Gå til innhold

Redd for å legge meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde et kraftig angst anfall eller noe lignende kort tid etter at jeg sovnet for ikke så lenge siden. Jeg har hatt flere mildere anfall på nettene i etterkant. Nå har jeg kraftig uro og er redd for å legge meg. Er redd for å oppleve noe av dette igjen. Har tatt imovane så jeg håper det går greit om en stund. Det har blitt litt mye imovane nå, men det er vel bedre enn sobril? Xanor våger jeg ikke å røre. Det måtte vært siste utveg.

Hva skjer hvis jeg bruker ofte imovane? Dårligere effekt og enda vanskeligere å sovne normalt? Det er med andre ord bare å forskyve problemer.

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillie83

12

• frosken

3

• slabbedask

2

• AnonymBruker

2

Skrevet

Dårligere effekt og enda vanskeligere å sovne normalt?

Ja det tror jeg. Men det er mindre vanedannende enn Sobril. Xanor? Hva er grunnen til at du har det i hus? Jeg får ikke engang Imovane - må klare meg med Vallergan eller Truxal.

Skrevet

Ja det tror jeg. Men det er mindre vanedannende enn Sobril. Xanor? Hva er grunnen til at du har det i hus? Jeg får ikke engang Imovane - må klare meg med Vallergan eller Truxal.

Jeg fikk det vel på grunn av det kraftige anfallet jeg hadde den natten. Det var vel helst for å ha det som en trygghet. Men etter alt som ble skrevet på dol om det etterpå, så er jeg veldig skeptisk til å bruke det. Det måtte vært absolutt siste utveg, og da kan jeg heller ikke kjøre på 2 døgn skriver NHD.

Skrevet

Jeg synes du bør prøve noe som ikke er vanedannende, som Truxal for eksempel.

Men vet du om hva som kan være grunnen til angst anfallet du fikk? Og hvordan føltes det? Det som det virker som er at du nå har fått angst for angsten. Men da kan du tenkte på det at angst er ikke farlig. Et angst anfall varer som oftest bare fra 1 - 6 minutter. Av og til kanskje bare noen sekunder. Tanker er bare tanker, de er heller ikke farlige. Tankene dine kan ikke få deg til å gjøre noe du ikke vil.

Jeg vil også anbefale deg å telle f.eks baklengs fra 100 når du kjenner et angstanfall komme. Da kan jeg nesten garantere deg at det er over før du er ferdig med å telle :)

Jeg måtte av og til telle baklengs 1000, men da sovnet jeg før jeg var ferdig :)

Anonymous poster hash: 9cfd1...d2f

Skrevet

Jeg synes du bør prøve noe som ikke er vanedannende, som Truxal for eksempel.

Men vet du om hva som kan være grunnen til angst anfallet du fikk? Og hvordan føltes det? Det som det virker som er at du nå har fått angst for angsten. Men da kan du tenkte på det at angst er ikke farlig. Et angst anfall varer som oftest bare fra 1 - 6 minutter. Av og til kanskje bare noen sekunder. Tanker er bare tanker, de er heller ikke farlige. Tankene dine kan ikke få deg til å gjøre noe du ikke vil.

Jeg vil også anbefale deg å telle f.eks baklengs fra 100 når du kjenner et angstanfall komme. Da kan jeg nesten garantere deg at det er over før du er ferdig med å telle :)

Jeg måtte av og til telle baklengs 1000, men da sovnet jeg før jeg var ferdig :)Anonymous poster hash: 9cfd1...d2f

Det kan vare opptil flere timer og variere i intensitet. Jeg vet ikke om det er angst, men noe er det som er uutholdelig, jeg har prøvd mye forskjellige medisiner. Det jeg nå ønsker å prøve er pranolol. Jeg forstår ikke hvorfor det kommer.
Skrevet

Jeg hadde et kraftig angst anfall eller noe lignende kort tid etter at jeg sovnet for ikke så lenge siden. Jeg har hatt flere mildere anfall på nettene i etterkant. Nå har jeg kraftig uro og er redd for å legge meg. Er redd for å oppleve noe av dette igjen. Har tatt imovane så jeg håper det går greit om en stund. Det har blitt litt mye imovane nå, men det er vel bedre enn sobril? 

Nå må man ikke overdrive farligheten til sobril.

Skrevet

Enig. Jeg tar benzo ved behov, går helt fint det.

