selvmord" ser jeg ikke problemet med i det hele tatt.

Skrevet

Jeg kommer ikke til å slutte å si det. Jeg burde kanskje slutte å si "fy fader" i en sånn situasjon, og ikke skrive formye fjortis smilies som " :/ " Men å si "Tok selvmord" ser jeg ikke problemet med i det hele tatt.

Åja. Jaja, can't say that I didn't try.

Skrevet

Det er ikke norskopplæring, det høres rett og slett respektløst ut når noen sier "ta selvmord". Hvis Caylee hadde snakket med foreldrene til ei som hadde tatt livet sitt, og sagt f.eks. "jeg er så utrolig trist over at [sett inn navn] tok selvmord", så hadde foreldrene blitt støtt.

Jeg ønsker å hjelpe folk som bryr seg om andre mennesker i stor grad til å ikke bli oppfattet som støtende mot de som er lengst nede.

Kan godt hende de hadde blitt støtt, folk syns forskjelllig ting. Men når jeg i tilegg sier at jeg kondolerer og at det er utrolig trist, så ser jeg ikke problemet.

Skrevet

I og med at jeg hadde en tvangshandling (som jeg øver meg vekk fra) at jeg valgte å holde pusten når jeg leser ordet "selvmord" så foretrekker jeg å bruke ordet "tok sitt eget liv" - som dere ser bruker jeg denne omskrivingen veldig mye på DOL.

Det var bare en digresjon. Jeg synes det du skrev til NHD var vakkert.

Jeg syns å skrive "Tok sitt eget liv" ikke er noe bedre enn å si "tok selvmord"

Skrevet

Støttes. Jeg er over 40, og synes ikke "tok selvmord" er ufint å si. Ovenfor pårørende ville man neppe brukt hverken dette eller lignende uttrykk, så ser ikke helt problemet i den sammenheng. 

Anonymous poster hash: 1500b...093

Skrevet

@Caylee: Jeg forsto deg udelt positivt :-) 

Synd at noen vil bruke akkurat denne tråden til norskopplæring.

Bra du skjønte hva jeg mente, prøvde bare være snill ^^

Skrevet

Åja. Jaja, can't say that I didn't try.

Er du sint på meg? Bare lurer. Du høres litt irritert ut..

Skrevet

Jeg syns å skrive "Tok sitt eget liv" ikke er noe bedre enn å si "tok selvmord"

Jeg synes for å være ærlig at det ikke spiller noen rolle. Ingen av delene er etter min mening mer eller mindre respektfullt/respektløst. Tok livet sitt, tok selvmord, begikk selvmord, tok sitt eget liv. Budskapet er det samme.

Skrevet

Kan godt hende de hadde blitt støtt, folk syns forskjelllig ting. Men når jeg i tilegg sier at jeg kondolerer og at det er utrolig trist, så ser jeg ikke problemet.

Blir ikke dette litt hummer og kanari?

1. kondolerer

2. vise at man er utrolig trist

3. si "ta selvmord"

Samlet sett er det godt mulig mange ikke blir støtt, ja, men tror neppe det er lurt å si det.

"Kondolerer" er en formell og distansert uttalelse som ikke henger helt sammen med å vise at man er utrolig trist. Når du i tillegg slenger på barnslige uttrykk blir det bare tullete.

Bare et tips. Men nå har du jo allerede sagt at du har gjort deg opp en mening, selv om du likevel kom med oppfølgningsinnlegg.

Skrevet

Støttes. Jeg er over 40, og synes ikke "tok selvmord" er ufint å si. Ovenfor pårørende ville man neppe brukt hverken dette eller lignende uttrykk, så ser ikke helt problemet i den sammenheng. 

Anonymous poster hash: 1500b...093

Takk for støtten. Tror det er flere på din alder som også sier "tok selvmord", sikkert ganske mange

Skrevet

Er du sint på meg? Bare lurer. Du høres litt irritert ut..

Overhodet ikke. Om jeg høres irritert ut kan det være pga. svaret fra Dahl.

Skrevet

Takk for støtten. Tror det er flere på din alder som også sier "tok selvmord", sikkert ganske mange

Du har misforstått om dette er noe du føler du trenger støtte mot.

Skrevet

Blir ikke dette litt hummer og kanari?

1. kondolerer

2. vise at man er utrolig trist

3. si "ta selvmord"

Samlet sett er det godt mulig mange ikke blir støtt, ja, men tror neppe det er lurt å si det.

"Kondolerer" er en formell og distansert uttalelse som ikke henger helt sammen med å vise at man er utrolig trist. Når du i tillegg slenger på barnslige uttrykk blir det bare tullete.

Bare et tips. Men nå har du jo allerede sagt at du har gjort deg opp en mening, selv om du likevel kom med oppfølgningsinnlegg.

Så alt jeg sa var tullete? Bare så det er sagt mente jeg alt i beste mening. Jeg er ikke en person som prøver å være frekk ved andres sorg og bortgang.

Skrevet

Overhodet ikke. Om jeg høres irritert ut kan det være pga. svaret fra Dahl.

Ok, bra. Vil ikke bli uvenn med noen her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...