Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor viktig er det at man tar Venlafaxin sammen med mat? På apoteket sa de at jeg skulle ta den med mat og det står i pakningsvedlegget også. Jeg startet å ta dem til middag. Men jeg spiser middag til forskjellige tider hver dag så det er ikke bare å sette på alarm på mobilen. Nå kom jeg på at jeg hadde glemt å ta i dag (tror jeg ihvertfall) så jeg tok en nå, men nå vil jeg jo ikke ha mat. Hvis jeg heller vil ta tabletten på morgenen (tenker det kanskje er lettere å huske det til frokost) hvordan gjør jeg det da? Kan jeg ta en på ettermiddagen og så en ny på morgenen eller kommer jeg til å bli dårlig da?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Anbefaler at du tar den til frokost. Det er mer stabilt. Bruk ukedosett.

Skrevet

Ok, da skal jeg gjøre det. Er det normalt at de virker litt en liten stund også slutter å virke? Jeg syns de hjalp litt før, men at de ikke hjelper så mye lenger. Har ikke gått på dem mer enn ca 2 mnd. Syns det er slitsomt at det ikke finnes noe som hjelper. Det er kanskje ikke meningen at jeg skal bli normal.

Skrevet

Ok, da skal jeg gjøre det. Er det normalt at de virker litt en liten stund også slutter å virke? Jeg syns de hjalp litt før, men at de ikke hjelper så mye lenger. Har ikke gått på dem mer enn ca 2 mnd. Syns det er slitsomt at det ikke finnes noe som hjelper. Det er kanskje ikke meningen at jeg skal bli normal.

Er mange SSRI/SNRI ikke fungerer for. "De mest positive prognosene antyder at pillene hjelper rundt 60 prosent av pasientene" (Rune Jonassen, forsker ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo og spesialist på depresjoner).

Skrevet

Er mange SSRI/SNRI ikke fungerer for. "De mest positive prognosene antyder at pillene hjelper rundt 60 prosent av pasientene" (Rune Jonassen, forsker ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo og spesialist på depresjoner).

Kjedelig! Men hvor høy dose kan man ta. Nå tar jeg 75 mg. Er redd for å ta mer for jeg får så lett bivirkninger.

Skrevet

Kjedelig! Men hvor høy dose kan man ta. Nå tar jeg 75 mg. Er redd for å ta mer for jeg får så lett bivirkninger.

Det vanlige er vel mellom 150 og 375 mg. 

Skrevet

Det vanlige er vel mellom 150 og 375 mg. 

Ok, da får jeg sikkert beskjed av legen min om å trappe opp neste gang jeg skal dit. Kankje de kan hjelpe litt alikevel da. Jeg håper ihvertfall det. Har ikke lyst til å begynne på noe annet. Men helst ville hatt noen jeg kunne pratet med og som kunne funnet ut hva som er galt med meg.

Skrevet

jeg begynte på disse for en uke siden, fikk beskjed om å ta en (75mg) og så øke til to stk etter en uke. har time hos legen om to uker for å se om vi skal øke til 350gr hvis disse funker. rart du ikke har tettere oppfølging av legen? fikk beskjed om å ta dem om morgenen. er ikke så flink å ta dem med mat da jeg ikke er sulten da, men har ikke hatt noen bivirkninger enda. lykke til. kanskje du skal få deg en time hos psykolog? så du har noen å snakke med? det gjør jeg og hun følger og med på hvilke medisiner jeg tar.

Skrevet

jeg begynte på disse for en uke siden, fikk beskjed om å ta en (75mg) og så øke til to stk etter en uke. har time hos legen om to uker for å se om vi skal øke til 350gr hvis disse funker. rart du ikke har tettere oppfølging av legen? fikk beskjed om å ta dem om morgenen. er ikke så flink å ta dem med mat da jeg ikke er sulten da, men har ikke hatt noen bivirkninger enda. lykke til. kanskje du skal få deg en time hos psykolog? så du har noen å snakke med? det gjør jeg og hun følger og med på hvilke medisiner jeg tar.

Jeg blir veldig lett ekstremt dårlig av medisiner så legen min sa jeg skulle trappe opp sakte. Begynte med 37,5 mg i en uke også gikk jeg opp til 75, så var jeg hos legen etter 2 uker og akkurat da gikk det litt bedre med meg, men nå går det værre igjen. Jeg kan forresten ikke ha gått på dem med enn i 5-6 uker for jeg er hos legen en gang i mnd. Skal dit neste uke så da får jeg si det ikke går så bra alikevel. Det merker hun uansett for når hun spør så begynner jeg å gråte. Jeg går til en psykiatrisk sykepleier. Skulle gjerne gått til psykolog, men har ikke råd og det er ingen her i området med driftsavtale som har tid. Legen min sier jeg skal fortsette hos hun sykepleieren selv om jeg ikke syns det hjelper for da er jeg ihvertfall i et system og de har psykologer der jeg går så om ikke hun kan "redde" meg så håper legen min og jeg at hun sender meg til noen som kan.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...