Skrevet

Det jeg har erfart er at de over tid krever større doser for å gi samme effekt. Hvor mye jeg kan gå opp er begrenset på grunn av bilkjøring. Så da står jeg uten noe.

Skrevet

I dag har jeg tatt 15mg sobril. Vil ha litt kveld sammen med familien. Det demper uro, men det er ikke slik jeg skulle ønske. Bena klarer jeg fremdeles ikke å holde i ro. Når jeg begynte med sobril hadde jeg maks effekt på 5 mg. Men da hadde jeg knapt nok tatt en tablett i hele mitt liv.

Hva gjør dere andre som plages av angst og uro? Jeg er redd jeg kommer til et punkt der jeg ikke klarer mer.

Skrevet

Jeg har vel egentlig mange ganger trodd jeg var kommet til det punktet jeg ikke klarer mer. Men jeg er her ennå.

Skrevet

I dag har jeg tatt 15mg sobril. Vil ha litt kveld sammen med familien. Det demper uro, men det er ikke slik jeg skulle ønske. Bena klarer jeg fremdeles ikke å holde i ro. Når jeg begynte med sobril hadde jeg maks effekt på 5 mg. Men da hadde jeg knapt nok tatt en tablett i hele mitt liv.

Hva gjør dere andre som plages av angst og uro? 

Unngår situasjoner som skaper angst og uro (i den grad det er mulig). 

Skrevet

Jeg har vel egentlig mange ganger trodd jeg var kommet til det punktet jeg ikke klarer mer. Men jeg er her ennå.

Samme her. Har overlevd masse jeg ikke trodde var mulig..

Skrevet

Unngår situasjoner som skaper angst og uro (i den grad det er mulig).

Jeg vet ikke årsaken, og vet heller ikke hva jeg skal unngå. Det er nok ingenting å gjøre med det, og jeg orker det ikke mer. Så jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjør.

Skrevet

Jeg vet ikke årsaken, og vet heller ikke hva jeg skal unngå. Det er nok ingenting å gjøre med det, og jeg orker det ikke mer. Så jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjør.

Standardsvaret mitt er at du må kommunisere tydeligere til din psykiater hvordan du har det.

Du skrev et eller annet sted at du ikke klarte å holde bena i ro. Dette gir meg assosiasjoner til en bestemt type bivirkning. Har du nevnt dette konkret for din psykiater?

Skrevet

Standardsvaret mitt er at du må kommunisere tydeligere til din psykiater hvordan du har det.

Du skrev et eller annet sted at du ikke klarte å holde bena i ro. Dette gir meg assosiasjoner til en bestemt type bivirkning. Har du nevnt dette konkret for din psykiater?

Jeg seponerte fluoksetinen i håp om at det skulle bli bedre. Nå står jeg igjen med lithium og wellbutrin. Jeg vet ikke om det kan være noen av dem. Jeg vet ikke om jeg direkte har nevnt urolige ben til psykiateren, men uroen har jeg nevnt.

På grun av at uroen har blitt mye verre nå, har jeg også lurt på om årsaken kan være at stoffskifte er litt lavt. Jeg forstod at psykiateren ikke ville endre på noe før det eventuelt blir gjort noe med.

Skrevet

Hvis kroppslig uro (f.eks. at du ikke klarer å holde bena i ro) er en sentral del av det du beskriver som uro, så må du sørge for at din psykiater kjenner til dette.

Skrevet (endret)

Samme her. Har overlevd masse jeg ikke trodde var mulig..

Samme her. 

Det er jo rart, eller, kanskje ikke rart. Vi mennesker har jo et overlevelse instinkt i oss, og det er vel det som slår inn. 

Men når det står på er det som å være i helvete. 

Endret av Lillie83
Skrevet

Hvis kroppslig uro (f.eks. at du ikke klarer å holde bena i ro) er en sentral del av det du beskriver som uro, så må du sørge for at din psykiater kjenner til dette.

Det er nok en sentral del, men uroen inneholder også veldig mye mer. Urolige ben har jeg ihvertfall skrevet om flere ganger på dol, men jeg er litt usikker på hva jeg har sagt til behandler.

Skrevet

Det er nok en sentral del, men uroen inneholder også veldig mye mer. Urolige ben har jeg ihvertfall skrevet om flere ganger på dol, men jeg er litt usikker på hva jeg har sagt til behandler.

Det er din behandler - og ikke nhd eller andre dolere - som trenger denne informasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...