Gå til innhold

Sovepiller i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har da mesteparten av disse i Norge. Vi har Z-medikamentene, benzodiazepiner, Remeron, Tolvon, Vallergan, visse antipsykotika og Circadin. De to førstnevnte er vanedannende.

Jeg føler ikke at vi trenger så mange flere slike medikamenter, det er jo nok avhengighet som det allerede er i Norge.

Skrevet (endret)

er alle benzo sovepiller på A resept? Tenker da på apodorm og mogadon? Mener dette var piller jeg fikk før i tiden, men som er litt fyfy nå.

z-medikamentene er litt så som så.

Edit apodorm og megadon var ikke a-preparat.

til trådstarter, mange medisiner heter noe annet i usa, enn i Europa. Det er og noe å ta med i betraktningen.

Endret av Inner self
Skrevet

er alle benzo sovepiller på A resept? Tenker da på apodorm og mogadon? Mener dette var piller jeg fikk før i tiden, men som er litt fyfy nå.

z-medikamentene er litt så som så.

Apodorm og Mogadon er B? Forøvrig samme medisin. :P

Begynte å stusse litt når du sa dette, for jeg har fått Apodorm av fastlegen...

Skrevet

ja, nei jeg rettet det. Så det er samme medisin og?`jaja. Litt som stesolid og vival og valium da.

Skrevet

Det hender at beroligende medikamenter havner på A-resept uten at de egentlig har noe med narkotika å gjøre. Det skjer gjerne i påvente av at de avregistreres. Eksempler var karisoprodol (Somadril) og flunitrazepam (Rohypnol/Flunipam).

Men pr i dag er ingen benzopreparater på A-resept tror jeg. Jeg mistenker at Xanor og Rivotril havner der en gang i fremtiden, men det er bare spekulasjoner fra min side.

Skrevet

Vi har da mesteparten av disse i Norge. Vi har Z-medikamentene, benzodiazepiner, Remeron, Tolvon, Vallergan, visse antipsykotika og Circadin. De to førstnevnte er vanedannende.

Jeg føler ikke at vi trenger så mange flere slike medikamenter, det er jo nok avhengighet som det allerede er i Norge.

Man blir ikke nødvendigvis avhengig selv om medisinene er potensielt vandedannende. Like lite som man blir alkoholiker av å drikke et par pils av og til.

Er så lei av dette hysteriet. Bare en liten digresjon (noe sånt).

Skrevet

Man blir ikke nødvendigvis avhengig selv om medisinene er potensielt vandedannende. Like lite som man blir alkoholiker av å drikke et par pils av og til.

Er så lei av dette hysteriet. Bare en liten digresjon (noe sånt).

Joda, enig i det resonnementet, men de som ikke blir avhengig av alkohol drikker det jo i hovedsak i festlig lag. Jeg mener at hvis du føler at du _må_ ta deg noen pils for å slappe av, så er du litt på ville veier.

Det blir jo litt sånn med benzo. Du tar ikke benzo en gang iblant for å ha det gøy (eller noen gjør vel det dessverre), du gjør det for å løse et problem. Og problemet er der fortsatt når virkningen går ut. Da er veien kort til å bli avhengig.

Bare min mening da selvfølgelig :)

Skrevet (endret)

Joda, enig i det resonnementet, men de som ikke blir avhengig av alkohol drikker det jo i hovedsak i festlig lag. Jeg mener at hvis du føler at du _må_ ta deg noen pils for å slappe av, så er du litt på ville veier.

Hva tenker du ligger til grunn for at mange velger å drikke litt i festlig lag? Antar du mener det ligger noe til grunn for det, siden det er valgfritt.

Endret av Kaptein Kaos
Skrevet

Det blir jo litt sånn med benzo. Du tar ikke benzo en gang iblant for å ha det gøy (eller noen gjør vel det dessverre), du gjør det for å løse et problem. Og problemet er der fortsatt når virkningen går ut. 

Ikke nødvendigvis. "Problemet" behøver ikke være like ille hele tiden. (Tar du for å gå til tannlegen er problemet borte når virkningen har gått ut. For eksempel.) Jeg har brukt benzo i årevis. Har aldri hatt behov for å øke dosen. I perioder tar jeg oftere, i perioder sjeldnere. Så sånn er det.

