Gå til innhold

Jeg blir lei meg av å tenke på det

Anbefalte innlegg

Skrevet

De lærer om det, men jeg tror de er nødt til å distansere seg for å overleve dagene selv. De har et utrolig tøft yrke, de kan enten ta inn på seg alt de opplever og knekke sammen eller de kan distansere seg fra det. Hva hadde du valgt? Endt med å bli gal selv også eller noen ganger kommet til skade for å formulere deg på en litt dum måte?

Jeg har da alltid hatt medfølelse for folk, det er ikke derfor jeg er gal.

Skrevet

Jeg har da alltid hatt medfølelse for folk, det er ikke derfor jeg er gal.

Men har du en like psykisk krevende jobb? De bryr seg jo om folk de også, men de har et yrke hvor de ser mye som normale folk ikke tåler å se. De gjør bare det de må for å overleve i jobben. Jeg forstår ihvertfall godt at de noen ganger ikke er helt korrekte i hva de sier.

Skrevet

Så hvordan kunne han i ambulansen mene noe sånt? Aldri i livet om jeg ville tatt tabletter nå for jeg vil absolutt ikke dø. Hvordan kunne de tro sånt? Jeg ofrer ikke livet mitt for slikt.

Jeg blir trist. De har ikke peiling på hva de driver med.

Tja. Hvis dette er f.eks. 4. gangen han er med og henter deg så har jeg forståelse for at han begynner å lure... Jeg sier IKKE at det var riktig at han sa det, men jeg kan faktisk skjønne at han tenkte det.

Skrevet

Tja. Hvis dette er f.eks. 4. gangen han er med og henter deg så har jeg forståelse for at han begynner å lure... Jeg sier IKKE at det var riktig at han sa det, men jeg kan faktisk skjønne at han tenkte det.

Det var det ikke. Hadde aldri sett han før. Det var alltid forskjellige ambulansearbeidere fordi jeg bor på et stort sted. Ingen av de andre ambulansearbeiderne sa noe slikt, noen var faktisk hyggelige også.

Etter å ha gjort det samme 4 ganger mener du folk mener du man gjør det for oppmerksomhet?? Da er jeg isåfall en merkelig person om jeg faktisk hadde gjort det for oppmerksomhet. Bare to venner viste om de 4 gangene, og andre i familien min borsett fra pappa, mamma og søsteren viste bare om 1 av de 4 gangene.

Da jeg var på sykehuset første gang kom ingen på besøk forsett fra mamma. Om det var for oppmerksomhet hvorfor skulle jeg gidde det? Så å si ingen jeg kjenner vet om dette. Tar man overdose mange ganger vil jeg heller si man har et stort sykelig problem. Det er ikke småting det handler om. Det handler rett og slett om liv og død, helse.

Skrevet

Jeg tok OD en gang, ble spurt om jeg gjorde det for å havne på sykehuset da jeg lå å ble pumpa

Gjorde det fordi jeg ikke maktet mer smerte

Veldig trist å høre. Det virker ikke som de i somatisk aner noenting. De burde lære mer om psykiske lidelser. 

Gjest Gargamel
Skrevet

Som sagt tidligere synes jeg ikke dette er bryet verd å analysere så veldig. Det var bare en kommentar fra en tilfeldig fremmed.

Skrevet (endret)

Som sagt tidligere synes jeg ikke dette er bryet verd å analysere så veldig. Det var bare en kommentar fra en tilfeldig fremmed.

Nei. det var det ikke. Om du hadde vært i fare uansett hva grunnen, så ille at ambulansen kom hadde vært tror jeg du hadde blitt satt ut hvis en profesjonell for eksempel sa "Du pusteproblemer bare for oppmerksomhet"

Men men. Skal ut å finne på no fint

Endret av Caylee
Skrevet

Nei. det var det ikke. Om du hadde vært i fare uansett hva grunnen, så ille at ambulansen kom hadde vært tror jeg du hadde blitt satt ut hvis en profesjonell for eksempel sa "Du pusteproblemer bare for oppmerksomhet"

Han sa jo ikke at du gjorde det for oppmerksomheten, men spurte om det. De har sikkert i en journal at de har vært der før og hentet deg så det kan godt hende han visste det. Jeg syns det blir litt som å tryne i alpintbakken, man har gjort noe potensielt farlig og havnet i en situasjon som kunne vært unngått om man var mer forsiktig. Jeg reagerte ikke da legen lurte på hva pokker jeg drev med da jeg kom inn med blod i hele ansiktet. Jeg var bare flau over hvor klønete jeg var og glad de gadd å lappe meg sammen igjen.

Må si meg enig med Gargamel, det er ikke verdt bryet å analysere. De reddet kanskje livet ditt, kan du ikke heller tenke på det, enn det den ene personen sa. Eller ville du dø og er sur fordi de reddet deg? Ikke noe galt i det heller, men om du ikke klarte det på forsøk nr 4 engang så tror jeg ikke du ønsker å dø. 

