Gå til innhold

Medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger jeg egentlig medisiner?

Jeg har visst schizotyp og paranoid personlighet. Det står ingen steder at det er nødvendig med medisiner mot disse diagnosene.

Problemet som oppstår når jeg trapper litt ned på antipsykotikaen er at jeg sover for lite (og dårlig). Dette skjer med en gang. Kunne brukt medisiner mot søvn, men benzo og z-stoffer er ikke for langvarig behandling, og medisiner som Vallergan og Truxal blir jeg jo bare slått ut hele neste dag av?

Har ikke vært deprimert etter at jeg begynte på Lamictal, men det har sikkert årsak i andre ting.

Jeg vet ikke.

Hvis jeg bare er snylter er det vel ikke nødvendig med medisiner, for da er jeg jo ikke syk? Jeg tror det er det folk mener.

Skrevet

At du tror du er en snylter og ikke er syk er jo et resultat av sykdommen din. Det er et problem som biter seg selv i halen.

Jeg mener å ha lest noen av dine gamle poster her (SMIR) og du virket jo veldig mye verre uten medisiner, så jeg tror ikke det er noen god ide å prøve. 

Prøv å overlate medisineringen til legene dine og jobb med å få et konstruktivt liv. Jeg tror det er det du tjener mest på i lengden.

Skrevet

Trenger jeg egentlig medisiner?

Jeg har visst schizotyp og paranoid personlighet. Det står ingen steder at det er nødvendig med medisiner mot disse diagnosene.

Problemet som oppstår når jeg trapper litt ned på antipsykotikaen er at jeg sover for lite (og dårlig). Dette skjer med en gang. Kunne brukt medisiner mot søvn, men benzo og z-stoffer er ikke for langvarig behandling, og medisiner som Vallergan og Truxal blir jeg jo bare slått ut hele neste dag av?

Har ikke vært deprimert etter at jeg begynte på Lamictal, men det har sikkert årsak i andre ting.

Jeg vet ikke.

Hvis jeg bare er snylter er det vel ikke nødvendig med medisiner, for da er jeg jo ikke syk? Jeg tror det er det folk mener.

Har du schizotyp og paranoid personlighet personlighetsforst er langt fra frisk (dette er to av de mer alvorlige pf'ene). Om du trenger medisiner vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: cef65...7a7

Skrevet

Prøv å overlate medisineringen til legene dine

Skal nok skrives ut.

Skrevet

Skal nok skrives ut.

Behøver ikke slute på medisiner for det.

Skrevet

Behøver ikke slute på medisiner for det.

Sant det.

Og som ISW påpekte, jeg virket nok anderledes i det jeg skrev tidligere. Enig i det.

Men da håper jeg egentlig at jeg bare ikke skrives ut likevel, for det er på en måte et holdepunkt for meg.

Skrevet

Hvis jeg møter en som jobber i butikken, som først er hyggelig mot meg, men så blir virker han "rar", og jeg tenker at det er fordi det går rykter om at jeg er sinnsyk, og da ville han være hyggelig mot meg, men når han oppdaget at jeg var normal, så begynte han å tenke at jeg var svindler? Er det nettopp å være sinnsyk? Eller fantasi?

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Hvis jeg møter en som jobber i butikken, som først er hyggelig mot meg, men så blir virker han "rar", og jeg tenker at det er fordi det går rykter om at jeg er sinnsyk, og da ville han være hyggelig mot meg, men når han oppdaget at jeg var normal, så begynte han å tenke at jeg var svindler? Er det nettopp å være sinnsyk? Eller fantasi?

Mest det siste, vil jeg tro.

Skrevet

Mest det siste, vil jeg tro.

Ja tror jeg og. Men hva er hensikten?

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Ja tror jeg og. Men hva er hensikten?

Kanskje man kjeder seg og har for mye tid til å "tenke"?

Skrevet

Kanskje man kjeder seg og har for mye tid til å "tenke"?

Hm, men jeg opplever det i situasjonene og?

Skrevet

Det er vel ikke noe å vinne på å kutte ut medisiner? Jeg har selv sluttet noen ganger, og det har som regel ført til mer angst og flere problemer. Jeg hadde en gang i tiden schizotypal diagnose. Men nå har jeg diagnosen Paranoid schizofreni.

schizotypal er jo egentlig mild schizofreni. Og komplisert med paranoid PF, så tror jeg du har godt av å ha en dose med AP, for å unngå å komme ut i full psykose. Schizotypal er jo en slags grensepsykotisk tilstand om jeg har forstått rett. I alle fall var det mye det som stod før i eldre psykiatribøker som jeg har lest.

Skrevet

Det er vel ikke noe å vinne på å kutte ut medisiner? Jeg har selv sluttet noen ganger, og det har som regel ført til mer angst og flere problemer. Jeg hadde en gang i tiden schizotypal diagnose. Men nå har jeg diagnosen Paranoid schizofreni.

schizotypal er jo egentlig mild schizofreni. Og komplisert med paranoid PF, så tror jeg du har godt av å ha en dose med AP, for å unngå å komme ut i full psykose. Schizotypal er jo en slags grensepsykotisk tilstand om jeg har forstått rett. I alle fall var det mye det som stod før i eldre psykiatribøker som jeg har lest.

