Gå til innhold

Brintellix dosering

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Jeg har nå stått på Brintellix på disse dosene:

Uke 1: 20mg

Uke 2: 20mg

Uke 3: 20mg

Uke 4: 30mg

Uke 5: 30mg

Jeg merker ikke veldig mye effekt fra medisinen, verken på angst eller depresjon. Kan hende den har noe effekt, men det er så lite at det er vanskelig å skille det fra placebo.

Jeg blir veldig utålmodig og vet ikke hva jeg skal gjøre. Brintellix skal jo virke fortere enn annen AD, så kanskje jeg ligger veldig lavt i serumverdi her også?

NHD, Er det forresten riktig at fastlegen ikke kan søke om individuell refusjon på AD? Jeg må vente så lenge på å få psykiater til det, og jeg kan jo risikere å få et nei derfra også.

Etter å ha gått opp til 30mg har jeg etter hvert merket en liten effekt på apetitten. Jeg klarer ikke lenger spise store porsjoner, og blir nesten kvalm av tanken på å spise ting jeg blir alt for mett av.

Endret av YoplaitDouble
BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Jeg har nå stått på Brintellix på disse dosene:

Uke 1: 20mg

Uke 2: 20mg

Uke 3: 20mg

Uke 4: 30mg

Uke 5: 30mg

Jeg merker ikke veldig mye effekt fra medisinen, verken på angst eller depresjon. Kan hende den har noe effekt, men det er så lite at det er vanskelig å skille det fra placebo.

Jeg blir veldig utålmodig og vet ikke hva jeg skal gjøre. Brintellix skal jo virke fortere enn annen AD, så kanskje jeg ligger veldig lavt i serumverdi her også?

Eller kanskje du har for stor tro på AD? Medisiner hjelper ikke mot alt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Siden Brintellix er helt nytt, har jeg ubetydelig klinisk erfaring med. Min kunnskap stammer fra litteraturen.

Det er ingenting i litteraturen som sier at effekten skal være vesentlig bedre enn andre AD. Den sier heller ingenting om doser over 20 mg.

Dessverre er sgs alle vitenskapelige studer på medisiner basert på (antatt) dose inntatt og ikke på serumkonsentrasjonsmålinger.

YoplaitDouble
Skrevet

Siden Brintellix er helt nytt, har jeg ubetydelig klinisk erfaring med. Min kunnskap stammer fra litteraturen.

Det er ingenting i litteraturen som sier at effekten skal være vesentlig bedre enn andre AD. Den sier heller ingenting om doser over 20 mg.

Dessverre er sgs alle vitenskapelige studer på medisiner basert på (antatt) dose inntatt og ikke på serumkonsentrasjonsmålinger.

Gjelder dette også tiden det tar før man evt får effekt? Mener å ha lest at den skulle virke raskere. ISW forklarte hvorfor i en tidligere tråd.

Skrevet (endret)

Gjelder dette også tiden det tar før man evt får effekt? Mener å ha lest at den skulle virke raskere. ISW forklarte hvorfor i en tidligere tråd.

Jeg synes det er litt rart at du får så dårlig effekt av medisiner som du gjør. Som jeg sa i en annen tråd, så er Brintellix "på papiret" en veldig god medisin, siden den har mange ulike måter den virker på. Altså både SSRI-virkning, direkte stimulerende effekt på 5HT1a-reseptoren, og blokkade av andre serotoninreseptorer. Men så er det jo ikke alltid sammenheng mellom teori og praksis, så noe som på papiret virker bra, trenger ikke alltid å gjøre det i praksis.

Det blir jo litt som alle de gangene jeg har blitt "Excel-millionær" ved å sette opp regneark og analyser over inntjening og forventninger, men så har det ikke alltid gått slik likevel :-)

Jeg ville, hvis jeg var deg, vurdert 1 av 2 muligheter nå:

1) "Bite i det sure eplet" og funnet en dyktig terapeut som kan metakognitiv terapi

2) Bestille en time hos en dyktig spesialist (f.eks dr. Kvakkestad) for å se om du har en tilstand i det bipolare spektrum og eventuelt behandling i den retningen.

Denne er forresten ganske interessant lesning:

http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/depression/

Går litt mer i dybden enn norske artikler om samme tema og snakker om symptomer ved de ulike nevrotransmittere som påvirkes. Legen deler også en del egne erfaringer nederst. Den er skrevet for leger, men jeg er ikke det minste i tvil om at du forstår innholdet :-)

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Jeg synes det er litt rart at du får så dårlig effekt av medisiner som du gjør. 

Hvorfor er det så merkelig når ca 40% har liten eller ingen effekt av AD?

Skrevet

Hvorfor er det så merkelig når ca 40% har liten eller ingen effekt av AD?

Fordi han har prøvd mange ulike, de 40% har jo gjerne effekt av et annet preparat.