Ambulansepersonell er til for å utøve nødvendig førstehjelp på folk, om det ikke er bra nok for deg så er det faktisk ingen som tvinger deg til å benytte deres tjeneste.

Gjest Gargamel
Skrevet (endret)

Jeg forstår godt at du ble satt ut, og jeg forstår at du tar det opp her. Det var ikke poenget mitt.

Jeg ville bare minne deg om at dette faktisk en kommentar fra en fremmed som ikke kjenner deg og som ikke vet mye om temaet. Ingen grunn til å tenke at det han sa er spesielt klokt eller viktig.

Ps: hvis jeg skriver noe dumt du blir satt ut av så ikke bry deg om det heller :-)

Endret av Gargamel
Skrevet (endret)

Han sa jo ikke at du gjorde det for oppmerksomheten, men spurte om det. De har sikkert i en journal at de har vært der før og hentet deg så det kan godt hende han visste det. Jeg syns det blir litt som å tryne i alpintbakken, man har gjort noe potensielt farlig og havnet i en situasjon som kunne vært unngått om man var mer forsiktig. Jeg reagerte ikke da legen lurte på hva pokker jeg drev med da jeg kom inn med blod i hele ansiktet. Jeg var bare flau over hvor klønete jeg var og glad de gadd å lappe meg sammen igjen.

Må si meg enig med Gargamel, det er ikke verdt bryet å analysere. De reddet kanskje livet ditt, kan du ikke heller tenke på det, enn det den ene personen sa. Eller ville du dø og er sur fordi de reddet deg? Ikke noe galt i det heller, men om du ikke klarte det på forsøk nr 4 engang så tror jeg ikke du ønsker å dø. 

Ambulansepersonell er til for å utøve nødvendig førstehjelp på folk, om det ikke er bra nok for deg så er det faktisk ingen som tvinger deg til å benytte deres tjeneste.

Jeg har ikke skrevet i hovedinnlegget at jeg ville dø. Jeg skrev " Jeg var redd, ja faktisk. Jeg hadde svelget dødelig dose. Jeg viste at denne gangen ville kanskje ikke leveren tåle mer. Jeg svelget dem fordi jeg vippet mellom hva jeg skulle. Selvom jeg egentlig ikke ville dø tok jeg dem" Og "Det var et stort problem. Vil ikke gå i detaljer. Men jeg svelget ofte dødelig dose tabletter uten å tenke meg godt om. Etterpå var jeg livredd."

Og grunnen til at jeg faktisk har overlevd de rundene er fordi jeg sa ifra. Hadde jeg tatt dem og ikke fått motgift eller noe som helst hadde jeg mest sannsynlig dødd innen en uke

Ps: Er ikke sint hvis det virker slik ;)

Endret av Caylee
Skrevet

Jeg forstår godt at du ble satt ut, og jeg forstår at du tar det opp her. Det var ikke poenget mitt.

Jeg ville bare minne deg om at dette faktisk en kommentar fra en fremmed som ikke kjenner deg og som ikke vet mye om temaet. Ingen grunn til å tenke at det han sa er spesielt klokt eller viktig.

Ps: hvis jeg skriver noe dumt du blir satt ut av så ikke bry deg om det heller :-)

Ja det er sant, men han burde virkelig tenke seg om hva han sier

Skrevet

Jeg har ikke skrevet i hovedinnlegget at jeg ville dø. Jeg skrev " Jeg var redd, ja faktisk. Jeg hadde svelget dødelig dose. Jeg viste at denne gangen ville kanskje ikke leveren tåle mer. Jeg svelget dem fordi jeg vippet mellom hva jeg skulle. Selvom jeg egentlig ikke ville dø tok jeg dem" Og "Det var et stort problem. Vil ikke gå i detaljer. Men jeg svelget ofte dødelig dose tabletter uten å tenke meg godt om. Etterpå var jeg livredd."

Og grunnen til at jeg faktisk har overlevd de rundene er fordi jeg sa ifra. Hadde jeg tatt dem og ikke fått motgift eller noe som helst hadde jeg mest sannsynlig dødd innen en uke

Ps: Er ikke sint hvis det virker slik ;)

Og jeg har ikke sagt at du ønsket å dø. Men jeg forstår ambulansepersonell sin frustrasjon over å hele tiden måtte redde folk fordi de gjør dumme ting som de vet er livsfarlig. Kanskje en med hjerteinfarkt dør fordi de må rykke ut til noen som har tatt overdose, eller kjørt ut av veien fordi de kjørte altfor fort.

Er ikke sint jeg heller :)

Skrevet

Og jeg har ikke sagt at du ønsket å dø. Men jeg forstår ambulansepersonell sin frustrasjon over å hele tiden måtte redde folk fordi de gjør dumme ting som de vet er livsfarlig. Kanskje en med hjerteinfarkt dør fordi de må rykke ut til noen som har tatt overdose, eller kjørt ut av veien fordi de kjørte altfor fort.