Jeg har sikkert ikke noe å vinne på det, nei. Av og til tenker jeg at medisinen (antipsykotika) gjør meg mer "vegetabilsk". To ganger har jeg sluttet på medisin. Begge gangene har jeg i starten blitt veldig energisk. Men når angsten og den økte tankeaktiviteten kom for fullt, så var det bare i hodet jeg var energisk... om du skjønner.

Har egentlig ikke så stor tro på diagnoser. Jeg ser på alt som et stort spektrum. Flerdimensjonalt.

Men det er kanskje nettopp et eksempel på den ukonvensjonelle tenkningen man ser ved schizotyp. ;) Hehe.

(Tror de der betegnelsene "psykotisk lidelse" og "grensepsykose" stammer fra en tid hvor det ikke var effektiv behandling (medisiner), slik at de som var psykotiske ofte forble det. Men i dag, selv om schizofreni krever at du har vært psykotisk, så blir jo mange upsykotiske med medisiner. Bare en teori jeg har.)

Skrevet

Jeg tror også mange diagnoser er rent ut tilfeldige. Ikke slik att man tar feil av bipolar og schizofren. Men ting som ligner, for eksempel schizotypal med ocd kan vanskelig skilles fra paranoid schizofreni....... Selv ligger jeg rett i sentret der (det var jeg som hadde ocd/paranoiatråden).....

Jeg har flere ganger opplevd voldsomme kuvendinger av leger som har snakket med meg 5 minutter.

Anonymous poster hash: 40920...d48
Skrevet

Jeg tror også mange diagnoser er rent ut tilfeldige. Ikke slik att man tar feil av bipolar og schizofren. Men ting som ligner, for eksempel schizotypal med ocd kan vanskelig skilles fra paranoid schizofreni....... Selv ligger jeg rett i sentret der (det var jeg som hadde ocd/paranoiatråden).....

Jeg har flere ganger opplevd voldsomme kuvendinger av leger som har snakket med meg 5 minutter.

Anonymous poster hash: 40920...d48

Har vært innom noen jeg og, og noen ganger har det vært litt frem og tilbake også. Men det har vært ganske like lidelser. De som kritiserer psykiatrien for å skifte diagnoser tar egentlig litt feil. ICD-10 består vel av noen hundre punkter - folk flest kjenner kanskje til 15. Så det skal psykiatrien ha - endel av kritikken bygger på misforståelser og manglende kunnskap.

Haha... drar på butikken, føler for å si "hei" til noen. Så jeg ikke bare isolerer meg. Føler meg litt utadvendt. Men når jeg kommer dit så føler jeg at de ser på meg som et insekt. Og jeg blir svart inni meg. Sånn er det hver eneste dag.

Var dette kjent for deg?

Kan vel hende jeg har funksjonshemming pga. dette... siden jeg ikke kan være rundt folk i 5 min uten å bli "påvirket"... kanskje det sier noe om at det vanskelig å jobbe? Jeg vet ikke.

Skrevet

Hei!

Trist at så ærlige menn som deg er psykisk syke.

:-(

Skrevet

Kan vel hende jeg har funksjonshemming pga. dette... siden jeg ikke kan være rundt folk i 5 min uten å bli "påvirket"... kanskje det sier noe om at det vanskelig å jobbe? Jeg vet ikke.

Høres ganske slitsomt ut å ha det sånn, ja.

Har fått opp helgens avatar!

Likte den gamle bedre!!!

Skrevet

Hei!

Trist at så ærlige menn som deg er psykisk syke.

:-(

Ja, du er jo ganske flott selv, så trist det og, at du har autisme. ;)

Likte den gamle bedre!!!

Sikker...? :P

Skrevet

Ja, du er jo ganske flott selv, så trist det og, at du har autisme. ;)

Hei!

Tja/, tjo,  men jeg kan inngå intime relasjoner.

Vennskap er ikke lett, men jo mer direkte og ærlig den andre er jo enklere. ;)

Og felles tekniske interesser er et must:-)

Skrevet

- Tror folk her avskyr meg. De som er hyggelige må anstrenge seg for det. Noen ser sinte ut, dog.

- Mine antagelser er at grunnen til dette er at jeg er trygdet i kombinasjon med tidligere oppførsel. Ting jeg gjorde som barn, som sier noe om hvordan jeg er som voksen, og som kanskje tilsier at jeg er svindler?

- Det hjelper ikke å ta det opp med noen. Psykiateren sier det er feil. DOL sier det enten er feil, eller så får jeg bare beskjed om at jeg ikke må være "utagerende" å snakke om det.

Hvordan kan jeg få greie på sannheten?

Det er en vanskelig situasjon dette, når jeg føler det er sånn, og alle liksom "benekter" det. Jeg blir veldig frustrert. Det er bra jeg har antipsykotika, for det demper følelser, og uten demping av følelser så hadde jeg nok gått helt i oppløsning.

Hvordan få greie på sannheten?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...