Skrevet

Ikke nødvendigvis. "Problemet" behøver ikke være like ille hele tiden. (Tar du for å gå til tannlegen er problemet borte når virkningen har gått ut. For eksempel.) Jeg har brukt benzo i årevis. Har aldri hatt behov for å øke dosen. I perioder tar jeg oftere, i perioder sjeldnere. Så sånn er det.

Jeg er helt med på at det er greit å ta benzo ved situasjonsbestemt angst (Tannlege, MR-undersøkelse, flyskrekk, osv.) Men å ta benzo ved generalisert angst, eller enda verre "forebyggende" mot panikkangst, tror jeg er en sikker vei til avhengighetshelvete.

Skrevet

Hva tenker du ligger til grunn for at mange velger å drikke litt i festlig lag? Antar du mener det ligger noe til grunn for det, siden det er valgfritt.

For min egen del er det stort sett fordi det er gøy. Kanskje jeg ikke er helt voksen enda, men jeg har til nå aldri drukket en alkoholenhet alene.

Skrevet

For min egen del er det stort sett fordi det er gøy. Kanskje jeg ikke er helt voksen enda, men jeg har til nå aldri drukket en alkoholenhet alene.

Som folk flest det, antar jeg. Jeg bare undrer meg litt. Det er for å øke trivsel, det du sier. Hvis man sitter hjemme i kåken og spretter noen bokser fordi man er anspent er det også for å øke trivselen...

Jeg vil tippe det i så godt som alle tilfellene av inntak av alkohol er grunnet i et forsøk på å øke trivsel.

(Ironisk nok virker det alltid motsatt, men det er en annen debatt.)

Nei altså, jeg tar opp dette poenget fordi jeg på bakgrunn av dette ikke skjønner hvorfor det skulle være mer avhengighetsfare ved drikking alene.

Skrevet (endret)

Det var vel enheten som var alene ikke personen

men men

edit: nei nå er jeg helt tullete i toppen,, på tide med litt webtv

Endret av skrev
Skrevet

Fikk flunipam før, den var suveren mot tannlegeskrekk og tannbehandlings brekninger.. Og den var også det foretrukkede preparatet som tannleger med spesialinteresse for odontofobi brukte. Rask innsettende, sterk angstdempende, og rask halveringstid. Men så avregistrerer de det pga at narkomane liker det. Tull og tøys synes jeg.

Det var og en bra sovetablett. Men jeg fikk kun 1 pille om gangen. Hehe, men det skal jeg kanskje være glad for, fordi benzoavhenighet er ganske tøft.

Skrevet

Jeg er helt med på at det er greit å ta benzo ved situasjonsbestemt angst (Tannlege, MR-undersøkelse, flyskrekk, osv.) Men å ta benzo ved generalisert angst, eller enda verre "forebyggende" mot panikkangst, tror jeg er en sikker vei til avhengighetshelvete.

Vel, jeg har tatt det mot GAD i årevis og ennå ikke blitt "avhengig".

Så sånn er det med det.

Skrevet (endret)

Det hender at beroligende medikamenter havner på A-resept uten at de egentlig har noe med narkotika å gjøre. Det skjer gjerne i påvente av at de avregistreres. Eksempler var karisoprodol (Somadril) og flunitrazepam (Rohypnol/Flunipam).

Men pr i dag er ingen benzopreparater på A-resept tror jeg. Jeg mistenker at Xanor og Rivotril havner der en gang i fremtiden, men det er bare spekulasjoner fra min side.

xanor ja, det tror jeg sikkert blir avregistrert, men ikke rivotril, fordi det har noen spesielt gode effekter, som enkelte andre benzo mangler. Blant annet virkning på serotonin. Pluss att den har en plass i behandlingen av epilepsi, og søvngjengeri.

Men det de bør gjøre er å kanskje selge noen mindre pakker, med færre enn 100 tabletter i?

Endret av Inner self
Skrevet

Belsomra, Rozerem og sikkert flere er noen piller som virker på en annen måte enn jeg har hørt om. Ser heller ikke ut til å være avhengighetsskapende. Derfor lurer jeg på hvorfor vi ikke har disse pillene i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...