Er ikke sint jeg heller :)

Ja jeg forstår det. Men jeg tenkte absolutt ikke klart. Det er problemet med psykisk, man tenker ikke som man burde. Når jeg tenker tilbake tenker jeg "Jeg var en idiot, herregud jeg kunne dødd"  "jeg kunne vært død nå... " "Jeg kunne ha ødelagt leveren min for livet og måtte nesten bo på somatisk" .. Jeg var DUM, men jeg hadde det absolutt ikke bra

Oy da.. har ikke tenkt over det på den måten. Men selvom man gjør skaden selv, kan man faktisk dø av den selvom man ikke får hjelp fort nok. Mener de fleste ambulansearbeidere at hvis man gjør det selv er det ikke så farlig om man blir alvorlig skadet eller verre?

Godt det hehe :)

Skrevet

Ja jeg forstår det. Men jeg tenkte absolutt ikke klart. Det er problemet med psykisk, man tenker ikke som man burde. Når jeg tenker tilbake tenker jeg "Jeg var en idiot, herregud jeg kunne dødd"  "jeg kunne vært død nå... " "Jeg kunne ha ødelagt leveren min for livet og måtte nesten bo på somatisk" .. Jeg var DUM, men jeg hadde det absolutt ikke bra

Oy da.. har ikke tenkt over det på den måten. Men selvom man gjør skaden selv, kan man faktisk dø av den selvom man ikke får hjelp fort nok. Mener de fleste ambulansearbeidere at hvis man gjør det selv er det ikke så farlig om man blir alvorlig skadet eller verre?

Godt det hehe :)

Nei, jeg tror ikke de mener det. Jeg håper ihvertfall ikke de gjør det. Men det kan nok være veldig vanskelig for et "normalt" menneske å forstå at en med psykiske lidelser kan gjøre dumme ting fordi vedkommende er syk. Kanskje er de irriterte fordi den syk ikke får den nødvendige hjelp for å bli frisk også må de hele tiden drive en form for brannslukking. Jeg vet ikke. Jeg bare vet at det er uendelig mange årsaker til at folk sier og gjør som de gjør. Kanskje han t.o.m ble oppgitt over seg selv og angret på at han hadde sagt det. Noen ganger sier man jo ting uten å tenke seg om. Men uansett så skal du ikke bry deg om hva han sa.

Jeg forstår følelsen din, jeg vil bare prøve å få fram andre mulige sider av saken. Ikke for å rettferdiggjøre hans oppførsel, men han er tross alt også bare et menneske. Kanskje et dårlig eksempel, men da jeg skulle operere for snart et år siden, ble jeg bare sendt inn på et rom med en seng og sykehusklær og med beskjed om å skifte og ellers bare slappe av. Så gikk dama igjen. Jeg begynte å gråte fordi jeg var redd for operasjonen, redd for sykehus, redd for fremmede og følte meg helt alene. Så jeg satt der i senga og prøvde å kjempe mot tårene. Jeg syns det var dårlig gjort at jeg ikke fikk vite noe. Skulle jeg bare sitte der, hvor lenge i såfall og det strømmet en million tanker gjennom hodet mitt. Det føltes som jeg satt der i en evighet. Ikke turte jeg gå ut av rommet for å snakke med noen heller. Jeg ville jo ikke forstyrre noen. Men til slutt kom det en annen sykepleier inn. Hun spurte masse spørsmål og forklarte hva som skulle skje og ca når jeg ville bli kjørt opp på operasjonsrommet. Så fikk jeg beskjed om å si ifra når jeg ville ha beroligende og smertestillende, men at jeg måtte ta de senest to timer før operasjonen. Fikk beskjed om at jeg kunne bli svimmel av dem så jeg skulle helst ikke opp og gå noe mer etter at jeg hadde tatt dem. Da fikk jeg jo "do-angst". Jeg måtte jo få gå på do før operasjonen slik at ikke det første som skjedde etter narkose og med benet i gips var at jeg måtte på do. Så jeg tok ikke noen tabletter før jeg måtte. Men etter at hun hadde vært der tenkte jeg hvorfor ikke hun kom med engang, hvorfor måtte jeg være der helt alene uten å vite noen ting. Jeg ble jo mye roligere etter å ha pratet med henne. Jeg likte ikke den andre sykepleieren. Men etter operasjonen og gjennom natten (sov fryktelig dårlig) så opplevde jeg at sykepleierene var veldig hyggelige og hjelpsomme og jeg tenkte at det helt sikkert var en grunn til at hun første hadde flydd ut så fort. Kanskje de hadde mye å gjøre, kanskje hun hadde hodet et litt annet sted akkurat da og ikke forsto at jeg var nervøs og redd. jeg valgte tilslutt å tro at hun ikke hadde gjort som hun gjorde fordi hun ikke brøy seg, men at hun enten ikke tenkte på det eller hadde mye annet hun måtte huske. Det kan noen ganger hjelpe å prøve å finne en grunn som "rettferdiggjør" oppførselen istedefor å bli lei seg og føle seg dårlig behandlet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...