YoplaitDouble
Skrevet

Jeg synes det er litt rart at du får så dårlig effekt av medisiner som du gjør. Som jeg sa i en annen tråd, så er Brintellix "på papiret" en veldig god medisin, siden den har mange ulike måter den virker på. Altså både SSRI-virkning, direkte stimulerende effekt på 5HT1a-reseptoren, og blokkade av andre serotoninreseptorer. Men så er det jo ikke alltid sammenheng mellom teori og praksis, så noe som på papiret virker bra, trenger ikke alltid å gjøre det i praksis.

Det blir jo litt som alle de gangene jeg har blitt "Excel-millionær" ved å sette opp regneark og analyser over inntjening og forventninger, men så har det ikke alltid gått slik likevel :-)

Jeg ville, hvis jeg var deg, vurdert 1 av 2 muligheter nå:

1) "Bite i det sure eplet" og funnet en dyktig terapeut som kan metakognitiv terapi

2) Bestille en time hos en dyktig spesialist (f.eks dr. Kvakkestad) for å se om du har en tilstand i det bipolare spektrum og eventuelt behandling i den retningen.

Denne er forresten ganske interessant lesning:

http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/depression/

Går litt mer i dybden enn norske artikler om samme tema og snakker om symptomer ved de ulike nevrotransmittere som påvirkes. Legen deler også en del egne erfaringer nederst. Den er skrevet for leger, men jeg er ikke det minste i tvil om at du forstår innholdet :-)

Ja, det er veldig rart. Kan hende jeg ligger veldig lavt i serumverdi her også da. Men synes det fortsatt er rart at Efexor var så virkningsløs på meg i voksne doser.

Jeg blir for tiden utredet på DPS, så en skikkelig diagnose skal det snart bli. Jeg har forfalt psykologen der om min oppstart med Cipralex og at jeg må utredes med hensyn på bipolar lidelse også. Hun var enig i at det var en form for hypomani jeg opplevde på Cipralex, men at det ikke rimer helt at ingen medisiner har trigget det senere, selv ikke på solide doser Efexor. Hun mistenker at jeg kanskje også har grader av sosialt unnvikende personlighetsforstyrrelse.

Skrevet

Ja, det er veldig rart. Kan hende jeg ligger veldig lavt i serumverdi her også da. Men synes det fortsatt er rart at Efexor var så virkningsløs på meg i voksne doser.

Jeg blir for tiden utredet på DPS, så en skikkelig diagnose skal det snart bli. Jeg har forfalt psykologen der om min oppstart med Cipralex og at jeg må utredes med hensyn på bipolar lidelse også. Hun var enig i at det var en form for hypomani jeg opplevde på Cipralex, men at det ikke rimer helt at ingen medisiner har trigget det senere, selv ikke på solide doser Efexor. Hun mistenker at jeg kanskje også har grader av sosialt unnvikende personlighetsforstyrrelse.

Jeg synes det er veldig positivt at du er i stand til å stå i jobben din. Det er utrolig viktig. Det er også veldig positivt at du klarer å trene, være i et forhold og ha venner. Det sier meg både at du er en sterk person, og at du heldigvis ikke er veldig alvorlig syk.

Men jeg skjønner at disse tingene koster energi.

Det er nok viktig at du får utelukket (eventuelt behandlet) eventuelle biokjemiske årsaker til angsten din, være seg eventuell bipolar lidelse, osv. Men hvis det skulle vise seg at du ikke har noe av dette, så tror jeg løsningen på problemet ditt er samtaleterapi, altså å forandre hvordan du forholder deg til de automatiske tankene som dukker opp og vedlikeholder angsten din. Så får du få hjelp av medisiner der du kan (f.eks til å dempe de fysiske symptomene på angsten og dempe søvnvansker, etc.)

Men jeg tror (kanskje litt for oss begge) at vi bare må bite tennene sammen og gjøre denne jobben. Jeg har virkelig følt på kroppen begrensningene som ligger i medisiner mot angst. For meg fjerner det det aller mest irrasjonelle i angsten, men jeg sitter med en følelse av at måten jeg forholder meg til mine tanker (å forstå at det bare er tanker som ikke er farlige) er det som har hjulpet meg mest.

Det har også hjulpet meg (og vil nok hjelpe deg) å forstå at det er jeg/du som er sjefen i tankene våre. Vi har en rasjonell og god vilje, og den vet meget godt hva som er riktig og galt.

Skrevet (endret)

.

Endret av slabbedask
Skrevet (endret)

.

Hvis du leser artikkelen jeg linket til, så tror jeg mye av svaret ligger der. Tror mange blir behandlet med feil medikamenter (altså medikamenter mot noe annet enn det de lider av).

Hvis du mangler dopamin i hjernen, så vil du bli verre av å bli behandlet med SSRI utenom Zoloft (fordi stimulans av serotoninreseptorer hemmer utskillelsen av dopamin) for eksempel.

Endret av issomethingwrong

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...