Gå til innhold

Åpenhet om selvmord i dødsannonser blir vanligere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har misforstått om dette er noe du føler du trenger støtte mot.

anonymbruker sa i innlegget "Støttes". Derfor sa jeg takk for støtten fordi jeg vil være høflig.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kaptein Kaos

16

• Caylee

14

• AnonymBruker

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Så alt jeg sa var tullete? Bare så det er sagt mente jeg alt i beste mening. Jeg er ikke en person som prøver å være frekk ved andres sorg og bortgang.

Nei det er ikke tullete jeg sier bare at det kanskje ikke er en så gjennomtenkt måte å kommunisere noe på. Hvis du f.eks. jobbet som prest, og skulle ha samtale med etterlatte etter selvmord, så tror jeg det hadde vært lurt å tenkt grundig gjennom hvordan du snakket, i bred forstand kommuniserte. Sier ikke at det er nødvendig eller påkrevd at du er like engasjert som dette, alt jeg hadde som hensikt med å ta opp dette var å gi et tips til deg siden det virker som du er veldig opptatt av å være en støttende person.

Skrevet

Hva mener du med at det ikke er bevisst? Hvis man velger å rømme fra smerten er man jo bevisst?Bevisstløshet, det kan man bli av psykose. Det betyr ikke nødvendigvis at man har besvimt eller noe slikt. Ved psykose menes det at man lever såpass i sin egen verden at man ikke er i stand til å forstå de mest elementære tingene rundt seg. F.eks. hvis man er helt overbevist om (og utelukker alle andre alternative måter å forstå ting på) at hvis man ikke tar livet sitt så vil menneskeheten rammes av Guds vrede - eller noe slikt.Endel av de som tar livet sitt er kanskje i en lignende situasjon.Men hvis man skriver avskjedsbrev hvor man f.eks. skriver at en har det for vondt til å leve, og/eller at alle vil få det bedre på den måten - da vil jeg si at det er en bevisst handling.Hva så? Er det noe dårligere moralsk sett å ta livet sitt som en bevisst handling? Vel det er det som ved alle andre problemer innen etikk ikke noe fasitsvar på, men selv så klarer jeg ikke bebreide noen. Jeg mener ingen har plikt til å leve. Jeg mener det er ikke en "enkel utvei" - jeg klarer ikke for alt i verden og ta inn over meg ideen om at noen tar livet sitt fordi de "feiger ut". Det er ikke noe som helst feigt med å ta livet sitt. Mener jeg. Sier ikke at det er det motsatte av feighet heller - det jeg sier er at det ikke har noe med dette å gjøre. Men det kan selvsagt godt hende jeg hadde sett anderledes på det hadde jeg vært glad i noen og vedkommende tok livet sitt.

Jeg kunne aldri gjort et bevisst valg om å forlate de jeg er glad i. Men når smerten og fortvilelsen er stor nok, så vet jeg ikke hva jeg kunne gjort. Jeg har tømt pilleglasset i hånden. Hadde jeg tatt alle pillene, så var det ikke for å forlate de jeg er glad i. Det hadde kun vært et desperat forsøk på å komme bort fra smerten.

For de som skriver et avskjedsbrev kan kanskje være mer bevisst på valget de tar. Jeg kan egentlig bare snakke for meg selv, men jeg tror at mange selvmord kan være et desperat forsøk på å komme bort fra smerten, så går det helt galt.

Vi vet ikke hva som har foregått i hjernen til en som har tatt selvmord. Derfor reagerer jeg når det står at de valgte å forlate oss. Det kunne heller stått noe om at de orket ikke mer.

Skrevet

Jeg kunne aldri gjort et bevisst valg om å forlate de jeg er glad i. Men når smerten og fortvilelsen er stor nok, så vet jeg ikke hva jeg kunne gjort. Jeg har tømt pilleglasset i hånden. Hadde jeg tatt alle pillene, så var det ikke for å forlate de jeg er glad i. Det hadde kun vært et desperat forsøk på å komme bort fra smerten.

For de som skriver et avskjedsbrev kan kanskje være mer bevisst på valget de tar. Jeg kan egentlig bare snakke for meg selv, men jeg tror at mange selvmord kan være et desperat forsøk på å komme bort fra smerten, så går det helt galt.

Vi vet ikke hva som har foregått i hjernen til en som har tatt selvmord. Derfor reagerer jeg når det står at de valgte å forlate oss. Det kunne heller stått noe om at de orket ikke mer.

Hm ja vi er sikkert helt enige, bare uenige i hva "bevisst" betyr. Det er sikkert uvesentlig.

Det høres brutalt ut med "valgte" ja, enig i det. Men det er jo sannheten. Men syns vel egentlig det er opp til og til for de etterlatte, de notisene.

Skrevet

...

Har du noensinne tenkt over at de fleste friske mennesker fester seg mer ved hvordan noe sies, enn konkret hvilke ord som brukes? 

Jeg er sikker på at Caylee's intensjoner ville ha skint igjennom så tydelig, at selv dersom hun skulle si det ordet, hadde ikke de pårørende festet seg ved det. 

Særlig ikke hvis deres inntrykk av henne var at hun jevnt over utviste gode manerer, ikke bare "når det gjaldt". 

Men omtanken din er i prinsippet god, for all del. Bare ikke glem at du ikke alltid vet "når det gjelder", fordi du ikke kan lese andres tanker og vite hva de bærer på bak fasaden. Derfor er det kanskje en god tommelfingelregel å generelt oppføre seg ok mot andre. 

Anonymous poster hash: 38317...776

Skrevet

Jeg er sikker på at Caylee's intensjoner ville ha skint igjennom så tydelig, at selv dersom hun skulle si det ordet, hadde ikke de pårørende festet seg ved det. 

Særlig ikke hvis deres inntrykk av henne var at hun jevnt over utviste gode manerer, ikke bare "når det gjaldt".

Som jeg har sagt flere ganger har jeg ikke sagt noe annet, jeg kom med en bemerkning over det jeg oppfatter som uheldig språk i forbindelse med noe så vanskelig som selvmord. Så har det blitt brukt opptil 2 sider for å forklare nettopp dette.

Men omtanken din er i prinsippet god, for all del. Bare ikke glem at du ikke alltid vet "når det gjelder", fordi du ikke kan lese andres tanker og vite hva de bærer på bak fasaden. Derfor er det kanskje en god tommelfingelregel å generelt oppføre seg ok mot andre.

Er fornøyd med oppførselen min jeg. Føler ikke at jeg bryr meg så mye med hva jeg sier. Jeg har aldri brukt vold, så jeg er ikke psykopat. Tror ikke jeg er psykopat. Hvis jeg hadde vært psykopat hadde jeg vel vært i konflikt med f.eks. Politiet eller folk jeg kjenner. Mishandlet folk.

Det at jeg kom med bemerkningen til Caylee om "ta selvmord" handler ikke om at jeg mente det var dårlig oppførsel, men som jeg har forklart veldig mange ganger så var det et tips for hvordan hun kunne oppnå mer av det hun tilsynelatende ønsker å oppnå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...